Jump to content

Hvor lenge bør batteribanken kunne stå uten lading..?

R.O

Recommended Posts

Ved opplag satte jeg båten på lading, og Marinaen jeg bruker skulle så sette båten under tak etter at bankene var toppet. Deretter skulle de koble fra batteriene. 6 uker senere stikker jeg innom for å sjekke at båten er satt under tak. Det var den, men batteriene var ikke koblet ifra, og div utstyr stod å lyste. Analog måler viste ca. 11.5V

Angrer nå på at jeg ikke målte med digital måler direkte på banken, leste bare av raskt på den analoge målene, så det kan ha vært 11,5V   +/- 0,3V

Er 6uker nok til å lade ut/skade en bank på 2 x 110A med div pumper og vakter i standby?  (Stereo anlegget stod også å lyste)

Når jeg skrur av "alt" uten å ta hovedbryter, viser batterimonitoren et trekk på ca 1w. Da står klokka i radioen å lyser og noe annet elektronikk i standby. 

Enkelt regnestykke:

Ca 1w = ca 0.1A

0.1A x 24t x 7d x 6u = 100.8Ah

Det er et trekk som nok kan trekke ned spenningen på batteribanken til 11.5V.

R.O skrev 1 time siden:

Er 6uker nok til å lade ut/skade en bank på 2 x 110A med div pumper og vakter i standby?

Én uke kan være mer enn nok til å skade et utladet batteri, men siden spenningen her fremdeles er rundt 11,5 V, er batteriene langt fra døde. Noe redusert kapasitet, og dermed også levetid, må man anta de har fått, så kanskje du skulle foreslå en liten kompensasjon fra marinaen.

Den reelle kapasiteten kan du finne gjennom en kontrollert utladingstest. I dette tilfellet kan det jo være interessant å se om de har 50 eller 95% av opprinnelig kapasitet.

Forøvrig er det viktig å topplade dem snarest.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...