Jump to content

Ekstra Luftvarmer i båt, noen som har prøvd denne?


primusmotor

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Syns den så kjekk ut. Og egentlig greit med den, relativt sett, lave styrken så en ikke tar sikringa på landstrømmen. 

 

Men liker ikke forhandlere som jukser i annonsetekst og kommer med teite påstander om at en kan spare 20% ifht feks en vifteovn. Det virker veldig useriøst. Jeg har aldri handlet hos Eurofritid, men hadde nok funnet en annen forhandler av "dingsen", hvis mulig. 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Lars H. said:

 

Men det løses med en god vifteovn, feks. Adax VV9T der en har innstillinger for 800, 1200 og 2000W (pluss termostat).

klart, for de av oss som liker å styre inn og ut med vifteovner som tar dørkplass og alltid er i veien. Vil også anta at brannfare er betydelig redusert ift viftovner som kan velte, bli tildekket eller stå for nært brennbare flater. Vil absolutt tro at dette eget bra produkt for mange, og det vår vel det TS ville flagge.....

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev for 1 time siden:

Liker patenten og den ser forseggjort ut. Det jeg lurer litt på er om den er "blow trough". Kan man montere den rett "på linja" eller må en til med t-stykker, spjeld og annet leamikk? 

I Eber-systemet mitt ville en slik vifte blåse ut av to munnstykker inne i båten. I tillegg ville den blåse gjennom varmeren og ut i friluft. Viften i Eber'n ville gå feil vei. Relatert til min stål Adax, som ikke har for vane å ta fyr, ville denne dingsen kjøre med tap på rundt 25 %. For å få dingsen til å levere samme effekt, må Eber'n ha spjeld eller ta oppvarmingsluften innenfra.

 

Nå er Hulda slik innredet at jeg ikke snubler rundt i vifteovner. Dumper dyner over elektriske apparater osv. Jeg er normalt oppegående. Så mange båter som brenner grunnet vifteovner som ligger opp/ned pakket i ulltepper, burde vifteovner generelt forbys i Norge.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Lars H. skrev 6 minutter siden:

 

Jeg, - sær eller ikke, hadde det VELDIG GODT da jeg vokste opp på 50-tallet uten ovner som blåste varm luft.:saint:

 

Før vifteovnen så husker jeg de emaljerte ovnene med glødende metall inni. Chrom på toppen. Varme som satan selv på utsiden, perfekt å svi seg litt på. 

 

Men de var pene de ovnene. Mener å ha sett at folk bygge de om til lamper nå. 

------

Edit: Fant ut hva de het. Stråleovn! 

 

1286027396_Strleovn.jpg.1ec676e92a0e7c32e2e17cc0a597bc6a.jpg

 

Perfekt i båt ;-)

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

primusmotor skrev On 16.1.2020 at 15.35:

 

men skjønner at det er billigere med 5 plastikk vifter fra europris.... les brannfare?

Brannfare denne har hvert på marked i mange år bare kr.749

Varmluftvifte egnet til bruk i vinteropplag i lukkede båter - forutsatt ukentlig tilsyn. (Gjensidige Nor Forsikring)

thermal2000.jpg Thermal 2000 vifteovn
Liten og enkel varmluftvifte som kan brukes der du trenger varmen...
Link to post
Share on other sites

34 minutes ago, Roger jo said:

Brannfare denne har hvert på marked i mange år bare kr.749

Varmluftvifte egnet til bruk i vinteropplag i lukkede båter - forutsatt ukentlig tilsyn. (Gjensidige Nor Forsikring)

thermal2000.jpg Thermal 2000 vifteovn
Liten og enkel varmluftvifte som kan brukes der du trenger varmen...

Fortsatt et annet produkt og praktisk bruk enn produktet tråden handler om. I små båter som klarer seg med 1500 W, er stuerom begrenset. I båt koster ekstra dørkplass og stuerom langt mer enn varmeren det handler om. Mye diskusjon for diskusjonen......

Link to post
Share on other sites

Skorgenes 335 liten båt? Nå må du ikke fornærme trådstarter @Big Horn.

Varmeren er en ordinær blåsevarmer beregnet for bobil og campingvogn som erstatning for, eller suplement til, propanvarmer. Den krever luftgjennomstrømming for ikke å overhete. Regner med at varmeren har tempsikring med auto resett. Reklamen virker noe dubiøs. Ellers så er den sikkert fin for dem som setter av plass og koster på installasjonen. Å kjøre en slik sak som kan banke ut 180 kubikk varmluft (eller sug kaldluft) i timen i en eksisterende loop, krever litt omtanke. I eksemprlvis Hulda er det uaktuelt, har ikke nok stengespjeld. Og vil ikke ha det heller. Er det bedre nå?

Link to post
Share on other sites

Hvis du allerede har en fungerende løsning med webasto/eber/kinaklone er det vel bare å montere denne inline i luftkanalen, etter dieselbrenneren men før første uttak.

Litt billigere her: 
https://scandihills.no/produkter/810-varmeovn/16371-heat-1500/
https://www.campstuff.no/kronings-easymech-heat-1500.html 

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...