Jump to content

Bavaria 42 Cruiser, tetting mellom kjøl og skrog


Werlin

Recommended Posts

Etter at vi trodde vi så en sprekk når vi tok opp Havelle, løsnet vi noe av tetningsmassen mellom kjøl og skrog.
Det viste seg at sprekken kun var i bunnstoffet, men sånt skjer når man er uerfaren :p

Vi har i ettertid fått høre at dette skal byttes regelmessig, så kanskje vi hadde hell i uhell.

 

Vi kjøpte Tec7 i en båtbutikk, men fikk samtidig beskjed om at denne tettingen kun var for strømlinjeforming og at det ikke var farlig om det ikke ble helt tett. 
Det tror vi ikke helt på. Det ser ikke ut til å ha vært vann på innsiden der før.

 

Kan noen hjelpe oss med noen hint om hvordan vi går i frem for å legge på dette og slippe å tenke mer på saken i noen år?
Bør hele listen rundt kjølen av, eller holder det å skjære av og legge ny rundt den fliken som nå er løs? 

Bør vi pusse før vi legger på ny, eller holder det med vask? 

 

Her er stedet:

 

IMG_0960.jpg.6bcec33eabc6ed6a5b5f5370f6fa0cf1.jpg

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Har dere fått dette stedet profesjonelt vurdert? 

 

Klarer ikke helt å forstå hva bildet viser. Ser jo ut som noe stoff ved siden av kontaktflate mellom finnekjøl og kjølinnfeste. Dette skal normalt ikke byttes eller gjøres noe med unntatt ved grunnstøting. 

 

For meg ser det ut som om noen har smurt på alvorlige mengder av et eller annet stoff utenpå kjølinnfestet. Hva man skal oppnå med dette kan man bare spekulere på.

Link to post
Share on other sites

Har båten vært i deres eie siden ny, så vet jo dere best om det kan ha vært grunnstøtinger. 

Hvis dere er sikre på det så er det bare å lappe på som jeg skrev. Begynn for all del ikke å rive ut fugemasse der den sitter godt. 

Om det kun er løs fugemasse og ingen skade fra grunnstøting så er det kun et kosmetisk "problem" som ikke betyr noe som helst for sikkerheten eller båtens verdi. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var vi som løsnet fugemassen. Det eneste som var fra før var en "hårsprekk" i bunnstoffet (som viste seg å bare være bunnstoffet som hadde sprukket). Så en liten overreaksjon fra vår side :)
Da tar vi å skjærer løs det som sitter løst og tetter med Tec7. Vanskelig å tette rundt, eller bør det gå greit? :)

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
3 hours ago, Havelle said:

Det var vi som løsnet fugemassen. Det eneste som var fra før var en "hårsprekk" i bunnstoffet (som viste seg å bare være bunnstoffet som hadde sprukket). Så en liten overreaksjon fra vår side :)
Da tar vi å skjærer løs det som sitter løst og tetter med Tec7. Vanskelig å tette rundt, eller bør det gå greit? :)

 

Området ser svært unaturlig ut, forenelig med at noen har forsøkt å skjule laminatskade på simpleste vis. Har dere fått utført profesjonell vurdering av området? 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Pakningen er normalt kun mellom kjølen og kjølinnfestet, ikke tykt utenpå slik bildet _synes_ å vise. Nå kan jo noen la lagt på mer uten at det nødvendigvis er noe galt. Men bildet får ihvertfall mine varsel-lys til å gå av. Ofte er det en grunn til at noen har klattet på slikt, og den grunnen heter lekkasje. Forbehold om at bildet er litt vanskelig å tolke...

 

Hvor gammel er båten, og har den kun hatt én eier? Jeg har hørt den "aldri vært på grunn"-uttalelsen før, og også hørt den skrevet om til "kun lett berøring med sandbunn" etter nærmere samtale. Og jeg har vært gjennom en lang og dryg sak hvor "ikke vært grunnstøtt" ble til "skikkelig grunnstøtt!". Med flere eiere så er ikke en slik uttalelse til å stole på fra siste eier. Ikke for å male fanden på veggen, men kjølhelse er helt sentralt på en seilbåt og en vurdering av en båtinspektør eller kyndig lekmann er en rimelig forsikring.
 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
10 minutes ago, Havelle said:

Båten er fra 2007 og det er ingen tegn til lekkasje noe sted vi kan se, kjølbolter og alt vi kan komme til ser egentlig nytt ut.
Det var ingenting klattet på, det er vi som har dratt ut. Men takk for at du sier ifra. Skal få fagmann til å sjekke :)

 

Jeg mener at det normalt sett ikke skal være mulig å dra ut så mye, men det kan være ulikheter fra produsent til produsent her, er definitivt mulig at dette er opprinnelig - men mer sannsynlig at noen har lagt dette på og da av hittil uviss grunn. 

 

Er noen sorte linjer synlige i pakningen på bildet. Er dette hull/åpninger i tetningsstoffet så underbygger det at noe kan ha vært på ferde her.

 

Godt mulig at jeg er i overkant kritisk her, men bedre "safe than sorry" som det heter på nynorsk. Og kanskje særlig om båten er ny i deres eie - da er tidspunktet for å oppdage avvik før og ikke senere.

