Jump to content

Maks turtall Volvo d6 370, Viksund 340

Goodspeed

Recommended Posts

Jeg skal prøvekjøre en viksund 340, med d6-370 på strak aksel, har ikke klart å finne hva maks turtall jeg kan forvente å få på en prøvekjøring. Dere med tilsvarende båt/motor, hvilket turtall får dere, og hvilken driftstemperatur ligger dere på under normal gange?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

En D6 370 har maks turtall på 3600, så du bør komme opp imot det. Så kan det være mange ting som gjør at du ikke når dette men da må det kunne forklares på en eller annen måte. F eks groe, propellstørrelse, last osv.

Som nevnt over, 3600rpm skal være max turtall om alt er optimalt. Men ifølge manualen til VP så er 3400-3600rpm innenfor. Eg selv har 2xD4-260 ombord i nåværende båt med akslinger, der er max 3600rpm. Om ønskelig kan eg legge ved hele manualen til D4/D6 motoren. Driftstemperatur skal være stabilt 85 grader. Prøv å kjør den på max i noen minutter og se at den ikke øker til 92 grader, da tyder det på at di velkjente kjølerene trenger en rens.

Screenshot_20200107-225319_Drive.jpg

Edited by meide (see edit history)

Jeg har samme båt og motor som du skal prøve. Jeg klarer 3400 rpm med halv tank og 200 liter med vann på vanntanken. Er nok ikke helt ren under vannlinjen vil jeg tro. Motoren bør ikke gå over 85 grader på Max turtall.

Takk for alle svar. Så gitt sesongen så bør jo alt mellom 3400 og 3600 være godkjent. Ser de fleste oppgir 85 grader. Hvor sensitivt er det om driftstemperatur er f eks 86 grader på disse motorene. Jeg er vant med kad 43, og der har jo man driftstemp fra 83 -87 ofte. 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

dobbaen skrev for 8 timer siden:

Jeg har samme båt og motor som du skal prøve. Jeg klarer 3400 rpm med halv tank og 200 liter med vann på vanntanken. Er nok ikke helt ren under vannlinjen vil jeg tro. Motoren bør ikke gå over 85 grader på Max turtall.

Skal den ikke øke noe som helst når man gir fullt pådrag?

Goodspeed

Min D6/370 på Viksund 340 FB viser ingen temperaturforskjell på min eller maks belastning når motoren først er varm.

Orginal propell på båten var 22x24. For å oppnå 3500 omdreininger  har jeg endret propellen til 22x22. Min båt er serdeles tung grunnet ekstra batterier, vanntank og strømaggregat.

2005 Viksund 340 med D6-370, strak aksel og original propell. Klarer i underkant av 3500 på maks. Har sett temperatur over 85 grader en gang, det var da jeg glemte å åpne kjølevannsinntaket ?

Går vanligvis på 2950 rpm, dette gir en marsjfart på 20-22 knop avhengig av last, groe og strømforhold. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg mener at have læst, at termostaten på disse motorer altid står på 85°. Med mindre der er noget helt galt, altså.

Det er noget med at softwaren ikke registrerer små udsving i temperaturen men at den skal over en vis tærskelværdi før instrumenter flytter sig op over så ja, i alle de både jeg har haft, med denne motortype, så står temperaturen altid naglet fast på 85°.

MajorAndy skrev 1 minutt siden:

Jeg mener at have læst, at termostaten på disse motorer altid står på 85°. Med mindre der er noget helt galt, altså.

Det er noget med at softwaren ikke registrerer små udsving i temperaturen men at den skal over en vis tærskelværdi før instrumenter flytter sig op over så ja, i alle de både jeg har haft, med denne motortype, så står temperaturen altid naglet fast på 85°.

Det er helt riktig. Visningen av kjølevanntemperaturen er «softwarestabilisert» slik at den skal stå stabilt på 85 grader. Øker den over det, tyder det på noe galt, eks. tette kjølere.

Goodspeed skrev for 4 timer siden:

Takk for alle svar. Så gitt sesongen så bør jo alt mellom 3400 og 3600 være godkjent. Ser de fleste oppgir 85 grader. Hvor sensitivt er det om driftstemperatur er f eks 86 grader på disse motorene. Jeg er vant med kad 43, og der har jo man driftstemp fra 83 -87 ofte. 

Du vil aldri lese av 86 eller 87 grader på disse motorene. Her er elektronikken programmert til å vise 85 grader inntil den ev kommer godt over. Min D4 300 har aldri vist noe over 85 grader, så hva den ev hopper til vet jeg ikke, mener å ha hørt 92 grader..

R.O skrev for 9 timer siden:

Du vil aldri lese av 86 eller 87 grader på disse motorene. Her er elektronikken programmert til å vise 85 grader inntil den ev kommer godt over. Min D4 300 har aldri vist noe over 85 grader, så hva den ev hopper til vet jeg ikke, mener å ha hørt 92 grader..

