Jump to content

Hengsle luke/lem i fra undersiden?


Torsen67

Recommended Posts

Hei. Gulvet er forhøyet ved førerposisjon. Her er gulvet delt i to, slik at ytre del er ei luke. Denne er festet til resten av gulvet med pianohengsel fra oversiden. Altså, i prinsipp er dette to treplater som ligger inntil hverandre forbundet med hengsel. Men kan jeg feste hengselet på undersiden slik at dette ikke blir synlig? Ser rælete ut slik det er i dag.

Link to post
Share on other sites

Hengsleaksen må vel ligge i plan med overflaten om du ikke skal over på ganske avanserte hengsler.

Du kan jo sette pianohengsle i spalten mellom luke og dørk. (med hengslepinnen opp, minimum i flukt med dørk/luke)

Sikkert en fordel å støpe inn forsterkning der festeskruene skal sitte... 

Feks bore med 10mm og fylle disse hullene med epoxylim etc, og deretter forbore for skruer, det sitter :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

I dag står pinnen i piano hengslet opp. Hvis jeg sliper litt på kantene av platene, så burde det vel gå greit å ha hengslene ned i mellom platene?

Planen er å få dette så slett som mulig da jeg skal lime på EVA-belegg. Tanken er å få denne sprekken/glippen så minimal som mulig.

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på hvor mye du skal åpne luka. 180° krever at hengselaksen er over dørkplanet. Med aksen mellom platene kan du nok få godt over 90° åpning, men da vil du rive dem løs om du åpner for mye.

Et alternativ er hengslede bøyler. Det gir heller ikke 180° åpning, men det gir den fineste skjøten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...