rpederse Startet 12.Januar.2020 Del på Facebook Startet 12.Januar.2020 Hei, Sikkert noe som er besvart mange ganger her inne, men jeg gir det et forsøk. Beklager det i så fall. Skal gå til innkjøp av min første båt og det er jo en jungel å velge mellom. Har dog satt noen krav som et utgangspunkt: - Prisklasse 500-600 tusen - Daycruiser da jeg ikke vil ha for stor båt og mulighet for å flytte den selv på henger. - Fot: 21-25 - 8 sitterplasser (ish) - Min 2 soveplasser. - Utvendig motor - Hk: 200+ - Ikke for gammel.. 2014+ Er takknemlig for erfaringer og råd på vegen. Er sjøvant og kjørt båt. Har sondert finn.no over en lengre periode og sett meg ut noen båtmerker, men ønsker gjerne å høre hva folket har av erfaringer. Hvor mye har antall timer gått for enkelt modeller å si? Hva med alder på båten? Trenger jeg baugpropell? osv.. ;-) På forhånd takk, beklager hvis dette er et vanlig tema her inne. Har ikke søkt mye etter lignende tråder. Mvh Ronny Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 12.Januar.2020 Del på Facebook Svart 12.Januar.2020 Er selv i prosess og lurer på båt i samme klasse. Har sett på Nordkapp Noblesse 620 som er 250cm bred og Noblesse 660 som er 260 cm bred. Tror det er en god ide at du flagger hvilken bredde som er aktuell for deg. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Januar.2020 Del på Facebook Svart 13.Januar.2020 Rettelse "Nordkapp Noblesse 660 som er 250cm bred og Noblesse 720 som er 260 cm bred" Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 13.Januar.2020 Del på Facebook Svart 13.Januar.2020 Jeg var nesten i samme prosess som deg i sommer. Jeg endte med Finnmaster T7, kjempe fin båt med god plass til 8 personer og fin soveplass til 2 Sitér dette innlegget Link to post
rpederse Svart 13.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2020 Har sett på Finnmaster T7 og har den på lista over en av de som er høyst aktuelle. Sitér dette innlegget Link to post
rpederse Svart 13.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2020 ang bredde så har jeg ikke gjort meg opp så mye mening, men rundt 250-260 er vel innafor. Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 13.Januar.2020 Del på Facebook Svart 13.Januar.2020 Husk at maks. tillatt bredde for frakt på tilhenger er 255 cm. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Januar.2020 Del på Facebook Svart 13.Januar.2020 Hei og beklager at jeg ikke så før nå at dette er din første tråd. Velkommen til galaxens beste Forum Håper du får like mye glede av Forumet som jeg har hatt. Fint at du har fokus på at tråden din følger alle retningslinjer... men det tror jeg ikke du skal være bekymret for. Slike ting er det Moderator som håndterer. Mitt inntrykk er at du har gjort alt rett, en god opplysende tittel, du har gitt oss som leser din tråd mange gode opplysninger og da er mye gjort Tilbake til båtplanene dine... Holder fortsatt på at du bør sjekke nøye hva din bil kan trekke av henger, hvilken henger du trenger . Reglene har blitt strenge, de som skal håndtere lovene har svært blandet kunnskap og praksis... Bøtenivået er ikke til å tro. 8000 og 3 prikker for å kjøre en 20fot gummibåt skremmer meg. Vet jo ikke om du bare skal kjippe båten ned i glomma eller om du skal ta båten med deg til Mandal, men vil bare at du ikke skal komme bort i noe tull Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth82 Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Velkommen til forumet @rpederse ! Vi hadde Finnmaster T7 i tre sesonger - veldig kjekk båt. Lagde i sin tid en liten video med en gjennomgang av båten, du finner den på https://www.youtube.com/watch?v=Lmqgm62WQ54 Vi klarte oss fint uten baugpropell, men jeg fikk lagt inn dieselvarmer etter en sesong. Det gjorde godt på vestlandet Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 ozo skrev for 15 timer siden: Husk at maks. tillatt bredde for frakt på tilhenger er 255 cm. Uansett hvilke type bil man drar med? Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Torsen67 skrev 21 minutter siden: Uansett hvilke type bil man drar med? Ja, dessverre. Unntaket er nødvendig flytting av landbruksmaskiner. Ellers må du søke om dispans, og sannsynligvis ha følgebil med "Bred last"-merking og gode greier. Det kan jo bli i overkant kronglete om det er snakk om hyppige week-end-turer. Sitér dette innlegget Link to post
