Jump to content

Hvordan få bjørkefiner til å se ut som teak?


Jannmar

Recommended Posts

Enig, selve fargen er ikke så vanskelig å oppnå, men strukturen (slik at bjørka faktisk ser ut som teak) er verre.
 

Ser på meg selv som rimelig kompetent i å skille fra hverandre og gjenkjenne treslag, men har faktisk blitt lurt et par ganger der det har vært dyktige malere på ferde som behersker maleteknikken ådring. Den ene gangen i en kirke i Nederland der alt interiøret tilsynelatende var i teak. Flott teak. Først da jeg la merke til at noe maling var flasset av på noen hjørner slo det meg at her hadde det vært en meget dyktig maler på ferde?

Link to post
Share on other sites

alfaalfa skrev 49 minutter siden:

Jeg oppfatter at det er mange måter å få fargen, men å få tre til å ligne teak så bør du begynne med eik - ikke bjørk.

Hadde en ny Polar 20, (2011mod. bygget i Polen),  der var dørken i kebony treverk , montert i fra fabrikken. Dette så akkurat ut som ekte teak. Samme farge, like sterkt og hardt, og i tillegg, vedlikeholds-fritt. Kebony selges jo også her, i flere trevare-utsalg.

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev On 18.1.2020 at 8.53:

Herdins lackbeis leveres jo i teakfarge. Har sjøl brukt denne til noen "teak-detaljer" i båten. Veldig slitesterk, og blir jo seende ut som ekte teak på div. tresorter etter på-smøring.

 

Hulda skrev On 18.1.2020 at 9.08:

Jeg bruker også Herdin. I Hulda er mahognyen eik beiset med Herdin og lakket ettetpå. 

Da ble det til at jeg gikk til innkjøp av Herdin for å prøve. Prøvde på ei ubehandlet furulist, og resultatet viste seg å stemme overraskende godt med fargen på den teaken som er i båten fra før, så det blir til at jeg går for denne.

 

Pettersenmotor skrev On 18.1.2020 at 13.42:

Har brukt Bistrotlakk med stor suksess. 

Bistrotlakk er sikkert også bra greier, men da Herdin ga "full klaff" blir det til at jeg bruker den, uten å prøve noe annet.

 

alfaalfa skrev On 18.1.2020 at 17.02:

Jeg oppfatter at det er mange måter å få fargen, men å få tre til å ligne teak så bør du begynne med eik - ikke bjørk.

Jeg er klar over at treets tekstur vil synes gjennom en beis, slik at jo mer teksturen på det treverket som skal behandles ligner på teak, jo mer vil det beisede treverket ligne på teak. Her var det kun fargen jeg var ute etter.

 

Hakkannen skrev On 18.1.2020 at 17.36:

Ser på meg selv som rimelig kompetent i å skille fra hverandre og gjenkjenne treslag, men har faktisk blitt lurt et par ganger der det har vært dyktige malere på ferde som behersker maleteknikken ådring.

Ådring er en meget omstendig prosess, og krever også såpass mange remedier at det i dette tilfelle, (en ryggplate pluss side på en benk), blir like dyrt som å kjøpe ferdig teak-kryssfiner.

 

 

Takker alle for alle gode tips og råd. (Den med sukkerkulør har jeg ikke hørt før). ;) 

 

 

IMG_4175.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...