Jump to content

Propell spørsmål, råd ønskes.


Guest Balder..

Recommended Posts

Guest Balder..

Propel er IKKE mitt fagfelt, har ikke brukt tid på å teste da tiden på vannet er for verdifull.

Har 2019 Suzuki 115 med org 14×19 alu propell, den fungerer helt fint, jeg når akkurat turtallssperre med lett båt å lett sjø. 

Har hatt stålpropell på tidligere båter så har ikke prøvd forskjellen alu vs stål.

Hva er den beste stålpropellen å gå for uten å kjøpe det aller dyreste ?

Kan jeg forvente 1knop eller 2 ekstra å bedre akserlasjon, eller er det bortkastede penger ?

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Også lurt å fortelle hvilken båt du har. Stor forskjell på skrog mht hvor stor fordel en har av å ta ibruk stålpropell....

Om du oppgir hvilken båt du har så har folket også mulighet til å dele erfaringsdata, og det er trolig det mest effektive i ditt tilfelle:thumbsup:

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Dieselfan...Prøvde å redigere nå men ble for sein, legger inn ny info her å håper det går bra:pray:

 

Propel er IKKE mitt fagfelt, har ikke brukt tid på å teste da tiden på vannet er for verdifull.

Motor er 2019 Suzuki 115hk med org Suzuki 14×19 alu propell, båten er 2019 Antares 6. 

 

Nåværende propell fungerer helt fint, da jeg fikk båten var maks fart i beste fall 29knop å fryktelig ustabil.

Justerte motorhøyde, gikk ned fra 14×21 til 14×21 å monterte Smart Tabs, oppnår nå 32-33gps knop i fin sjø, jeg når akkurat turtallssperre, båten er nå som en ny båt mtp kjørekomfort.

Mulig jeg her er kommet dit jeg kan forvente å nå, men er gammel konkuransemann så vet hva detaljer kan utgjøre....å propellen er en viktigst detalj.

 

Har hatt stålpropell på alle tidligere båter så har ikke prøvd forskjellen alu vs stål.

Hva er den beste stålpropellen å gå for uten å kjøpe det aller dyreste ?

 

Kan jeg forvente 1knop eller 2 ekstra, bedre akserlasjon, plan på lavete turtall, eller er det bortkastede penger ?

Link to post
Share on other sites

her kommer det an på mye , så beste fasiten er nok å teste.  Høres også ut som at du har truffet bra med nåværende oppsett - da kan det fort bli mindre å hente på bytte. 

Min erfaring er også at det er mer å hente på båter som har høyere fartspotensiale, de vil tjene mer på en propell som feks løfter skroget bedre ut av vannet. 

 

Suzuki går også litt egne veier med tanke på propellutveksling og diameter , lavere utveksling (2.59 mens feks yamaha og merc har 2.08) og større diameter enn konkurrentene - 14" mens de andre ligger mellom 13 - 13.5".   Dette gjør at propellutvalget nok er mindre 

 

Har selv en Yamarin 5940 (kalles nå 59C) med yamaha f115, topper på 36 knop/6000.  Prøvde med en propell jeg hadde fått anbefalt , en Turbo Quest 13.25x19". Samme turtall og fart og merket ikke forskjell på aks. Følte da ikke for å kjøpe enda flere propeller for å teste. 
Solgte turboen til en kompis med Buster XL og 115hk  - han fikk bedre resultat , 2-3 knop mer toppfart (men der vet jeg jo ikke om propellen han hadde passet godt til båten) 

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Ivar...du har sannsynligvis helt rett i det, ut fra det jeg ser fra andre Antares er jeg fornøyd med hva båten gjør.

Spørs om det jeg synes "mangler" på Suzuki'n skyldes att jeg kunne jobbe på mine gamle Johnson 115 forgasser motorer selv å få ut maksimalt av de motorene, det var sååå mye å hente bare ved å vakuum synkronisere alle 4 forgassere i steden for å la de stå "som de skal".

2-takten var nok mye mer eksplosiv i starten enn denne nye 4-takten, det jeg nå savner er responsen jeg fikk de første sekundene som gjorde att båten raskere gikk i plan, den biten hentes nok ikke med propell.

Nei jeg får vel oppføre meg som en 53åring å være fornøyd med det jeg har å glemme hva man drev med for lenge siden :) tikktakk:worry:

 

 

Link to post
Share on other sites

er jo sjarmen med 2takt det, det heftige trøkket i mellomregisteret :smiley:  En typisk 4t har en jevnere/flatere/kjedeligere momentkurve :lol:

 

Ønsker du å leke deg med tuning, så var det jo en kompressormatet verado 1,7 liter rekkefirer å få kjøpt ... denne burde også ha bra trøkk i aksen pga pustehjelpen  

Link to post
Share on other sites

Balder.. skrev for 20 timer siden:

Ivar...du har sannsynligvis helt rett i det, ut fra det jeg ser fra andre Antares er jeg fornøyd med hva båten gjør.