rpederse Svart 14.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 (redigert) Det med henger kan jo være noe som bør sjekkes grundig opp mot bil man har. Kjører en Audi Q5 i dag så er det vel mulig å beregne dette opp mot type henger osv. Hvis regelverket er strikt på 255, så betyr det at en Finnmaster T7 som er 259 er utafor...? Hm. Redigert 14.Januar.2020 av rpederse (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ozo Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Hvis en Q5 går som traktor, og en T7 som landbruksmaskin, så kanskje… Sitér dette innlegget Link to post
Tombåt Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 (redigert) rpederse skrev 1 time siden: Det med henger kan jo være noe som bør sjekkes grundig opp mot bil man har. Kjører en Audi Q5 i dag så er det vel mulig å beregne dette opp mot type henger osv. Hvis regelverket er strikt på 255, så betyr det at en Finnmaster T7 som er 259 er utafor...? Hm. Tviler sterkt på at du vil bli tatt pga. de siste 4 cm. Det ligger jo ikke akkurat noe "vognkort" i båten som forteller hvor bred den er og den som stopper deg skal ha rimelig god greie på båter for å vite hvor bredden. (om vedkommende ikke er på båtplassen da, men da er vel antagelig vedkommende fornuftig nok til å la det gå) Det å måle seg frem til eksakt bredde tror jeg ikke de klarer, men om det derimot skulle skje en ulykke kan det hende at det kan bli litt trøbbel. Redigert 14.Januar.2020 av Tombåt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Tombåt skrev for 10 timer siden: den som stopper deg skal ha rimelig god greie på båter for å vite hvor bredden. Ett vater og ett måleband er alt som trengs. Tombåt skrev for 10 timer siden: Tviler sterkt på at du vil bli tatt pga. de siste 4 cm. Om TS skulle bli enda en som fikk en solid bot og kanskje i tillegg prikker.... da ville du ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 rpederse skrev for 11 timer siden: Hvis regelverket er strikt på 255, så betyr det at en Finnmaster T7 som er 259 er utafor...? Hm. Dette er grunnen til at jeg gnøler så om det med å finne ut av bil/henger/maksbredde først, slik at en ikke forelsker seg i noe som en ikke kan flytte... I Buskerud får en ikke disp på bredde til privatkjøring. Har forsøkt flere ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Tombåt Svart 15.Januar.2020 Del på Facebook Svart 15.Januar.2020 dieselfan skrev for 11 timer siden: Ett vater og ett måleband er alt som trengs. Har du noen gang truffet på en politipatrulje med vater? Om TS skulle bli enda en som fikk en solid bot og kanskje i tillegg prikker.... da ville du ? Sendt en blomst Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Januar.2020 Del på Facebook Svart 15.Januar.2020 Jeg ville ikke tatt sjangsen på å ha på båt over 255, selv om selfølgelig totalvekt og max tillatte vekt på bil og på henger er det viktigste! I USA virker det som det er litt andre regler!! :-) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
FT7 Svart 21.Februar.2020 Del på Facebook Svart 21.Februar.2020 Kenneth82 skrev On 14.1.2020 at 7.53: Velkommen til forumet @rpederse ! Vi hadde Finnmaster T7 i tre sesonger - veldig kjekk båt. Lagde i sin tid en liten video med en gjennomgang av båten, du finner den på https://www.youtube.com/watch?v=Lmqgm62WQ54 Vi klarte oss fint uten baugpropell, men jeg fikk lagt inn dieselvarmer etter en sesong. Det gjorde godt på vestlandet Hei, har selv en Finnmaster T7 og vurderer dieselvarmer. Hvilken type satt du inn? Gjorde du det selv eller verksted? Og pris? Bruker båten hele året, men varmer med gass. Blir mye kondens av det. Ofret forøvrig setet bak førerstolen og fikk satt inn bysse/skap. Dette er noe jeg savner som standard på disse båtene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.