Jump to content

Racor drivstoffilter eller dobbeltfilter m/vender


Ficher

Recommended Posts

Jeg har innstallert single filter på alle båtene jeg har hatt.

Og dette er med seglass, og vannutskiller med dren.

Kjøpte et relativt stort filter på den båten jeg har nå, hadde palner med et dobbeltfilter men prisen for et slikt var høyere enn to enkle.

Har funnet ut at enkeltfilter med bypass er det enkleste og rimligeste løsningen for meg, siden jeg har manometer på sugesiden får jeg en indikasjon når filteret begynner å bli tett, samt at jeg ikke har lengre turer enn at jeg kan skifte dette dersom det begynner å bli tett.

Annbefaler Ditech i TØnsberg, desse var mye billigere enn Racor, iallefall på større filter.

 

 

http://www.ditech.no/dahl.html

 

 

ORJ

Link to post

Jeg har alltid vært litt fascinert av tanken med dobbeltfilter og vender men har aldri hatt det. Om en kommer i en situasjon der filteret plutselig går tett så er det vel rimelig å tro at en har et større problem der neste filter også gjerne vil gå tett rimelig kjapt også.

 

Jeg ville gått for et enkelt filter med stor vannutskiller. Racor/Dahl filtrene med løs papirinnsats er dyre i innkjøp men filterinnsatsene er rimelige. Raskt og enkelt filterskift med mindre søl enn de filtrene med "cartridge". Kjøp i alle fall filter med gjennomsiktig vannutskiller og/eller vannalarm.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Om en kommer i en situasjon der filteret plutselig går tett så er det vel rimelig å tro at en har et større problem der neste filter også gjerne vil gå tett rimelig kjapt også.

<{POST_SNAPBACK}>

Ehh, hvorfor DET? :eek: MIN mening er at et dobbelt filter med bypass kan være det beste. Får du trøbbel med brennstofftilførselen, skjer det som regel i dårlig vær (mye bevegelse), og DA ville det være best å "bare" vri over en hendel (til neste filter) for å komme seg videre / i havn. Min erfaring på dette stammer fra hjelpemotorer på større skip: Det var mulig å skifte / rengjøre det filteret som var ute av bruk...

Ellers er jeg enig i glass for inspeksjon + avtappingsmulighet i bånn...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post

Ehh, hvorfor DET?

Hvis du har latt der bli så mye vann/slam i tanken at det tetter filteret er det vel sannsynlig at der er nok til å også tette neste filter..... men å kunne skifte filter kjapt ved å slå over en hendel er jo en fordel. De doble filtrene jeg har sett har ikke gjennomsiktlig vannutskiller (bortsett fra Racor/Dahl som koster en månedslønn da).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...