Jump to content

Bunnstoff i år, eller vente en sesong?


Fenderslinger

Recommended Posts

Kjøpte ny båt i Oktober. Den ligger utålmodig å venter på å bli hentet. Alle tidligere vintre har jeg hatt båtene mine på land, og jeg har stoffet de hver vår. Den nye båten ligger på sjøen i Bergen. Den ble stoffet med VC17 i juni i fjor. Jeg løftet den for inspeksjon ifm med kjøp i Oktober. Båten ble da spylt rein, propell ble skrapt og drevet fikk et nytt lag drevspray. Jeg har planer om å hente båten i påsken, så spørsmålet er om jeg bør løfte båten og stoffe den før avreise, eller om jeg skal vente. Jeg kan få den på land nær hjemmehavn også, men det er litt fristende å vente en sesong. Den skal på land igjen til høsten for vinteropplag. Noen som har erfaringer med bruk av VC17 over 2 sesonger? Jeg hadde VC17 på forrige båt også, og er veldig fornøyd med det. Svært lite groe i min hjemmehavn, men som sagt har alltid stoffet hvert år.

Link to post
Share on other sites

Kan aldri forstå at det er nødvendig å stoffe hvert år. Jeg bruker Biltema bunnstoff og stoffet min båt sist gang sommeren 2017. Jeg tok opp båten nå i høst for første gang, og det var ikke annet enn litt slim ved vannlinjen som gjekk lett bort med høgtrykkspyler. Resten var helt uten groe. Jeg har ikke tenkt å bunnsmøre annet enn akkurat i vannlinjen nå når jeg skal ut med båten igjen. 

Link to post
Share on other sites

Dette tema dreier seg også om overkill. Hvorfor legge lag på lag med bunnstoff. La det gamle stoffet få slites først og ta litt flekkmaling. Men vannlinjen blir jo pen å se på når den males hvert år. Men som nevnt i andre tråder, hvis det hjelper på nattesøvnen så mal ivei. 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, moray said:

Det er mange faktorer som avgjør hvor mye det vil gro. Temperatur, salt/fersk/brakkvann, strøm etc..

 

Veldig.  Jeg har sett båten (også forrige båt) gro til på uker når den har ligget på "feil" sted (alle tre gangene var det pga verkstedbesøk ... hmmm, noen sammenheng der mon tro?  Eidskjosen i Tromsø, Nordhavnen i København samt Bestumkilen i Oslo).  Jeg har båten i vannet hele året, og tar den opp for spyling når det trengs, normalt sjeldnere enn hvert år, men normalt oftere enn annethvert år.  Nå trengs det veldig (etter Bestumkilen), men det er få steder hvor det er mulig å få det gjort vinterstid.

 

Det er stor variasjon i Biltema bunnstoff.  Jeg husker en gang jeg tok opp båten etter to sesonger og det omtrent ikke var groe i det hele tatt på flatene som var stoffet ... men på og i skroggjennomføringer og andre metallflater var det blåskjellfarm ... men det (ingen groe på der det har vært stoffet, etter et par år i sjøen) er unntaket, ikke regelen.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svaret på spørsmålet om man trenger å stoffe hvert år avhenger av hva slags bunnstoff som er brukt.

 

Min erfaring er at Vc17 ikke holder en hel sesong, og slett ikke 2. Glem det !

 

Jeg ville forøvrig aldri anbefalt Vc17.

Jeg kjøpte selv båt med Vc17, og grunnet utfordringen med at det ikke skal være heft på andre bunnstoff oppå Vc17 så fortsatte jeg med Vc17 i flere år, men det er sjiiit sjiiit sjiiit. Glem det først som sist.

 

Jeg gikk veien via ett annet hardt bunnstoff en sesong, og fikk da heft (pusset med sandpapir først, men det måtte jeg uansett for å bli kvitt ruren (sa jeg at Vc17 er sjiiiiiit ?)

Det andre var mye bedre enn Vc17, holdt hele sesongen og neste vår med men da begynte det å gro, men derretter har jeg bruk selvpolerende bunnstoff, og da går det med 2 sesonger mellom hver smøring. Kanskje mer også , men pga Zinken er jeg oppe uansett så da flekker jeg litt når jeg først er oppe.

