cosmic Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 Lurer som sagt på om det er egen sjøvannsbestandig kvalitet til båt som ligger på sjø,eller om vanlige rørleggerdeler kan benyttes. Quote Link to post
shipahoy Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 (edited) Ville ikke brukt messing, men hvis du gjør det så må den i det minste være avsinkingsfri. Har du vurdert kompositt (Tru Design / Marelon)? Edited January 6, 2020 by shipahoy (see edit history) Quote Link to post
bellen Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 shipahoy skrev Just now: Ville ikke brukt messing, men hvis du gjør det så må den i det minste være avsinkingsfri. Har du vurdert kompositt (Tru Design / Marelon)? Horfor ikke messing? Det er vel det mest brukte materialet som er brukt dei siste 200 årene. Men som du sier, det må være avsinkingsfri messing. Quote Link to post
shipahoy Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 Var vel bronse som ble brukt før. Det holder lenge. http://www.korrosion.dk/lystbaade/Korrosion-skrog-soeventiler.pdf Quote Link to post
Lars H. Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 Her var vel spørsmålet angående messing, ikke bronse, stål eller "plast"? Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
NilsPils Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 (edited) Generelt kan man si at "alt" kan brukes, men ikke alt er like bra eller trygt. Vanlig messing tåler ikke saltvann over tid. Det mister sink og blir til sprøtt kobber etter hvert. Derfor har en del båter gått ned grunnet sviktende skroggjennomføringer. Men sånt tar tid, derfor synes mange at vanlig handelsmessing er "bra nok" da "det holder i min tid". Sjøvannsbestandig bronse var valigst i lystbåter inntil for rundt 50 år siden (eller mer?) da det var lett å støpe. Etter hvert har masseproduserte deler i senkesmidd messing overtatt markedet. Det meste av "rørleggermessing" kommer i dag trolig fra Kina med lite dokumentasjon på legering og egenskaper. Personlig bruker jeg ikke slikt i forbindelse med saltvann. Men til andre instsallasjoner ombord, som ferskvannssystemer har jeg ingen store motforestillinger. Edited January 6, 2020 by NilsPils (see edit history) Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Thostr Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 Messing passer bra til klokker og andre interiørdetaljer. Om du søker her på forumet så finner du mer detaljer. Stikkord: avsinking, galvanisk korrosjon. Finnes sjøvannsbestandige varianter, men det er en skikkelig 'leap of faith' å gjøre... Quote Link to post
cosmic Posted January 6, 2020 Author Share Posted January 6, 2020 Ble egentlig ikke så mye klokere foreløpig. Delen som skal skiftes,er en kuleventil på en selvlensende 14 fots båt. Hadde liggende en ny sånn ,som stammer fra en rørlegger. Aner ikke om den er avsinkingsfri eller ikke,men skrudde den på . Får bytte den ut igjen på litt sikt. Har ikke vurdert å gå over til noe plastikk/kompositt nei. Quote Link to post
Guest Thostr Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 @cosmic du får google litt, og f.eks lese denne https://trip.ayy.fi/wordpress/wp-content/uploads/2014/08/Seacocks.pdf Quote Link to post
enslagsgjest Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 På en åpen 14 fots båt hadde jeg ikke brydd meg om kompositt og bronse. Bare bruk rørleggerdelene du. Quote Jeg er en slags gjest Link to post
cosmic Posted January 6, 2020 Author Share Posted January 6, 2020 Båtbutikkene bugner jo over av slike messingkraner og gjennomføringer. Har aldri brukt noe annet ,men bytter dem ut etter ca10 år. Virker som om alle båter med messing skulle vært satt på land straks. Quote Link to post
cosmic Posted January 6, 2020 Author Share Posted January 6, 2020 Enslagsgjest,takk for støtten. Du reddet nattesøvnen. Quote Link to post
Guest Thostr Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 19 minutes ago, cosmic said: Enslagsgjest,takk for støtten. Du reddet nattesøvnen. Confirmation bias for the win! Quote Link to post
cosmic Posted January 6, 2020 Author Share Posted January 6, 2020 Thostr. Litt usikker på hva du mener,men regner med at du ikke er helt enig med valget mitt. Disse båtene,ganske mange,har nå gått med disse messingkranene ganske lenge.Det samme har større motorbåter også. Den båten dette gjelder,er på sjøen noen måneder i året. At jeg setter i en messingkran,bekymrer meg lite,men jeg lurte egentlig bare på om jeg måtte styre unna den typen som rørleggerne bruker. Dette oppfattet Lars H. I sommer byttet jeg forresten alle bunnventilene i den store båten min og. De gamle var av messing,og var blitt ti år gamle. Byttet disse med tilsvarende. Quote Link to post
Guest Thostr Posted January 6, 2020 Share Posted January 6, 2020 (edited) 13 minutes ago, cosmic said: Thostr. Litt usikker på hva du mener,men regner med at du ikke er helt enig med valget mitt. Disse båtene,ganske mange,har nå gått med disse messingkranene ganske lenge.Det samme har større motorbåter også. Den båten dette gjelder,er på sjøen noen måneder i året. At jeg setter i en messingkran,bekymrer meg lite,men jeg lurte egentlig bare på om jeg måtte styre unna den typen som rørleggerne bruker. Dette oppfattet Lars H. I sommer byttet jeg forresten alle bunnventilene i den store båten min og. De gamle var av messing,og var blitt ti år gamle. Byttet disse med tilsvarende. Beklager ironien. Jeg bare reagerte på at du kritisk etterspurte grunnlag for påstanden om at messing ikke gjør seg på de delene av en båt som er i kontakt med saltvann, mens den helt ubegrunnede påstanden om at det 'bare er å bruke rørleggerdeler' syntes å være lettere for deg å akseptere. Det ser for meg ut som det som kalles bekreftelsesbias - http://www.sakkyndig.com/sjekk/pkt_bekreftelsesbias.htm . Skal man bruke saltvannsbestandig messing så bør man være rimelig sikker på at legeringen er innenfor hva som faktisk gir saltvannsbestandighet - i praksis ha tillit til leverandøren, jf https://www.proboat.com/2012/07/beware-the-brass/ God natt! Edited January 6, 2020 by Thostr (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts