Jump to content

Lakkere og male teak dekaler til Storebro


skage

Recommended Posts

Holder på med og slipe ned og skal shine opp alle teak dekalene til min Storebro 420 Baltic.

Dette er jo de teak listene på siden av båten som det er inngravert navn og båt type inn i teak plankene. Alle bokstaver og tall er hvit malt og resten er da lakkert med lakk. Bokstavene og tallene ligger jo da ca 3-4 mm inngravert i teaken og når jeg sliper så kommer jeg ikke ned til bunnen av disse. Men hva gjør jeg i forhold til fremgang maling lakk. Om jeg lakkerer alt først da vil det jo renne/komme lakk nedi bokstaver/tall. Jeg skal jo male dette med en hvit farge etterpå med burde jeg male dette først og så lakkere eller lakkere først og så male. Malingen blir jo utført med stødig hånd og pensel. Tenker vel at det er viktig at overgangen fra teak flate og ned til bokstavene/tall også får godt med lakk på seg.

Har noe riktig og best fremgangsmåte for dette. Pusser man bare ned gammel hvit maling med sandpapir eller lager man seg en tilpasset skrape.

Jeg kommer sikkert til og lakkere minimum 7 x og tenker at det ikke er så lurt og lakkere nedi bokstavene/tallene så mange strøk.

 

Så spørsmålet er vel egentlig om jeg skal male bokstaver til slutt. Kan jo ikke få lakk på hvite bokstaver heller. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha malt bokstavene til slutt. Så slipper du også at lakk oppå malingen gulner i sola. Mange bruker pensel når de lakkerer, men for slike skilt med innfreste bokstaver/tall/symboler synes jeg det er greiere å bruke skumrulle til lakken.

 

Ville da ha gjort som følger; skrapt og slipt vekk det gamle, først nedi bokstavene og sidekantene til disse for så de større flatene til slutt. Så hadde jeg brukt en liten pensel og lakkert nedi bokstavene og sidekantene med denne. Sidekantene (som blir endeved og suger lakk godt) kan godt lakkeres like mange strøk som du tenker på flatene, mens nedi selve innfresningen, altså der du skal male hvitt ville jeg ha nøyd meg med et par strøk med lakk før maling. Lakken der blir beskyttet av den hvite malingen og vil dermed ikke bli direkte påvirket av sollys og yttre påkjenninger. Likevel er det en fordel med et par strøk med lakk for å hindre vanninntrengning til treet under. Til slutt kan du så rulle lett over de store flatene med skumrulle, akkurat nok press til at du får lagt igjen lakk på overflaten, men ikke så mye press at det renner lakk ned i utfresingene.

 

Hvilken lakk ser du for deg å bruke? Hvis ikke teakdekalene dine vil få oppleve større grad av mekanisk slitasje, altså at folk tråkker på overflaten, vi jeg anbefale å bruke en såkalt halvmyk oljebasert lakk, gjerne også markedsført som herdende olje. Halvmyke lakker er til dels elastiske og beveger seg med treet. Da unngås oppsprekking (med vanninntrengning til følge) og glansen beholdes over tid. For eksempel Benar har vist seg å holde glansen og lakkhinna over lengre tid enn hardere lakker som for eksempel Ravilakk og tokomponente lakker (både vist gjennom uavhengige tester (blant annet Båtmagasinet) og egen erfaring). Velger du Benar ville jeg først ha brukt et par strøk med Benar UVR (UV-filter, beskytter treet og hindrer at lakken glipper på grunn av sollys) for så bygge videre lakksjikt med Benar Blank. Skulle du ønske silkematt overflate ville jeg ha bygget lakksjiktet med Benar UVR for så å avslutte med Benar Silkematt (det er ikke gunstig å lakkere med flere strøk med silkematt oppå hverandre da matt lakk i flere strøk reduserer "dybden" og diffuserer fargen). Bakdelen med Benar er at den tørker sakte og at den ikke tåler noe særlig mekanisk slitasje. Er det luftig, tørt og varmt tørker den greit sånn sett, men du skal ikke mye ned i temperatur før det kan ta flere dager før overflaten er tørr nok til enda et strøk. Det finnes også andre typer lakk som gjerne går under kategorien halvmyk, som f.eks. Owatrol D2 og Jotun Penguin Clipper II. Disse er ikke like myke som Benar, men de tørker raskere og tåler mer mekanisk slitasje enn Benar. Bakdelen er at de kan miste glansen raskere og kan sprekke opp lettere på hjørner og slikt når det har gått en tid.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Listene er nok mahogny. Etter pussing er det ein fordel å bruk beis. 

Ville ikkje gjort noke med det som er kvit. Skrape, og pusse listene til dei har jevn farge, så beise. Lakke to tynne strøk, pusse bust, så dei blir heilt slette. Lakke mange strøk. Når dei er ferdig lakka mal på dekoren, om det kommer litt utfor kan dette pusses bort, for så å lakke eit siste strøk. 

Best resultat med å sprøyte 2k klarlakk. Fordel å demontere listene om båten ligger ute om vinteren 

Har NW390. Listene var lakkert for 10 år siden, og er fortsatt som nylakkert. Alle skruehull er plugga, og listene er festa med borrelåsDSC_0202.JPG.91017f6b05ab4d89f923c76c9e9c409e.JPG

Link to post
Share on other sites

Gode tilbakemeldinger og gode forslag til materialbruk og fremgangsmåte.

Jeg hadde nok tenkt og bruke Epifanes men er ikke sikker. Skal sjekke litt opp rundt bruk av Benar olje. Har brukt dette mye på edeltre dører osv .

Feste av Dekalene med borrelås hørtes jo litt usikkert ut i min verden men det holde sikkert om man får tak i noe kvalitet. Syntes borrelås med lim ofte løsner i sterk varme.

 

Link to post
Share on other sites

Storebro verftet er i gang de og har full drift. Egne avdelinger for ettermarked og salg.

 

Har jo tenkt/drømt at jeg skulle sende alt ned til de og få dem til og shine dette opp. Men kjøpte med ny kalesje til båten istedenfor.

Tror ikke det er så mange måter og gjøre dette på og de svarene og fremgangsmåtene som jeg får her på forumet tror jeg ligger uansett i topp sjiktet. 

 

Jeg sliper og pusser ned nå inne på verkstedet og kommer til og bruke Benar produkter har jeg bestemt meg for. Uvr og blank blir valget. Må også finne en litt gul vit farge til bokstavene som passer bra. Elfenben farge er nok aktuell tenker jeg. Ble litt usikker på om jeg skal beise med mahogny beis når jeg skal benytte Benar produkter, får sjekke litt.

 

Link to post
Share on other sites

mange har borrelås….praktisk

 

andre limer med Sika….da sitter det som berget !...…….bakdel vansklig å få loss seinere

 

en del skrur…..da er risken att man skader lakken i borrhullet, med gjengene

det man kan gjøre som mange Orustbyggen har, ett litt (passe!) større hull

og så bruker man en spesial-skive..den er litt forhøyd (ev en mini-klatt med Sika i hullet)

 

du kan se på denne bilden...……....jeg har så på mine tredetaljer i cockpit, da går de å losse å ta hjem på kjøkkenbordet å lakke

best lakkresultat tror jeg du får med sprute....jeg lakker for hand, blir godt nok.

l_img_0189.jpg

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Dette følger jeg med! Jeg har, for å si det mildt, litt av en jobb foran meg på min Storebro!??

Her er det brukt en kombinasjon av skruer og TEC-7 for å feste dekalene. 
Storebro skal 15000 SEK + mva for å renovere de og 20000 + mva for nye. 
 

Jeg bruker Fein med malingsskrape for å få løs dekalene.  Har fått av det meste på styrbord side. 

image.jpg.16beb168cd686b3b29d6e2bf470edb55.jpg
 

image.jpg.92d8de2ca500b76cd109037b4bdd03be.jpg

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

@skage Kanskje du kunne ha tatt et par bilder av listene? Interessant å vite om de er i mahogny som listene til Jakob T, eller om de er i teak som listene til Erikda.
 

Hvis listene dine er i mahogny bør du gjøre som Jakob T nevner; bruke en mahognybeis etter pussing, før lakk. Og da vil også tokomponent lakk være mer aktuell da kantskåret mahogny er et mer stabilt treslag enn teak med tanke på bevegelse og behov for en viss grad av elastisitet, men også på mahogny vil Benar (eller andre halvmyke lakker) fungere fint. Som vanlig forutsatt skikkelig grunnarbeid. 
 

Er listene dine i teak ville jeg ikke ha brukt mahognybeis da fargen vil bli unaturlig. Det finnes også teakfarget beis, men så lenge du bruker lakk med UV-filter vil en eventuell gulning av treet skje sakte og med stil.

 

Tenker du i tillegg å ta hjem listene vinterstid blir soleksponeringen enda mindre, da vil du høyst sannsynlig slippe det helt store framtidige vedlikeholdet. 

Link to post
Share on other sites

Orginale skiltplater fra Storebro er av Mahogny, som det meste annet treverk i denne båten. 

Jeg har skrapet rene, og slipt ned disse skilt platene til rent treverk, ved behov skrapet/frest ut av bokstavene.

 

Så beiset minimum to ganger med mahogny beis før lakk, Epifanes gir best resultat syntes jeg, men tung å jobbe med!

 

Til slutt tatt bokstavene med hvit bengalakk. Kan også sprayes med akryl spraylakk for forsegling til slutt, da blir ikke hvit lakk gul!

Redigert av SRC31 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...