Jump to content

Agder til Vestfold - Høy vannstand natt til onsdag - pass på utstyr i strandsonen


dieselfan

Recommended Posts

Faktisk nesten det eneste som blir brukt av bryggefortøyning nedover i Europa...kan ikke huske at jeg så noe annet...

 

Her er bilde av oss i Cuxhaven, som eneste motorbåt....  rett over båten min ser du søylene der nede...

Variasjon på over 10 meter på det mest ekstreme gjør at søylene er nesten like høy som seilmastene...

 

 

020.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Ja, da er det igang igjen....

15 Januar når jeg started denne tråden endte det med at det ble målt høyeste vannstand på 7 år....

10 Februar så er det for mitt område (Arendal øst) meldt akkurat det samme som 15 Januar.... 

 

Med referanse til middelvann ser varselet slik ut akkurat nå:

 

1535243037_Kilsw6t118.JPG.f4469bdce680238f6198a10944a71b03.JPG

 

For de som foretrekker referanse til sjøkartnull ser det slik ut:

 

1049408530_Kilsw6sjkartnull158.JPG.1b8a28f60629935738d9a3fb8624d79b.JPG

 

 

Denne gangen ser toppen ut til å komme ca 18.00 og det passer vel de fleste bedre enn forrige gang, da det var verst midt på svarte natta....

 

Hold et øye med alt dere har kjært folkens  :flag_bp:

 

Link to post
Share on other sites

Ekstremværet Elsa: Svært høy vannstand, oransje nivå, Telemark, Vestfold, Østfold, Oslo, Akershus og Buskerud, 10 February 15:00 UTC til 11 February 05:00 UTC.
Varsel for streknigen Svenskegrensa til Langesund: Mandag kveld og natt til tirsdag er det ventet svært høy vannstand, estimert 100-120 cm over høyden oppgitt i tidevannstabellene. Vannstanden er ventet å være på det høyeste omtrent kl 16-20, og natt til tirsdag kl 01-05. Mer informasjon om tidevann og vannstand finnes på sehavniva.noSjekk fortøyningen til båten og sikre løse gjenstander inne i naust og i strandsonen.

Publisert 09.02.2020 17:24:58. Data levert av MET
Link to post
Share on other sites

Denne gangen må jeg si jeg ble forundret over hvor hurtig vannet steg de minuttene jeg sto å tok mål fra et punkt til et annet. Bra fart i vannet som siger innover flatmark. Litt tsunami-aktig. Ganske heftig trykk i det som strømmer opp fra hull i bakken også. Dette var altså 5 timer før full flo. 

 

Mulig jeg bare var på rett sted til rett tid, men det kan også være at skifte i vindretning fra sørøst til rett vest er med på å lage en mer markert tidevannsbølge.

 

 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Sakset fra NRK - https://www.nrk.no/trondelag/ekstremvaeret-elsa_-trondheim-venter-pa-ekstremvaerets-hoyeste-topp-1.14898042 

 

> I Ålesund blir det høyeste nivået like etter klokken 12. Prognosen er 289 centimeter over sjøkartnull, men det blir trolig noe lavere enn dette.

> I Trondheim vil vannet være på det høyeste, 395 centimeter, klokken 13.09.  Til sammenligning var den høyeste vannstanden målt mandag, i Måløy, på 286 centimeter.

 

Vannstand over sjøkartnull sier jo egentlig fint lite om hvor ekstreme forholdene er.  I Cuxhaven (som nevnt ovenfor), er tall som de ovenfor helt innenfor normalen.  I Oslo er en meter over sjøkartnull allerede unormalt.  Ekstra høyde ifht "normal springflo" er kanskje et mer relevant mål?

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 13 minutter siden:

Springfloen stod høyere i Bergen i 1990 en i natt. ...men den gang kaldt de det bare springflo.. 

Nå er det ekstrem vær....????

 

Samme hva man kaller det. Mye vann er det uansett.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 32 minutter siden:

Springfloen stod høyere i Bergen i 1990 en i natt. ...men den gang kaldt de det bare springflo.. 

Nå er det ekstrem vær....????

 

Morsomt. Her kan du lese deg opp på ekstremvær:

https://www.met.no/vaer-og-klima/ekstremvaervarsler-og-andre-farevarsler

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

40 minutes ago, Ida Marie III said:

Springfloen stod høyere i Bergen i 1990 en i natt. ...men den gang kaldt de det bare springflo.. 

Nå er det ekstrem vær....????

 

"Springflo" er vel høyere enn normalt høyvann fordi måne og sol trekker i samme retning.  "Stormflo" er når lavtrykket trekker opp vannet slik at man får høyere enn normal flo.  Når det er ekstremt lavtrykk kombinert med springflo så blir det flom.

 

På NRK kaller de nå "tusenårsflo", altså at dette er en begivenhet man skal kunne forvente én gang pr tusende år.  Da er det et tankekors at det bare er 30 år siden sist vannet var så høyt ...

 

Bl.a. i Cuxhaven og selvfølgelig i store deler av Nederland har man flomvern for de anledningene når det er ekstrem høy flo.  Det er ganske imponerende i Cuxhaven, voller og vegger som er mange meter høy.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

13 minutes ago, tobixen said:

 

På NRK kaller de nå "tusenårsflo", altså at dette er en begivenhet man skal kunne forvente én gang pr tusende år.  Da er det et tankekors at det bare er 30 år siden sist vannet var så høyt ...

 

 Vi har samme utfordring i Nordsjøen! det snakkes om 1000års bølgen, ifb. med Livbåter og livbåtdesign.  Vi har jo stort sett båtene på ca 30m over vannflata stort sett på alle riggene..  men når 1000årsbølgen kommer blir jo selv det for lite.  Jeg var med på studiene med utskiftning v alle livbåtene for en del år tilbake.   Hvordan det er å oppholde seg i en sånn livbåt i 30-40m høye bølger er jo en annen sak... tror selv jeg hadde blitt sjøsyk da

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Her ble det høy nok vannstand i natt. Heldigvis hadde både båteiere og de ansatte i havna tatt runden på forhånd og sørget for å slakke fortøyningene til de båtene som lå ved fast land. Enkelte sov over i båtene for sikkerhet skyld. Selv ligger jeg på flytebrygge og merket lite til vannstanden bortsett fra at jeg måtte parkere lengre vekk fra brygga og at jeg måtte bruke støvler for ikke å bli våt på beina.

Flo1.jpg.0af451d53a4be80638749dfb959c8450.jpg

 

Flo2.jpg.277cb5c1e5eca392defbe7c07347884d.jpg

 

I Vågen i Stavanger sentrum la de ut solide flomvernpølser fylt med vann for å sperre mot den høye vannstanden. Da vi var inne en tur for å se på galskapen rundt midnatt var vannstanden på sitt høyeste. Det piplet en god del vann opp fra kummer bak flomvernpølsene, mye av dette rant i en inn i butikker og utesteder som lå lavt, så det ble litt ekstraarbeid for de butikkansatte og etatene som har med slikt å gjøre. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...