adundas Startet 7.Januar.2020 Del på Facebook Startet 7.Januar.2020 (redigert) Hei! Jeg har nylig kjøpt en båt med 80 hk Yamaha 4-takter. Er det noe som må holdes øye med på denne i løpet av sesongen (sommeren)? Olje, eller lignende? Eller klarer den seg selv fra service til service? Den hadde full service høsten 2019. Jeg har ikke hatt 4-takter før, så vet lite om dette. Redigert 7.Januar.2020 av adundas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 7.Januar.2020 Del på Facebook Svart 7.Januar.2020 (redigert) Årsmodell? Min er 2003 og der gjelder følgende: Om den har vært på service skal jo alt være på stell. Men dobbeltsjekk anodene i blokken. Står en ved hver sylinder like ved pluggene. Sjekk termostaten. Disse har en tendens til å ruste seg fast. Min har rustet fast i åpen stilling slik at motor gikk kald hele tiden. Skift motorolje og girolje en gang i året og tøm forgassere. (Husk at disse motorene skal ha MINERAL-olje). Og hadde definitivt IKKE kjøpt Yamaha-olje. Bruker Valvoline sin 10-40 outboard olje. Yamaha-oljen er dyr og dårlig. Smør opp smørenipler en gang pr år med fettpresse. Plugger holder normalt i mange sesonger på en 4-takter. Og så skal jo ventiler justeres innimellom. Er en enkel affære på disse motorene. Regreim hvert 5. år iflg manual men de holder MYE lengre. Uansett dritenkel å skifte. Ellers anbefaler jeg deg eksternt bensinfilter med vannutskiller i mellom tank og motor. Så får du aldri tull med rusk og rask i forgassere. Redigert 7.Januar.2020 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 7.Januar.2020 Del på Facebook Svart 7.Januar.2020 Jeg har hatt 3stk Yamaha 4t. 50HK 2004, 150hk 2008 og 70hk 2013. Utover årlig service gjorde jeg aldri noe, gikk som klokker.... Forutsatt at verkstedet gjør det de skal så trenger du ikle gjøre stort... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 8.Januar.2020 Del på Facebook Svart 8.Januar.2020 Jeg ville ha peilet oljen en gang I blant. Utover dette burde den klare seg greit til neste service. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
adundas Svart 8.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2020 Takk for svar, og nyttig info! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.