Jump to content

Hvor nøyaktig er opplysninger i sjøkart (fritt seilingshøyde)


Fanafjord

Recommended Posts

Jeg er har fått meg en HR 94 Kutter og mastetoppen "ruver" 11,20 m over vannet. Med antenne blir det rett under 12 m. Der jeg ferdes (Bømlo, Fitjar) er det ganske mange kabelspenn som er tegnet inn med fritt seilingshøyde på 13 m i sjøkart. Er det helt safe å bare krysser under eller kan kabler sige og opplysningene blir utdaterte? Så lenge det er ikke mer enn høyest astronomisk høyvann bør det jo i teorien gå bra. Men jeg synes likevel det er "skummelt" med bare en meter klaring.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Lazyjack said:

De siger vel lite men metall utvider seg i varmen og lange luftspenn blir derfor vesentlig lengre og dermed lavere på varme sommerdager. Uten at jeg vet det så vil jeg tro dette er tatt med i beregningen når sikker  seilingshøyde blir angitt. 

På vinteren, når det er mest belastning i strømnettet så er kablene varmere en på sommeren, og siger mer. Usikker på hvor mye dette utgjør. 

Link to post
Share on other sites

NorSiglar skrev 1 time siden:

På vinteren, når det er mest belastning i strømnettet så er kablene varmere en på sommeren, og siger mer. Usikker på hvor mye dette utgjør. 

Jeg jobber ikke med kraftspenn eller lignende men har mange ganger observert det jeg beskriver, kraftkabler som henger svært lavt når det er varmt i været. Har aldri sett dette vinterstid.

Er det ikke da litt pussig at det kan legge seg på så svære mengder snø og is på kablene vinterstid at det blir et problem? 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar. Da oppfatter jeg siden til DSB slik at kabel skal legges med 2 m+ sikkerhetsmargin over angitt høyde fra kystverket. Så da kan man trygt utnytte hele oppgitt fritt seilingshøyde.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...