Jump to content

Victron Multiplus - hvor god kontroll ha man på ladestrømmen?


riskyrasmussen

Recommended Posts

Vurderer å gå til anskaffelse av en Victron Multiplus lader/inverter.

Prøver å tenke litt fremover når jeg først skal skifte lader, så da kjøper jeg en som er "stor nok" tenker jeg.

 

Jeg ser at man kan begrense ladestrømmen, og det er kjekt.

Er det noen som vet om man kan koble dette sammen med BMV712?

 

La oss si at jeg begrenser ladestrømmen til f.eks 40A (for å skåne batteribanken), men samtidig så kan jeg jo ha parallellt forbruk på si 10-20A når vi er i havn.

Tenker da at laderen begrenser det som går inn på batteriet til 40, men hiver inn litt ekstra hvis man har parallellt forbruk?

 

Har man denne muligheten?

Klarer ikke å se at man har det ut fra bruksanvisningen, men samtidig er det noe VE.network inn i bildet her :)

Link to post
Share on other sites

Min 3000VA/120A er satt til max 77A. (0,2C). Da er dette max. strøm ut. Multipluss kan ikke skille ut parallell forbruk fra lading, men på VRM/venus gx kan jeg se hva som går til lading og hva som er DC forbruk.   Multipluss  er veldig enkel å begrense fra bærbar pc med victron programvare og en egen victron kabel. Dermed kan man kjøpe multipluss med større lader enn man egentlig kan benytte for å få riktig inverter, og sette maks DC strøm på laderen i forhold til batteribank. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...