Spørs om det jeg synes "mangler" på Suzuki'n skyldes att jeg kunne jobbe på mine gamle Johnson 115 forgasser motorer selv å få ut maksimalt av de motorene, det var sååå mye å hente bare ved å vakuum synkronisere alle 4 forgassere i steden for å la de stå "som de skal".

2-takten var nok mye mer eksplosiv i starten enn denne nye 4-takten, det jeg nå savner er responsen jeg fikk de første sekundene som gjorde att båten raskere gikk i plan, den biten hentes nok ikke med propell.

Nei jeg får vel oppføre meg som en 53åring å være fornøyd med det jeg har å glemme hva man drev med for lenge siden :) tikktakk:worry:

 

 

Alltid vanskelig å få alt på en og samme gang når det gjelder propell. Hvis du er fornøyd med toppfarten, og heller vil ha litt mer akselerasjon og bedre egenskaper ved lav/middels fart: Da ville jeg kanskje vurdert en 4-blads propell. Løfter båten mer og er mer presis/kontant ved lav/middels hastighet.

https://www.propellerdepot.com/solas-rubex-hr4-stainless-13-x-17-rh-9453-130-17-prop

 

Etter en del testing har jeg selv landet på denne propllen da jeg liker hvordan den oppfører seg all-round. Dog litt større diameter siden jeg har større motor.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Solseng...vi vil jo gjerne prøve å få til det optimale, eller med andre ord...i pose å sekk :giggle: noe som mange ganger ikke lar seg gjøre.

Spørs om jeg bare må prøve å riste bort den delen av livet da alt handlet om jakten på 10 og 100/sek, det er jo ikke ett løp det handler om lenger :) skulle vel ønske jeg hadde lettere for å slå meg til ro med "godt nok":worry: 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har en Suzuki DF100 på en Mørebas 17 HT. har prøvd mange forskjellige propellere, min erfaring er at det ikke er mye å hente på å gå ned i tommer på omkretsen. På grunn av utvekslinga vil jeg tro at den rett og slett trenger en stor propell for å kunne utnytte krafta i motoren. Motoren ble levert med std alu 14x21, noe som gir ca 4-500 rpm for lite.Har prøvd en Spitfire/Nemesis 12,7x19. da dro den turtall nok ,men toppfarta gikk ned. Hadde muligens fungert bedre med en 21". Har nå Ballistic  13 3/4 x21, denne fungerer rimelig greit, men mangler fortsatt de siste rpm. Har en Suzuki 14x19 jeg skal prøve til våren, regner med å oppnå maks turtall da , men får se.Synes Suzukien er rimelig sterk, den drar jevnt men kan ikke sammenlignes med Mercuryen som står i garasjen. Gammel 6 sylindret rekkesekser, den hadde bra aks, men savner ikke bensinforbruket :)

Suzuki har vel en stålpropell i 14x18, mulig denne vil passe, selv har jeg litt tro på Powertech LNR4 som er tilpasset Suzuki.Dette er en 4 blads 14 " propell som muligens kan gi bra marsjfart og god drivstofføkonomi dersom du treffer på turtallet.

Link to post
Share on other sites

Mine 3 siste skjærgårdsjeeper har alle vert "40knops båter", og prøvd litt stål vs alu. 

Forskjellen er liten i forhold til prisen, bedre grep ved "grisekjøring", minimalt på fart og aks. 

Skal sies at alle båtene var overmotoriserte, så aks og fart var godt nok med begge deler. 

 

Nåværende båt, 20 fots skjærgårdsjeeper, gir meg nok noe bedre baugløft med stål kontra alu, men kan ikkje konkludere skikkelig pga eg bytta hele motoren nær eg endte på stål. 

 

Båttypen du har valgt deg tilsier at jakten på 1/10 og 1/100 er over, finn en propell som gir deg riktig turtall og passer din kjørestil. 

Har du råd til stål, og du vil ha det.... Kjøp det, du vil aldri slutte fundere på det før den er montert?

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Jeg skjønner nok att jeg realistisk sett er der jeg skal være mtp mitt bruksområde, justering av motorhøyde, bytte av propell og Smart Tabs sørget for att det ble som en ny båt ifht hvordan den var levert fra forhandler.

90% av tiden er jo faktisk dorging :) er fisket som er grunnen til båt, drar aldri ut kun for å kjøre båt.

Synes 33knop er storveis, forbruket er 18l/tim på marsjfart 24knop å 1.1l/tim under dorging....ett univers fra mine tidligere 2-taktere.

Men liker de tynne kvasse bladene å styrken på stål så det blir en ny 14×19 men i stål, vil da få "fred i sinnet":smiley:

Link to post
Share on other sites

.. bare husk at den ekstra styrken og vekta i stål kan gi økt sjanse for skade på gir om du skulle finne på å kjøre på noe :smiley:

 

Ja høres ut som at du har forbedret oppsettet ganske så bra fra originalt. 

Og mistenker at Suzuki sitter på et enormt lager av 21" propeller - ser ut som at det er det som leveres med uansett hvaslags båt motoren skal på...    begrepet "standard propell" er forlengst utdatert.   Har kjøpt 2 nye yamahaer, og i begge tilfeller passa selgeren på at jeg fikk rett propell til båten. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...