Coronet Startet 6.Januar.2020 Link til dette innlegget Startet 6.Januar.2020 Har et 300A batteri som trenger litt lading. Har et aggregat som gir 1000W Går det greit å benytte en 25A lader, eller er aggregatet for lite? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2020 Om det er 12V batteri du har vil vel laderen trekke i underkant av 400w så det skulle vel gå bra. Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 6.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2020 Ja, 12V. Takk for hjelpen! Sitér dette innlegget Link to post
Alfa 1 Svart 6.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2020 Det går helt fint, har selv 30 A lader som jeg bruker på et 770 W Kipor. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 7.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2020 12 volt x 25 amp.=300 watt Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil Solheim Svart 7.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2020 Ja, det går greit. 14,4 x 25 A = 360 W, men så vil det være en del effekt -tap hist og her... Vil tro at 25 A lader vil dra 400 - 450 W fra aggregatet. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2020 mawilu skrev 38 minutter siden: 12 volt x 25 amp.=300 watt Hvorfor skriver du dette tullet? Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 7.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2020 Hadde selv et opplegg i en tidligere båt med 2 stk ladere på hhv 25 og 30 amp. Kjørte da lading fra en Honda EU 10i, dvs maks 1.000 watt. Det gikk greit og jeg kunne da i tillegg koble inn varmtvannstanken på 600 watt når innledende ladesyklus var over. Du blir etterhvert en mester i å finne akkurat hvor maks belastning ligger før aggregatet kobler ut. Så kommer jo alt av mobiltelefoner, ipader, pcer osv i tillegg. I tillegg skal jo ofte mor og datter i tillegg gjerne føne håret når strømmen først er tilgjengelig. Kan jo også nevne at jeg ofte plasserte aggregatet litt langt unna der vi lå fortøyd og strakk skjøteledninger. Da får du etterhvert såpass motstand at det går litt ut over tilgjengelig effekt. Det blir imidlertid en grei avveining mellom støydemping bak busker og stein oppe i lia, kontra ladetid- og kapasitet inn mot båten. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 7.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2020 Bårdp skrev for 4 timer siden: Hvorfor skriver du dette tullet? Hva er feil med det han skrev? Jeg ville regnet likedan da jeg trodde V x A = W Men det skal sies at det er 30 år siden jeg lærte det. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2020 Midtpinne skrev Just now: Hva er feil med det han skrev? Jeg ville regnet likedan da jeg trodde V x A = W Men det skal sies at det er 30 år siden jeg lærte det. Det finnes vel ingen batteriladdere som leverer 12V, om enn ser bort fra strømforsyninger? Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 7.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2020 bellen skrev 2 minutter siden: Det finnes vel ingen batteriladdere som leverer 12V, om enn ser bort fra strømforsyninger? Det er sant. 13.7 x 25 = 342,5 Det holder fortsatt greit. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 7.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2020 Midtpinne skrev Just now: Det er sant. 13.7 x 25 = 342,5 Det holder fortsatt greit. Opp til 14,4 må enn regne med for en batterilader pluss minimum 10% tap. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2020 Midtpinne skrev for 1 time siden: 13.7 x 25 = 342,5 Det holder fortsatt greit. Det der er avgitt effekt fra lader til batteri. For å vite hvor mye den trekker må vi kjenne virkningsgraden, og den kan avvike mye. Men 1kW fra aggregatet bør uansett være rikelig Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mawilu Svart 7.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2020 I likhet med bellen lærte jeg det for mer enn 30 år siden men den gjelder fremdeles ,kun til info det må selvfølgelig tas hensyn til virkningsgrad og ved bruk av elektromotor startstrømmen.pluss det forhold at ingen generatorer liker full belastning ved start.Tråstarter ligger godt innafor. Sitér dette innlegget Link to post
Alfa 1 Svart 7.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2020 Skjønner ikke at dette må krangles om og regnes på vitenskapelig. Da vi er flere her som har prøvd det trådstarter spør om ut i praksis og det fungerer utmerket. Virker som enkelte ønsker og markere seg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2020 Viktig å krangle litt @Alfa 1, det er jo et diskusjonskrangleforum Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Midtpinne Svart 7.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2020 Alfa 1 skrev 5 minutter siden: Skjønner ikke at dette må krangles om og regnes på vitenskapelig. Da vi er flere her som har prøvd det trådstarter spør om ut i praksis og det fungerer utmerket. Virker som enkelte ønsker og markere seg. Dersom det var meg du sikter til så var det ikke for å markere meg. Jeg har også prøvd det samme uten å regne på det først. Men enkelte, inkludert meg selv, synes det er litt gøy å skjønne hvordan ting virker. Jeg ble korrigert på måten jeg regnet, laderen er ikke 12V den er opp til 14.4. Og det er en bra ting, neste gang jeg gjør et overslag i hodet når laderen er involvert bruker jeg 14V istedenfor 12V. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2020 (redigert) Midtpinne skrev On 7.1.2020 at 21.55: Jeg ble korrigert på måten jeg regnet, laderen er ikke 12V den er opp til 14.4. Og det er en bra ting, neste gang jeg gjør et overslag i hodet når laderen er involvert bruker jeg 14V istedenfor 12V. Du må huske på varmeovn effekten En del effekten går vel med til å varme opp rommet også Redigert 9.Januar.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.