Jump to content

Dørk Bayliner 175


Bay175

Recommended Posts

Hei alle sammen:)

Jeg har kjøpt meg en 2004 mod Bayliner 175 som jeg fikser litt på.

Er min første båt så jeg trenger litt hjelp og gode råd.

Jeg har revet av "teakplatene"  som var limt fast på dørken og skal nå gjøre klart for et nytt vinyl/syntetisk belegg som jeg har bestilt fra Banggood.

Det skal være beregnet for båt og kan t.o.m høytrykkspyles. (håper jeg) Så varer det ut noen sesonger så er jeg fornøyd.

Jeg har pusset i flere timer i dag og kryssfinerplaten ser ganske grei ut. Problemet er at det bygger så mye der det er brukt glassfiber i skjøtene på platene.

Ligger jeg en "rettholt" mellom skjøtene, så er det på det meste, nesten 1 cm høydeforskjell.

Har lest at det nye belegget jeg skal ligge ned, viser veldig godt ujevnheter, så har lyst å få det så bra som mulig.

Så det jeg lurer på er om jeg kan bygge opp med sparkel, evt epoxysparkel som jeg lest litt om. Men det er jo snakk om litt større områder som må bygges opp hvis jeg skal få alt i samme høyde.

Skal jeg først ta en epoxy behandling på det som ligger der nå, så evt sparkle oppå? Så en ny runde med epoxy? Det nye belegget er selvklebende så må være tilrettelagt for det på best mulig måte.

 

Ligger ved noen bilder som viser litt...

 

20200114_135531.jpg

20200116_141638.jpg

20200116_141646.jpg

20200116_143009.jpg

20200116_143109.jpg

Link to post
Share on other sites

Du har jo tre muligheter. Enten sparkle ut, slipe helt ned, eller slipe nesten ned, og sparkle resten. Jeg ville ikke ha valgt det første. Det vil jo gå med store mengder sparkel, og den tiden du sparer på nedslipingen, vil du nok bruke på å få det plant. Om du sliper helt ned er det vel fare for at kryssfinérplatene løsner… Det finnes andre måter å feste dem på, men det enkleste er nok å slipe ned til et par-tre mm (avhengig av hvor mye bevegelse det er i platene), og sparkle resten.

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke ekspert, men noen erfaringer og tanker. 
 

Som du sier, gulvbelegg skjuler ingenting av hakk, og ujevnheter. 
 

Å helsparklet dette området blir en krevende jobb. Å slipe ned mye, er jeg redd du skader, fliser fineren. 
 

Min tanke(basert på legging av vinylbelegg i hus ?) Grov-sparkle lave områder med epoksy-sparkel. Så legge på en ny finer-plate over hele dørken. Denne ville jeg ha festet med monteringslim. Denne bygger jo litt, men kanskje ikke mer en plata du rev av? Da vil du få en hel, og fin flate å legge nytt belegg på. 
 

Lykke til. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...