Jump to content

(Ny?) batterilader fra Biltema


Arvid_A

Recommended Posts

En ting jeg lurer på når man setter på slike enkle vedlikeholdsladere : må skruene til cellene (der man fyller vann) åpnes, eller kan de være stengt? Er det noen slags forbehold man må ta?

Lurer på dette siden kona og jeg ofte får låne svigers' Scand Classic 25, og der er batteriene i samme rom som vi sover i.

Link to post
Share on other sites

Hei, et lite tilleggsspørsmål knyttet til ladere:

 

Jeg har 24 volt anlegg i båten. Kunne godt tenke meg å ha koblet til lader når jeg er på tur og ligger i havn, slik at jeg ikke trenger å bekymre meg om strømforbruket ombord.

 

Er det mulig å koble 2 stk. 12 volts ladere til batteribanken på 2x12 volt og ta ut 24 volt til forbruk?

 

Jeg ser for meg en billig lader løsning (type biltema..) som jeg også kan bruke til å lade andre 12V batterier.

 

Men jeg tar gjerne i mot tips dersom noen vet om en billig og god 24 V lader ("intelligent" som kan stå på hele tiden)

 

...

 

Etter mye positiv omtale av billigladerne fra Biltema, tok jeg turen dit i dag - nå er det koblet opp 2 stk kr. 299,- ladere til forbruksbanken. :cheers:

 

Hadde ikke landstrøm tilgjengelig - testet med 220V inverter fra startbatteribanken - Biltemaladerne ladet som bare det. (Det er en evighetsmachin...) :lol:

Redigert av Stranna (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En ting jeg lurer på når man setter på slike enkle vedlikeholdsladere : må skruene til cellene (der man fyller vann) åpnes, eller kan de være stengt? Er det noen slags forbehold man må ta?

Lurer på dette siden kona og jeg ofte får låne svigers' Scand Classic 25, og der er batteriene i samme rom som vi sover i.

<{POST_SNAPBACK}>

La skruene (proppene) sitte i. Man skal rampelade noe skikkelig før gassproduksjonen blir så stor at det bygger seg farlig trykk i batteriene. Det skal være lufting fra batterikassen(e) og ut i friluft slik at cabin'nen ikke blir fylt av knallgass.

Link to post
Share on other sites

Til Arvid_A:

Etter å ha prøvd flere forskjellige modeller og merker av billige elektroniske vedlikeholdsladere, kan jeg trygt anbefale denne modellen fra Biltema som en av de bedre, og til en pris av kr. 299,-

 

Det er modell 44-715 -en 9A lader, uten jordforbindelse mellom 220v og 12 v siden, derfor også velegnet til bruk i båt uten fare for galvanisk tæring.

 

Fungerer utmerket og jeg har montert den med fast tilkobling rett på batteripolene. :smiley:

 

NB!

Ved å velge denne billige laderen, fikk jeg istedet bedre råd og prioriterte å bruke de sparte pengene til å kjøpe meg flere gode nye batterier, som jeg koblet sammen til ønsket batteribankstørrelse.

Så lenge denne laderen leverer "varene" på en tilfredstillende måte, så vurderte jeg det slik at jeg ikke trengte "et annet merke" lader bare fordi den er "ekstra kostbar" - det er langt bedre å ha nok Ah totalt i batteribanken - slik at man har nok strøm ombord, til sitt normale forbruk i løpet av weekendturene til flotte uthavner! :sailing::yesnod::wink:

 

 

Til Draco17:

 

Det er ikke fare for "koking" og dermed gass fra batteriene ved bruk av denne laderen, den kutter ut ladingen når spenningen kommer opp i ca. 14,45 volt og det har da heller ikke i praksis vært nødvendig å etterfylle vann på battericellene! :smiley:

Det er vel et godt tegn på at det ikke er noe gassing av betydning!

 

Ship'O'Hoi! :seeya:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha prøvd flere forskjellige modeller og merker av billige elektroniske vedlikeholdsladere, kan jeg trygt anbefale denne modellen fra Biltema som en av de bedre, og til en pris av kr. 299,-

 

Det er modell 44-715 -en 9A lader, uten jordforbindelse mellom 220v og 12 v siden, derfor også velegnet til bruk i båt uten fare for galvanisk tæring.

Takk for anbefalingen Seastar!

Det blir nok en tur til Biltema, ja.

Jeg tror 44-715 passer bra til mitt formål, nemlig relativt rask topplading av såvel bil- som båtbatterier med ujevne mellomrom, samtidig som den kan vedlikeholdslade dersom det skulle være behov for det.

- og ikke minst - til en absolutt hyggelig pris!

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Fikk ny Biltema-katalog i går. Der fant jeg denne (Art.nr.: 37-712):

Bilde

 

12A's "intelligent" lader til kr. 579,-.

 

Har noen av dere erfaringer med denne laderen?

- f.eks. hvordan "intelligensen" oppfører seg?

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har akkurat kjøpt denne nå, så får vi se etter litt bruk om den duger. Vet ikke hvordan denne er teknisk sett i forhold den laderen Ingar testet. Denne har hvertfall en kjølevifte- på godt og vondt. Ulempen er at denne vifta sansynligvis ikke holder evig, men det vil tiden vise. Det som fristet meg var at den var kraftig og rask. Kan komme tilbake med mer status når jeg får testet den over litt tid.

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...