Jump to content

Hvor stort aggregat til 25A lader?

Coronet

Recommended Posts

Hadde selv et opplegg i en tidligere båt med 2 stk ladere på hhv 25 og 30 amp. Kjørte da lading fra en Honda EU 10i, dvs maks 1.000 watt. Det gikk greit og jeg kunne da i tillegg koble inn varmtvannstanken på 600 watt når innledende ladesyklus var over. Du blir etterhvert en mester i å finne akkurat hvor maks belastning ligger før aggregatet kobler ut. Så kommer jo alt av mobiltelefoner, ipader, pcer osv i tillegg. I tillegg skal jo ofte mor og datter i tillegg gjerne føne håret når strømmen først er tilgjengelig.:smiley:

Kan jo også nevne at jeg ofte plasserte aggregatet litt langt unna der vi lå fortøyd og strakk skjøteledninger. Da får du etterhvert såpass motstand at det går litt ut over tilgjengelig effekt. Det blir imidlertid en grei avveining mellom støydemping bak busker og stein oppe i lia, kontra ladetid- og kapasitet inn mot båten.

Alfa 1 skrev 5 minutter siden:

Skjønner ikke at dette må krangles om og regnes på vitenskapelig. Da vi er flere her som har prøvd det trådstarter spør om ut i praksis og det fungerer utmerket.

Virker som enkelte ønsker og markere seg.

Dersom det var meg du sikter til så var det ikke for å markere meg. Jeg har også prøvd det samme uten å regne på det først. Men enkelte, inkludert meg selv, synes det er litt gøy å skjønne hvordan ting virker.

Jeg ble korrigert på måten jeg regnet, laderen er ikke 12V den er opp til 14.4. Og det er en bra ting, neste gang jeg gjør et overslag i hodet når laderen er involvert bruker jeg 14V istedenfor 12V.

Midtpinne skrev On 7.1.2020 at 21.55:

Jeg ble korrigert på måten jeg regnet, laderen er ikke 12V den er opp til 14.4. Og det er en bra ting, neste gang jeg gjør et overslag i hodet når laderen er involvert bruker jeg 14V istedenfor 12V.

Du må huske på varmeovn effekten  :giggle: En del effekten går vel med til å varme opp rommet også :saint:

Redigert av Kjellg (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...