IMG_0960.jpg.6bcec33eabc6ed6a5b5f5370f6fa0cf1.jpg

Link to post
Share on other sites

Fikk inntrykk av at du "visste" at båten ikke hadde vært grunnstøtt. Om det er slik at du bare har tidligere eiers ord for dette så stiller saken seg annerledes. 

Da ville jeg definitivt fått sjekket nærmere av fagperson om du ikke har denne kompetansen selv. Mange tror at om båten ikke lekker etter en landkjenning så er alt ok, det er sjelden tilfelle på moderne kortkjølte båter. 

Jeg snakker av erfaring da jeg selv har opplevet å oppdage en vesentlig skade etter grunnstøting på en båt jeg kjøpte , på tross av at selger skriftlig garanterte at båten ikke hadde vært på grunn. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
2 minutes ago, Lazyjack said:

Jeg snakker av erfaring da jeg selv har opplevet å oppdage en vesentlig skade etter tidligere grunnstøting på en båt jeg kjøpte , på tross av at selger skriftlig garanterte at båten ikke hadde vært på grunn. 

 

Enig. Og for mitt vedkommende: been there, done that - got the t-shirt!

Link to post
Share on other sites

Ved nærmere kikk på bildene fine ser det ut som det er lagt på fugemasse utenpå gammelt bunnstoff. Det kan derfor se ut som om tidligere eier har forsøkt å dekke over at kjølen har fått en smell og at det dermed har åpnet seg opp mellom forkant kjøl og skrog. 

Foreslår at du sjekker nøye innvendig i bakkant av kjølen for delaminering.

Link to post
Share on other sites

Ser helt normalt ut dette, det kommer slike sprekker i bunnstoffet pga at det er sika det males over. Det legges en rand her, men det er riktig at dette ikke er tetningen av kjølboltene, men ser jo veldig stygt ut uten en sika rand her.

 

Ville dog ikke revet bort mer enn nødvendig og pusset, vasket med avsetning og forsøkte å fått dette så pent som mulig. Tenker vel kanskje Sika er bedre enn Tec7?

 

Dersom du skal sjekke om båten har grunnstøtt er det i bakkant, på innsiden du må se. Videre skal det jo være ganske lett å se i nedre kant av kjølen om denne ikke er original lengre, enten kraftig hakk evt utbedringer, men jeg så ikke noe alarmerende med bildet ditt. Har hatt Hanse 350 i 11 år og hadde slike hårdstrå som du snakker om, men det har alle tilsvarende båter. Jeg tok dog aldri å priket i dette:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dette ser originalt ut fra Bavaria. Min forrige Bavaria (B38H) fra 1998 hadde jernkjøl og rusten spiste seg opp under fugen. Så helt likt ut som på bildet. Stedvis løsnet den litt. La på ny fug ved behov.
På min nåværende Bavaria (B42m) har jeg blykjøl. Selvfølgelig ingen rust, men det er en tilsvarende stripe fugemasse mellom skrog og kjøl.

 

Hvis båten har en kjølskade du ikke har fått info om, så vil dette med stor sannsynlighet vises innenfra, enten som en delaminering eller en reparasjon (sminke). Bank med en klubbe og lytte etter stumpe lyder. Skroget skal høres hardt ut.

Det ser dessuten ut som om hele kjølen og skroget ditt er modent for nedsliping av gammelt bunnstoff. En seiler skal ikke være så ujevn under.

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill :)

 

Båten ser helt ny ut på innsiden og lyden er i følge andre fin. 
Kan høres her:

 

 

Bildet er litt uheldig, og etter at vi hadde startet, men ikke var ferdig, med å ta av gammelt bunnstoff. Men takk, det skal vi gjøre så snart som mulig - antagelig neste år :)

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev for 1 time siden:

Takk for innspill :)

 

Båten ser helt ny ut på innsiden og lyden er i følge andre fin. 
Kan høres her:

 

Bildet er litt uheldig, og etter at vi hadde startet, men ikke var ferdig, med å ta av gammelt bunnstoff. Men takk, det skal vi gjøre så snart som mulig - antagelig neste år :)

Flott lyd? Har du dette i hele området i bakkant av kjøl og heller ingen sprekker mellom skrog og innredning eller bunnstokker så er det bare velstand.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Flott lyd? Har du dette i hele området i bakkant av kjøl og heller ingen sprekker mellom skrog og innredning eller bunnstokker så er det bare velstand.

Takk for hjelpen :)
Ja, samme lyd over hele.

 

Har kjent på boltene, de sitter hardt.
Er egentlig ingen enorm kladd foran der, bare ser litt sånn ut på bildet. Men da er det Sikaflex som er anbefalt?
Får skjære av det som er løst og dytte godt på :)

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 27 minutter siden:

Takk for hjelpen :)
Ja, samme lyd over hele.

 

Har kjent på boltene, de sitter hardt. 

Muttrene sitter hardt men det betyr ikke at de er stramme nok ?

For å sjekke og etterstramme trenger du en momentnøkkel med arm på rundt en meter. Først løsne en snau omdreining og så stramme til riktig moment. Dette kan gjøres med båten på vannet. 

Edit:

Fra Bavariaklubben:

Skal være henholdsvis 360 Nm for boltdiamter 20mm og 620 Nm for boltdiamter 24 mm. 

 

Mulig dine bolter kraftigere...... 

 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...