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jaja, jeg har nå hatt VC17 de siste 5 sesongene og er strålende fornøyd. Virker like bra hvis ikke bedre enn andre bunnstoff jeg har brukt (Hempel, Seajet, Biltema, Maritim. Alle selvpolerende) Men ja,  siden VC17 virker på en annen måte enn selvpolerende var spørsmålet hvordan dette blir etter 2 sesonger. Satser på å forsøke å seile hjem iallefall. Hvis jeg taper mye fart ila sesongen får jeg vel bite i det berømte sureplet da, og ta den på land for stoffing.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om en tar opp båten hver vinter blir det vel i grunnen nesten det samme hva en bruker av bunnstoff. Tror det fleste er strålende fornøyd med det meste da ;-)

 

Gi det en sesong pluss en vinter og så neste sesong, da skiller en klinten fra hveten. 

----

Har brukt Seajet og BT, det pleier å begynne å gro godt om høsten på sesong 2. Da må jeg under å skrape. 

 

Har supreme nå så får vi se om det gjør noen forskjell. Går inn i sesong 2 nå. 

Link to post
Share on other sites

Vc 17 skal påføres hvert år, jeg påfører ett tynt lag hvert år og har null groe. Ligger ute fra mars til november,  tidligere år har jeg ligget langt inne i stille stående vann i en kile. De 2 siste årene har jeg ligget helt ute i havgapet har  ikke merket noe forskjell på groe.  

Link to post
Share on other sites

Den største fordelen med VC17 er at den er lett å påføre, at den bygger lite og at man dermed slipper flassing.

"Bakdelen" er at båten må brukes jevnlig ellers gror det som rakkern, ihvertfall der sola kommer til.

På slutten av sesongen i fjor vokste det 10 cm. langt gress der sola kom til. Jeg skrubbet hver uke men gresset vokste seg langt mellom hver skrubbing.

To år uten stoffing med VC 17 er neppe noen successresept.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lazyjack skrev for 16 timer siden:

Nei, men den kan sprøytes fra fly. Send meg adressen så ordner jeg resten ?

 

Fås VC17 i ulike farger?

 

Jeg burde egentlig malt huset for et par sesonger siden. Om jeg maskerer vinduer, biler og båtfenderne som henger på garasjeveggen, fikser du resten? 

 

Bor på landet så det er ikke så nøye hvordan vi ordner med ting her ;-)

 

 

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel ikke så mange som svarte på hele TS sine spørsmål.

 

Å ta den opp nå etter å ha ligget ute fra oktober til du skal hente i påsken er bortkastet tid og penger da det gror lite på vannet om vinteren.

 

Jeg hadde kjørt den hjem i påsken og sette an utover sommeren. Under kan du sjekke når du bader eller med et kamera.

 

Vår båt ligger ute hele tiden. Forøvrig har jeg ikke VC17 under

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Som Marida sier. La den ligge og få gleden av tidlig sesongstart, som jo er ekstra stas med ny båt.

 

Så ville jeg tinga på ett løft i løpet av våren og tatt stoffing da. Evt vurdert å gå over til et annet bunnstoff hvis erfaringen med å ligge ute i vinter er god, og du ønsker å gjøre det neste vinter også. 

 

Jeg var oppe i 2 hele dager i våres. Fikk stoffa, polert og bytta en skroggjennomføring. Overnatta i båten så det ble både trivelig og effektivt, en god start på sesongen. 

Link to post
Share on other sites

On 1/8/2020 at 3:10 PM, leopard said:

De 2 siste årene har jeg ligget helt ute i havgapet har  ikke merket noe forskjell på groe.  

 

Groe er normalt et relativt stort problem inne i trange, grunne fjordarmer, hvor elver som har rent gjennom landbruksområder og byområder renner ut i fjorden, og gjerne tar med seg masse overløpskloakk på regnfulle dager, og hvor båten ligger helt stille i båsen.

 

Ute i havgapet er vannet renere, det er mer strøm (egentlig er jeg ikke sikker på om det er et pluss - mer strøm medfører også mer næring til organismene som setter seg fast - men min erfaring er i allefall at mer stillestående vann medfører raskere tilgroing av båten).

 

Jeg tror lokasjon har mye mer å si enn kvalitet på bunnstoffet.  De fleste bunnstoffene inneholder jo de samme virkestoffene, uansett - eneste unntak måtte være bunnstoff av eldre årgang, som kan inneholde mer effektive virkestoffer som i dag er forbudt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...