Jump to content

Messing skroggjennomføring/kuleventil,kan deler fra rørlegger benyttes i båt?


cosmic

Recommended Posts

Generelt kan man si at "alt" kan brukes, men ikke alt er like bra eller trygt. Vanlig messing tåler ikke saltvann over tid. Det mister sink og blir til sprøtt kobber etter hvert. Derfor har en del båter gått ned grunnet sviktende skroggjennomføringer.

 

Men sånt tar tid, derfor synes mange at vanlig handelsmessing er "bra nok" da "det holder i min tid". Sjøvannsbestandig bronse var valigst i lystbåter inntil for rundt 50 år siden (eller mer?) da det var lett å støpe. Etter hvert har masseproduserte deler i senkesmidd messing overtatt markedet.

 

Det meste av "rørleggermessing" kommer i dag trolig fra Kina med lite dokumentasjon på legering og egenskaper. Personlig bruker jeg ikke slikt i forbindelse med saltvann. Men til andre instsallasjoner ombord, som ferskvannssystemer har jeg ingen store motforestillinger.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Ble egentlig ikke så mye klokere foreløpig. Delen som skal skiftes,er en kuleventil på en selvlensende 14 fots båt. Hadde liggende en ny sånn ,som stammer fra en rørlegger. Aner ikke om den er avsinkingsfri eller ikke,men skrudde den på . Får bytte den ut igjen på litt sikt. Har ikke vurdert å gå over til noe plastikk/kompositt nei.

Link to post

Thostr. Litt usikker på hva du mener,men regner med at du ikke er helt enig med valget mitt. Disse båtene,ganske mange,har nå gått med disse messingkranene ganske lenge.Det samme har større motorbåter også. Den båten dette gjelder,er på sjøen noen måneder i året. At jeg setter i en messingkran,bekymrer meg lite,men jeg lurte egentlig bare på om jeg måtte styre unna den typen som rørleggerne bruker. Dette oppfattet Lars H. I sommer byttet jeg forresten alle bunnventilene i den store båten min og. De gamle var av messing,og var blitt ti år gamle. Byttet disse med tilsvarende. 

Link to post
Guest Thostr
13 minutes ago, cosmic said:

Thostr. Litt usikker på hva du mener,men regner med at du ikke er helt enig med valget mitt. Disse båtene,ganske mange,har nå gått med disse messingkranene ganske lenge.Det samme har større motorbåter også. Den båten dette gjelder,er på sjøen noen måneder i året. At jeg setter i en messingkran,bekymrer meg lite,men jeg lurte egentlig bare på om jeg måtte styre unna den typen som rørleggerne bruker. Dette oppfattet Lars H. I sommer byttet jeg forresten alle bunnventilene i den store båten min og. De gamle var av messing,og var blitt ti år gamle. Byttet disse med tilsvarende. 

 

Beklager ironien. Jeg bare reagerte på at du kritisk etterspurte grunnlag for påstanden om at messing ikke gjør seg på de delene av en båt som er i kontakt med saltvann, mens den helt ubegrunnede påstanden om at det 'bare er å bruke rørleggerdeler' syntes å være lettere for deg å akseptere. Det ser for meg ut som det som kalles bekreftelsesbias - http://www.sakkyndig.com/sjekk/pkt_bekreftelsesbias.htm . 

 

Skal man bruke saltvannsbestandig messing så bør man være rimelig sikker på at legeringen er innenfor hva som faktisk gir saltvannsbestandighet - i praksis ha tillit til leverandøren, jf https://www.proboat.com/2012/07/beware-the-brass/ 

 

God natt! 

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...