Jump to content

Behandling ny båt


Solumstrand

Recommended Posts

Guest Balder..

2× det med voksing, ble litt skuffet over hvor fort en ny båt mister glansen i skroget etter første sommeren på sjøen, jeg tenkte, den er jo ny så trenger vel ikke det de første årene, det angret jeg på.

Skulle jeg gjort det om igjen skulle det blitt vokset, gjerne av en som kan faget å får det holdbart.

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Ja det ble den uten tvil:thumbsup: jeg var vel optimist da jeg kjøpte ny båt, den var jo blank å fin så tenkte den ville holde seg strøken ett år eller 2, men det gjør den ikke i saltvann:nonod: blir å gjøre som med tidligere eldre båter, polering hvert år.

Link to post
Share on other sites

Helt uenig med de fleste her.. Jeg har liten tro på at fabrikantene har polert og jobba med skroget for å få maks glans og sikkelig beskyttelse!

Hadde jeg kjøpt ny båt ville jeg gjort som Kalle, gjort dette sikkelig fra bunnen av med rubbing/polish og kjørt på med beskyttende lag samt et glanslag. Har man sikkelig jobb i grunn holder det med lett jobbing i hvertfal 3-4 år etterpå, man slipper oksidasjon og nedmatting fra sol og salt.  om ikke forhandler har lagt på bunnstoff må du lettslipe bunnen ha å primer og sikkelig bunnstoff. de fleste har vel markert vannlinje, eller så bør fabrikant ha mal. Skal jeg være helt ærlig å si min mening, så mener jeg at dette er en jobb du bør slippe å betale for når du først svir av 500000-1000000 på en båt.. men det er jo meg!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Helt enig med Morten.

I det øyeblikket en glassfiberbåt er født, starter UV strålene sin nedbrytning. Ikke så lett å se, men med et kraftig mikroskop ser man fjell og daler. Om ikke disse dalene fylles opp med polish så blir det bare mer og mer matt. Blir dalene for dype hjelper det ikke å polere heller, da er enste utvei å slipe ned alle fjelltopper, og da får man nybåtglansen tilbake. Hvor mange ganger man kan slipe fjelltopper vet jeg ikke, men det er aldri et problem å polere for mye, Min egen båt har jeg i løpet av 13 år aldri behøvd å slipe fjelltopper og allikevel er den ganske blank, men kanskje ikke så blank som værstingene her på båtplassen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...