Jump to content

Konservering 4t utenbordsmotor

Heba

Recommended Posts

Hei!

Jeg har tenkt å ta service/konservere min mariner 90 hk 4t. Har ikke gjort dette på 4t før, men mange ganger på 2t. Tror dette skal gå greit - blir jo ikke mange ekstra ting å gjøre bortsett fra oljeskift og oljefilter.

Et par spørsmål har imidlertid dukket opp når jeg har lest litt på nettet og i brukerhåndboken:

1. Mariner anbefaler å tilsette Gasolin Stabilazer i bensinen og la motoren gå noen minutter slik at dette kommer inn i forgasser osv. Dette for å forhindre avleiringer i forgasser. Vet noen om dette luriumet er å få tak i - og kan jeg ev heller drenere forgasserne (det er en messingskrue i nedre kant av hver forgasser-er dette riktig skrue?). Kan jeg like gjerne bare kjøre tom for bensin?

På mine totaktere har jeg aldri tenkt på dette - og forgasserne har fungert i 20 år...

2. Bør bensinfilter skiftes årlig, eller holder det å sjekke det?

Takker for svar!

Det virker som at bensinen har blitt mindre holdbar de siste årene , forhandleren min sier at antallet bensinrelaterte problemer de får inn ser ut til å være stadig økende.

Bensin stabilisator skal de ha på velassorterte bensinstasjoner eller marinaer. Jeg ville brukt dette + drenert i tillegg.

Filter: har du filter i tillegg til det på motoren?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...