Jump to content

Noen som kan sparkle?


kvast

Recommended Posts

Hei Noen som har god erfaring med sparkling? Jeg har forsøkt dette litt, men alt gikk galt.

 

1. Hvilket verktøy trenger jeg?

2. Hvordan legger jeg på sparkel?

3. Hvor mye herder skal jeg bruke, og hvor lang tid tar det til det herder?

4. Hvor mye skal jeg legge på?

5. Hvilken sparkel egner seg til båtbruk?

6. Hva med runde hull hvordan fyller jeg dem?

7. Hvordan sparkler man kanter og plasser med bøy på? Se bildet.

http://www.eurofoto.no/show_image_stream.p...5&dx=362&dy=483

8. Hvordan vet jeg om et område må sparkles eller ikke?

9. Hvis jeg skal sprøytesparkle båten, hva dekker sprøytesparklet. Hva må sparkles for hånd?

10. Hvilken type sandpapir bruker man for å slipe ned sparkel med?

11. Når vet jeg at det er nok pusset? (Har slipt vekk det meste av det jeg la på :smash: )

12. Andre ting som er greit å vite.

 

Her ble det mange spørsmål, men kan sikkert bli en bra arbeidsmal hvis noen eller flere med erfaring kan hjelpe til.

Link to post
Share on other sites

1. En gummisparkel på 10 cm og en på 20 cm burde være et godt utgangspunkt. Den brede til store flater, og den smale til buer, kanter etc. Samt en stålsparkel på ca 5cm til fylling av huller etc.

 

2. Tynt og i lange drag. Mest mulig jevnt, slik at det ikke blir så mye å slipe av hver gang.

 

3. Står på pakningen, normalt 2-4%. Herdetiden varierer med temperaturen, 2-20 minutt ca. Ikke bland til for mye av gangen.

 

4. Et tynt lag hver gang, deretter sliping og nye lag.

 

5. Over vannlinjen går polyestersparkel helt greit, under bør det brukes epoxysparkel. Men denne er ikke lett å slipe, så legg på forsiktig!!

 

6. Bruk stålsparkelen, og press sparkelmassen inn i hullet. Må noen ganger fylles i flere omganger.

 

7. Med den smale gummisparkelen. Denne er myk og følger formene greit.

 

8. Det kjenner du med hånden.

 

9. Sprøytesparkelen dekker slipestriper, små porer m.m. Ellers intet.

 

10. Eksentersliper er greit, evt vannslipepapir med vann (og pussekloss). Tørrsliping for hånd er lite effektivt.

 

11. Igjen: Kjenn med hånden. Eventuelt: Ta en sprayboks med svart lakk, spray et tynt lag over det hele, og la det tørke (matt lakk tørker fortest). Slip deretter lett over og se om det er groper der lakken blir værende igjen.

 

12. Et perfekt resultat krever mye arbeidsinnsats (og mye sparkel). Legg på, slip av. Gjenta til det kjedsommelige. Stopp når det føles bra.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Når vi er inne på dette temaet!

 

Jeg skal sparkle undervannlinjen, og jeg har en gjernkjøl, her skal jeg ta owatrolbehandling, men først skal jeg sparkle den, skal jeg bruke stålplast da?

<{POST_SNAPBACK}>

Stålplast trekker vann som en svamp. Så jeg ville nok heller ha brukt epoxysparkel...

 

Men er det ikke en fordel å owatrolbehandle den først, og siden sparkle? Hvis du sparkler først så vil du vel bare kapsle inn rusten? Eller?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Hei, benytter anledningen til å slenge inn et spørsmål her, som er i samme gate....

 

Jeg pratet med en trebåtbygger forleden, og når det gjelder sparkling på skrog/utvendig, fortalte han meg at han bruker lettsparkel fra Biltema. Jeg ser at denne er beregnet for innendørs bruk. Han fortalte meg at denne allikevel fint kan brukes, og at den er såpass fleksibel at den "tyter" ut overskytende når båten trutner.

 

Jeg synes det høres utrolig ut. Denne trebåtbyggeren har godt omdømme, men allikevel. Jeg er vant med at sparkel blir hardt, og forblir hardt. Når denne da sprekker, så detter den av i flak.

 

Er det noen av dere (trebåteiere) som har brukt sparkel fra Biltema på skroget ???????????

Link to post
Share on other sites

Til store sparklingsjobber ville jeg brukt limsparkel. Enten Reicholds Limsparkel eller Diabs Divilette. Har du en båtbygger i nærheten, får du sikkert kjøpt noen kg. De bruker svære mengder, både til montering og sparkling.

Bland 3% voksløsning i før du har i initiator så blir den lett å slipe.

Legg på med en sånn bred gummisparkel med trehåndtak.

Bland sparkelen på ei lita finerplate med hull til tommelen for å holde, så er det lett å dosere.

Slip med stor rondell på saktegående polermaskin.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hvorfor MÅ man våtslipe?

Som sagt før: man MÅ ikke alltid våtslipe.

Grovsliping kan som regel lettest foretaes med tørt sandpapir på rettholt like etter at sparkelen er nok herdet for sliping. Det gjelder på steder der det eventuelt skal bygges opp litt tykt med sparkel.

Dette gjelder når en skal bygge opp større områder med sparkel og forme riktig kontur. Tørrsliping med grovt sandpapir går da mye raskere og bedre dersom det gjøres før sparkelen har herdet helt. Siste finpuss må alltid gjøres med våtsliping med finere og finere papir for å få blank flate uten riper.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvorfor MÅ man våtslipe?

Man må ikke, men såpass finkornet papir som det er snakk om her fylles veldig fort med pussestøv ved tørrpussing og må derfor skiftes mye oftere enn ved våtsliping. Ved våtsliping vaskes både papir og overflate ren for støv av vannet, og er derfor en greiere og ikke minst mindre støvete måte å jobbe på. Men en eksentersliper med finkornet papir (240 eller finere) vil gi et helt greit resultat det også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...