Jump to content

Hjelp til oppkobling av sleipner fjernstyring

primusmotor

Recommended Posts

Hei holder på og koble opp en ny fjernkontroll RC23E fra sleipner til både vinsjer og thrustere i båten, har fått til begge ankervinsjene, men sliter litt med oppkoblingen av baug og hekk thruster, klarer ikke og se at disse utgangene er rele utganger, når jeg bruker fjernkontrollen så klikker det i kontroll boksen når jeg bruker vinsj funksjonene, men skjer ingenting på thruster funksjonene.
Klarer ikke helt og tyde skjemaet, skal det være + inn på både rød og gul for at boksen skal sende + signal ut på Blå eller GRÅ?

Se skjema.
På forhånd takk for svar:-)

skjemaSleipner.JPG

Edited by primusmotor
feil tekst (see edit history)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Tusen takk JRK, søkte men fant ikke den tråden:-)

D5L           Rana 13     Master 680     Skilsø 750cc     Dacapo 9000 flyer     SUN 33     Nordic oceancraft 28     Skorgenes 335   Skorgenes 375

Kikk på siden før i manualen! Hvis det er Sidepower-thrustere du skal kople til så kommer jo fjernkontrollen med ferdige dobbeltkontakter som bare koples inn rett mot kontrollpanelet.

Har du et annet fabrikat på thruster så må du finne skjema for den, men det er vel ikke verre enn å finne ut hvilke kontakter som lukkes når en betjener eksisterende panel for thruster, og kople respektive releutganger parallellt over disse. Når releene ‘går’ så vil det bli kontakt mellom hhv rød/blå eller rød/grå.

Gul er bare for å sjalte evt fjernstyrt hovedbryter for thrusterbatteri slik jeg forstår det - om du har det?

DFD52538-6520-4829-BBB9-2F5417E4616D.jpeg

Edited by Fantino (see edit history)
Fantino skrev On 10.1.2020 at 22.37:

Kikk på siden før i manualen! Hvis det er Sidepower-thrustere du skal kople til så kommer jo fjernkontrollen med ferdige dobbeltkontakter som bare koples inn rett mot kontrollpanelet.

Har du et annet fabrikat på thruster så må du finne skjema for den, men det er vel ikke verre enn å finne ut hvilke kontakter som lukkes når en betjener eksisterende panel for thruster, og kople respektive releutganger parallellt over disse. Når releene ‘går’ så vil det bli kontakt mellom hhv rød/blå eller rød/grå.

Gul er bare for å sjalte evt fjernstyrt hovedbryter for thrusterbatteri slik jeg forstår det - om du har det?

DFD52538-6520-4829-BBB9-2F5417E4616D.jpeg

De kontaktene som er orginalt på thrusterene er klippet da det er montert andre brytere, som du ser på første innlegg så er de to utgangene til vinsj rele utganger, men det er en annen type til baugpropell. Prøvde og sette + på rød og så måle om jeg fikk + ut på grå eller blå, det gjorde jeg ikke, derfor jeg lurte, ser jo ikke ut som noen mekanisk rele dette da, men som han skriver lengre opp så er det noe elektroniske utganger.

Er det strengt tatt nødvendig? Slik skjema for fjernkontroll er tegnet kan en vel bare fore -/‘jord’ inn på koplingen kalt ‘red - thruster positive’ og får da kopling til jord på hhv blå/grå når fjernkontroll opererer relé?

Ville selvsagt testet at det røde ikke har andre forbindelser enn de som er vist, men om skjema er korrekt så burde dette fungere fint på minusstyrt thruster.

Dykker skrev 25 minutter siden:

Må vel sette inn to releer som inverterer fra pluss til minus.

invertering_av_fjernstyringssignaler.jpg

Tror ikke du har lest hva jeg skriver;-)
Det er de utgangene som er merket med blå boks som jeg ikke får til, de ser ikke ut som noe releutgang, men som en skrev tidligere så er dette elektroniske reler, får forske litt når jeg kommer meg hjem om noen uker.

skjema.jpg

Fantino skrev 4 minutter siden:

Hvilket fabrikat er thruster?

Er sleipner baug og hekk thruster, orginal koblingen er klippet der styrepanelet er da de har brukt noen andre brytere.

_Nå_ så jeg en post om klippede koplinger som jeg hadde oversett. Snodig at du ikke fikk + ut på blå/grå når du testet. Den gule er jo for å gi + til en evt fjernoperert hovedbryter og de andre ‘releene’ er jo tegnet på samme måte. Kan du ha trykket på feil knapp? (Er jo 4 muligheter mener jeg - om du bruker knappen i midten går i alle fall 2 samtidig ?)

Kikket litt i den andre tråden. Ikke godt å vite hva ‘elektroniske releer’ er for noe men ligger muligens i kortene at disse ikke kan gi nok strøm til å sjalte solenoider på motor direkte, og - som det nevnes i tråden - mulig de må ha samme jordpotensiale som strømforsyning til mottaker for fjernkontroll. Ville jordet grå/blå til samme jord som mottaker og brukt en prøvelampe eller multimeter (på 20V DC) mellom rød og pluss på strømforsyning til mottaker.

