Jump to content

Tips løsning automatisk lensepumpe Viksund 340


Goodspeed

Recommended Posts

Prøver å fylle de nærmest litt uutholdelige ventedagene før jeg får hentet hjem "nye" båten med opplesing om ymse og planlegging av mindre prosjekter til når båten kommer. Blir derfor sikkert aktivitetsnivå og spørsmål over normalt i denne perioden :clap:   Et av disse mulige prosjektene er vurdering om å få lagt inn automatisk lensepump. Det er kun manuelle lensepumper pt, samt alarm for vann i motorrom. Men lurer på om jeg skulle fått installert en enkelt automatisk lensepumpe om det skulle nå komme vanninntrengning når jeg er borte fra båten. Men jeg ønsker å få laget til en avløpsløsning som ikke medfører noen nye boringer/skroggjennomføring for lensevannet. 

 

Er det noen som har en grei løsning på dette i tilsvarende båt? Er det å koble seg inn med slangestuss på avløpet til de manuelle lensepumpene som er den enkleste løsningen?

 

 

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370

Link to post
Share on other sites

Goodspeed skrev 40 minutter siden:

Er det å koble seg inn med slangestuss på avløpet til de manuelle lensepumpene som er den enkleste løsningen?

 

Jeg har gjort dette på vår 2005-model med fast aksling. Koblet et T-stykke inn på slangen til en av de manuelle lensepumpene så nært skroggjennomføringen som mulig. 

 

Bruker en slik pumpe med innebygget nivåvakt:

https://www.watski.no/whale-supersub-lensepumpe-nivavakt-115Jv

 

Pumpa er plassert under girkasse/akselflens. Slange går opp på styrbord side mellom dieseltank og septiktank og videre i en svanehals over septiktanken før den kommer ned ved skroggjennomføringen rett bak septiktanken. 

 

Har lagt opp en tre-leder ledning langs slangen fra pumpa, videre inn i kabelkanalen på SB side av motorrommet, fremover opp over dørken og i kabelkanalen langs dørken bak pentryet. Ledningen ender på koblingsskinna i skuffen under førerplass. Der er det klargjort for tilkobling både av konstant strøm til lensevakten og til bryteren i dashbordet for manuell betjening. 

 

Er ikke sikker, men jeg tror jeg har skrevet om dette tidligere i Viksund St.Cruz-tråden: 

Lagt til: Gratulerer med ny båt. Jeg tror du blir fornøyd med denne. 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har også montert inn en automatisk whale lensepumpe. Fordelen med dem er at det ikke er noen ekstern nivåbryter, og de er smale, så de kan plasseres på det laveste punktet i kjølen. (Der er det som regel trangt). Koble pumpa til batteriskinnen, så har du lensevakt sålenge du har strøm på batteriet. Husk å montere enveisventil på utgang av pumpa, ellers vil den starte igjen når lensevannet i slangen går i retur.

Link to post
Share on other sites

Du bør absolutt ha tidsstyrt alarm på denne pumpestyringa slik at du blir gjort oppmerksom på at pumpa kjører om den starter automatisk. Dette var det som originalt på min forrige båt. Der var alle pumpene auto-styrt og startet ved behov men etter 30 sekunders drift gikk en relativt høy alarm ved førerposisjon.

 

Jeg vil ha full kontroll på vann som både kommer inn og skal ut av båten uten å risikere å oppdage en lekkasje for seint fordi systemet har stått og pumpet over lengre tid.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...