akehille Startet 9.Januar.2020 Del på Facebook Startet 9.Januar.2020 ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 9.Januar.2020 Del på Facebook Svart 9.Januar.2020 Ser ut som den er godkjent med max 30hk, litt avhengig av hvilken utgave - sjekk denne siden http://boat.no/asp/boats/search.asp?bbrand=GH&nw=1. Så kan man selvsagt sette på større motor, men et sted går det en grense der det blir ubehagelig/farlig. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Big Horn Svart 9.Januar.2020 Del på Facebook Svart 9.Januar.2020 Mener å huske at standardversjonen hadde 20hk som største motor, mens DeLux-utgaven hadde 30hk. Den passer bra med 30 hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.Januar.2020 Del på Facebook Svart 9.Januar.2020 De GH14 jeg solgte på 80-tallet hadde godkjenning for 20 hk uten rattstyring og 28 hk med rattstyring og gir/gass-hendel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mons Olav Svart 9.Januar.2020 Del på Facebook Svart 9.Januar.2020 Det stemmer Hulda. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post Share on other sites More sharing options...
Pitbullo Svart 9.Januar.2020 Del på Facebook Svart 9.Januar.2020 Bare som en kuriositet, hvordan kom man frem til at 28 hk var riktig effekt å godkjenne den med? Finnes/fantes det påhengsmotorer med denne effekten? For meg ville det være naturlig med 25 eller 30 hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Rolf Svart 9.Januar.2020 Del på Facebook Svart 9.Januar.2020 Av en eller annen grunn var det flere som hadde 28-hestere i katalogen Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 9.Januar.2020 Del på Facebook Svart 9.Januar.2020 Ganske naturlig forklaring. Foretaket Gunn Hegna eide GH-båtene. Samme var importør av Yamaha motorer. Den største motoren den gangen fra Yamaha, før 50-hesteren kom på markedet, var Yamaha 28 hk. 50 hk er uansett for stor for denne båten. Så det er forklaringen. Båt og motor var markedstilpasset hverandre. Og det tok Vertias til seg ved sertifiseringen. Det ville naturligvis ikke vært noe problem å parkere en 30 hk motor på hekken av den båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 9.Januar.2020 Del på Facebook Svart 9.Januar.2020 Yamaha erstattet vel 28hk med 30hk rundt 1980 - og i gh brosjyra mi fra 1981 står det at den er godkjent for 30hk :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Pitbullo Svart 9.Januar.2020 Del på Facebook Svart 9.Januar.2020 Ah.. mange takk! Det er jo den eneste naturlige forklaringen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mons Olav Svart 9.Januar.2020 Del på Facebook Svart 9.Januar.2020 28 hesteren til Yamaha hadde eksos ut propellen husker jeg,det hadde ikke 25 hesteren på den tiden.28'eren Var en populær og god motor. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post Share on other sites More sharing options...
roaardal Svart 12.Januar.2020 Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 Jeg kjører med 30hk på denne og den går som en drøm.. kunne sikkert hatt 40hk også hvis man kjører med en del passasjerer.. så får man heller velge å slakke av litt på gassen når man kjører alene Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 12.Januar.2020 Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 Jeg vet om en som monterte 60 hk Mercury på en GH14. Det går det også. Men båten er og blir godkjent for maks. 30 hk. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 12.Januar.2020 Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 Pitbullo skrev On 9.1.2020 at 19.11: Bare som en kuriositet, hvordan kom man frem til at 28 hk var riktig effekt å godkjenne den med? Finnes/fantes det påhengsmotorer med denne effekten? For meg ville det være naturlig med 25 eller 30 hk. Når vi først er inne på kuriositeter: Yamaha solgte også ganske mange av 28 hesteren som på bildet over, for PARAFIN.... hadde en kompis som hadde en slik Den hadde to tanker, en med bensin som du startet på, også svitsjet en over på billig avgiftsfri parafin. Det var lurt å svitsje tilbake til bensin før en la til og stoppet motoren, ellers var den ganske tungstartet.... Om det var stille på fjorden kunne en kjenne på lukta om kompisen hadde kjørt forbi siste timen.... kjekt før en fikk mobiltelefon og andre dingser... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 12.Januar.2020 Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 mulig jeg husker feil, men jeg mente at parafinmodellene kom her til lands i 8, 15 og 25 hk..? Kjenner etpar som hadde slike , de ble kjørt på ren bensin. Fortsatt å få tak i i noen land ser det ut til: https://global.yamaha-motor.com/business/outboards/products/enduro/kerosene/ roaardal skrev 57 minutter siden: kunne sikkert hatt 40hk også hvis man kjører med en del passasjerer.. så får man heller velge å slakke av litt på gassen når man kjører alene Vi hadde 40hk på vår, veldig greit med litt last i båten + vannsport. Men holdt marsfarta på 22-26 knop, godt innenfor skrogets "komfortsone" Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 12.Januar.2020 Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 Det kan godt hende at det var 28 deksel eller dekaler på den motoren, ved ettertanke tror jeg ikke det stod "Kerosene" på den... Vi var unge den gangen og det å ha 28 dekaler på en 25 var nok "tøfft" Det eneste vi tenkte på i den perioden var hvordan vi skulle få tak i penger nok til den nye 2 syl 40 hesteren.... I dag, griner ungene på nesa av en 350.... det må være en 450 om de skal gidde å se opp fra æppen de holder på med... Skal si det er forskjell på før og nå.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 12.Januar.2020 Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 haha, hadde jo vært tøffere å hatt 20hk dekaler - og kjørt fra de med 25/28hk Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.