Elektroniske releer, kan være en mosfet transistor. Men det er ikke så nøye. De har ingen problemer med å levere nok strøm. Det er Sleipner som har levert både thrustere og fjernkontroll og dette virker. Har selv denne fjernkontrollen med SP55 og SP75 Thruster.

Det som kan være en utfordring når man har kappet de orginale ledningene er at ofte blir + koblet sammen og brukt til å styre begge thrusterne og det funker fint med mekaniske brytere. 

Det som er viktig at man holder tungen rett i munnen i forhold til drivspenning. Let opp de orginale styre kablene til både  aktre og fremre thruster. Her finnes det en + ledning som opprinnelig gikk til det orginale thrusterkontroll panelet. Denne må inn på +/Rød på pluggen til motakeren. Om du nå tester på blå og grå vil du neppe se noen ting for du har ingen sluttet krets. Kobler du derimot grå og blå ledning til thrusterens releblokk så vil det elektroniske releet plukke jord fra denne og thrusteren går. 

Om jord på alle batterier er koblet sammen vil jeg tro at du kan bruke pluss fra ditt eksisterende bryterpanel til +/Rød på mottageren.

Husk også at den røde til mottageren som er sikret IKKE må powres fra thrusterens 12 volt da denne spenningen vil droppe da thrusteren går.

JRK skrev 40 minutter siden:

Elektroniske releer, kan være en mosfet transistor. Men det er ikke så nøye. De har ingen problemer med å levere nok strøm. Det er Sleipner som har levert både thrustere og fjernkontroll og dette virker. Har selv denne fjernkontrollen med SP55 og SP75 Thruster.

Det som kan være en utfordring når man har kappet de orginale ledningene er at ofte blir + koblet sammen og brukt til å styre begge thrusterne og det funker fint med mekaniske brytere. 

Det som er viktig at man holder tungen rett i munnen i forhold til drivspenning. Let opp de orginale styre kablene til både  aktre og fremre thruster. Her finnes det en + ledning som opprinnelig gikk til det orginale thrusterkontroll panelet. Denne må inn på +/Rød på pluggen til motakeren. Om du nå tester på blå og grå vil du neppe se noen ting for du har ingen sluttet krets. Kobler du derimot grå og blå ledning til thrusterens releblokk så vil det elektroniske releet plukke jord fra denne og thrusteren går. 

Om jord på alle batterier er koblet sammen vil jeg tro at du kan bruke pluss fra ditt eksisterende bryterpanel til +/Rød på mottageren.

Husk også at den røde til mottageren som er sikret IKKE må powres fra thrusterens 12 volt da denne spenningen vil droppe da thrusteren går.

Da skjønte jeg litt mere, tusen takk, skal sjekke alle ledningene fra begge thrusterene og koble det slikt:-)

takk

JRK skrev 1 minutt siden:

Du kommer til å elske denne fjernkontrollen. Mye enklere med en felles fjernkontroll. 

(Den Gule ledning har jeg forresten ikke brukt på min båt)

Har i dag en av/på bryter for thrustere, denne kan vel kobles til gul ledning.
Har montert mottakeren bak ett panel innvendig, får håpe signal mottaket blir bra:-)

• 1 year later...

Hei... kobler opp sidepower sin kombi fjernkontroll, å sliter med akkurat det samme som trådstarter... hva kom du fram til?? Hva var grunnen til at propellene ikke funket?? Har også lurt litt på den gule kabelen?? har prøvd å legge den til +, men ingen forskjell.

Den gule kabelen er til aktivering av evt fjernoperert batteribryter dersom du har dette. Har du ikke det kan den vare henge der. Den gir ut + når panelet er aktivert, og dermed skjer det ingenting om du kopler den til pluss. 

Aa.. okei.. man da skjønner jeg ikke at propellene ikke går. Det klikker i rele når jeg kjører winch, men det skjer ingenting når jeg kjører baugpropelle/hekkpropell.  Var jo plug&play..

Den røde ledningen inn til fjernkontroll skal ha strøm fra bow thruster og kun fra denne.

Det må være samme minus på batteribankene.

Se denne linken for koblings skjema thruster, der kommer den røde kabel med pluss fra thruster til panel og denne videreføres til fjernkontroll. Viktig at denne plussen kommer fra en thruster, originalt fra de fremre.

https://sleipner.no/produkt/38239/se60-tunnel-bowstern-thruster-12v/

Da tror jeg at jeg fikk svar.. thrusterne går på startbatteriene, å jeg tok strøm til mottakeren fra ei rekkeklemme som går til mye rart... altså ikke fra + på styringspanelet til truster..  om det funker, så tusen takk, hvis ikke kommer jeg tilbake å maser mer?

Skal ombord å prøve litt.... har det for meg at den grå er konstant +, å den røde går eine veien på propp. Å da blir det ikke plug and play.. skal måle litt å finne ut.. takk for svar