Jump to content

Noen som vet hvor mange knop en gh 15 deluxe med 75hk og hvor mange knop det er opp til en 90 hk.


akehille

Recommended Posts

Når det kommer til små båter med 90 hester så er det ikke noe som hvemsomhelst setter sammen, også oppnår du en gitt hastighet. Det kan skille 10 knop på en båt satt opp av Per og Pål.....

Før en begir seg på en slik båt er det nok fornuftig å opparbeide erfaring med trygge fornuftige båter.

 

 

Link to post
Share on other sites

Med en slik båt/motorløsning er det mange variabler, høyde på montering og propell valg osv.

Jeg har kun én referanse, og det var GH 15 Deluxe med en "racing trimmet" yamaha 90 totakt.

Denne klarte ca. 50 knop, men denne var en håndfull å håndtere, så da skal man vite hva man har med å gjøre.

 

Link to post
Share on other sites

Testet GH 460 s gikk i 29 knop med 50 hk...

Om man regner litt på dette så vil det nok kanskje bikke 40 kn med 90 hk, men utregninger er nå bare utregninger.

 

Men noen kjenner sikkert noen som synes at en GH 15 går mye fortere med en 50hk enn 29knop. Men den er målt til 29 knop. Det er ulempen...

 

Edit: Rana sier selv at den skal gå 36kn med 60 hk - da blir det mer sannsynlig med 44 knop med 90 hk. Om man tror på produsenten.

 

Edit; Hastigheten finner man ved; Roten av (hestekrefter /  vekt ) x konstant = hastighet

 

Konstanten er avhengig av hvor tungdrevet skroget er. Her har vi alt i formelen utenom konstanten så derfor kan vi regne ut den for dette skroget. Det blir noe over 174. Og dermed kan vi regne om med annen hk for alle de andre faktorene er fast...

Mao den bikker 43 knop

 

 

   
Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev for 3 timer siden:

Men noen kjenner sikkert noen som synes at en GH 15 går mye fortere med en 50hk enn 29knop. Men den er målt til 29 knop. Det er ulempen...

 

jeg var innom det i en av de andre "hvor fort går.."  trådene, GH15 fins i flere versjoner med ulik vekt , fra 15 std som oppgis til rundt 180 kg, via 15 deluxe som jeg ikke husker vekta på, og 460S som veier 350 kg iflg PW plastservice.  Det vil jo utgjøre litt på farta.. 

.. Og så har jeg et visst inntrykk av at båtene gjerne gikk fortere i tida før GPS ble allemannseie .. :giggle: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...