OK, skjønner. Så den viser ikke temperaturen gradvis løpende slik som f eks de gamle kad’ene? Eller mente du at den viser jevnt over opp til 85 og deretter er det stopp frem til den evt er for varm? Grunnen til at jeg spør er at selger har opplyst at den viser stabil temperatur på 86 grader ved belastning. Så om det ikke er fysisk mulig at den viser det, så er vel mest sannsynlig at han har blingset og ment 85 grader skulle jeg tro. Jeg vil jo finne ut på testkjøring når jeg kommer dit, men det er langt unna, så greit å ha så god oversikt som mulig før jeg drar :) 

Goodspeed

Jeg kan ikke huske å ha lest på forumet her om slike motorer som har gått for varmt. Selv ikke ved belastning utover normalt marsjturtall. Så jeg tror ikke dette er noe å bekymre seg for.

Men uansett greit å teste før kjøp av båt selvfølgelig. De eldste av D6-installasjonene er over 15 år, og avhengig av vedlikeholdet er det en risiko for at sjøvannsystemet får redusert gjennomstrømming etterhvert. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Goodspeed skrev for 15 timer siden:

Skal den ikke øke noe som helst når man gir fullt pådrag?

Det gjør den ikke hos meg. Må og legge til at det henger en rib og en 9,9 Tohatsu som gjør den noe tyngre å gå med.

Edited by dobbaen (see edit history)

Mine gik varm engang sidst på sæsonen på vej til oplag. Da var drevene overgroet med rurer og kølevandsindtaget blokeret. Da gik den fra 85 til lidt over 90 på ingen tid og alarmen gik. 

så snart jeg gik ned i tomgang, så faldt tempen igen. På mine EVC instrumenter står der aldrig noget andet end 85 - når først motoren er blevet varm, altså.

Goodspeed skrev for 10 timer siden:

OK, skjønner. Så den viser ikke temperaturen gradvis løpende slik som f eks de gamle kad’ene? Eller mente du at den viser jevnt over opp til 85 og deretter er det stopp frem til den evt er for varm? Grunnen til at jeg spør er at selger har opplyst at den viser stabil temperatur på 86 grader ved belastning. Så om det ikke er fysisk mulig at den viser det, så er vel mest sannsynlig at han har blingset og ment 85 grader skulle jeg tro. Jeg vil jo finne ut på testkjøring når jeg kommer dit, men det er langt unna, så greit å ha så god oversikt som mulig før jeg drar :) 

Temperaturen vil vises gradvis opp til 85 grader, også stopper den der..

R.O skrev 39 minutter siden:

Temperaturen vil vises gradvis opp til 85 grader, også stopper den der..

Så lenge motorens driftstemperatur holder seg rundt de "riktige" 85 grader, ja.

Den reelle temperaturen på en driftsvarm motor går nok litt opp og ned rundt 85 grader, basert på effektuttak ++, men Volvo Penta har valgt å legge inn software som stabiliserer visningen til nettopp 85 grader. Men, om temperaturen stiger (eller synker) utenfor det normale driftstemperaturområdet på ca. 85 grader, så vil selvfølgelig også visningen av temperaturen endre seg tilsvarende.

Og neste trinn opp på skalaen er da visning på 92-93 grader. Tror de har gjort dette slik at man skal oppfatte at pilen gjør et markant hopp i displayet. Jeg er usikker på om den følger lineær kurve videre oppover fra 92, eller om det også går i 5-7 graders sprang derfra også.

Generelt gjelder at D4 og D6 skal holde seg på 85-merket under marsj. Går de over dette, så er det nesten alltid tegn på at noe er galt. Og den mest vanlige årsaken til for høy temperatur er da innsnevringer (saltavleiringer) i sjøvannskretsen, særlig i ladeluftkjøleren / intercooleren men du har jo flere andre kjølere også. Du skal med andre ord ikke oppleve målinger over 85 grader bare fordi du har høyere belastning på motoren. Disse motorene er jo nettopp konstruert slik at kjølesystemet skal holde den på riktig side av streken uavhengig av belastning, forutsatt at du under marsj ikke legger deg over det de anbefaler, dvs maks turtall minus 10 %. Maks turtall for D4 og D6 er da satt til 3400 til 3600 omdr, hvilket skulle tilsi at du skal kunne marsje på ca 3060 til 3240, sånn teoretisk, avhengig av hva du får ut som maksturtall.

Så har du selvfølgelig slike ting som tette sjøvannsfiltre, tang og brennmaneter i inntaket osv som også vil kunne forårsake høyere temperatur.

Kan jo ta med at Volvo sier at normal driftstemperatur skal ligge mellom 75 og 95 grader på D4 og D6. Basert på egen erfaring med D6-310 og D6-370 gjennom 9 år, så er det stort sett alltid slik at temperaturvisning over 85 grader henger sammen med begynnende saltavleiringer. Med andre ord, etter en runde med systemrens, så går tempen typisk ned fra 92 til 85 grader under ellers like forhold.

takk igjen for gode svar. Dette var oppklarende! Da er det bare å se frem til prøvekjøring. :)

Goodspeed

Der er og lurt å sjekke rundt endelokkene på kjølerene for saltavleiringer, om det har begynt å forekomme så bør di demonteres og fysisk renses/syrevaskes med skifte av O-Ringer for å få dette 100% igjen. Litt skruing er det, men en forholdvis grei jobb om man pleier og skru litt selv. Se bilde for eksempel av saltutleiring, dette er undersiden av front på ladeluftkjøleren. Dette er en D4, bedre plass på D6'en for eventuell demontering/montering

20181022_152218.jpg

Edited by meide (see edit history)