Jump to content

Hvordan forsterke sprukket trappetrinn i leider.


Too Much

Recommended Posts

Øverste trinnet i leideren ned til salongen har sprukket på 2 steder. Jeg har rengjort og limt delene med epoxy, men ønsker å forsterke ytterligere.

Tenker da å forsterke på tvers av sprekkene få å forhindre at dette sprekker på nytt.

Men hva er beste løsning?

Lime inn en 4mm plate under trinnet med epoxy?

Frese spor og lime inn lister med epoxy? 

Legg x antall lag med epoxy og duk?

Andre forslag?

20200118_191517.jpg

Link to post
Share on other sites

4mm kryssfinerplate under hele trinnet, som du limer med epoksy og skrur fast, så sparkler du sprekkene med tresparkel av passende sort ?
antiskli langs buen på sporet så er det godt skjult.

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Dette er enkelt om du berre skal ha det sterkt. (Fleire forslag ovanfor.) Felles for desse forslaga er at det ikkje er teke omsyn til utsjånaden. Det kjem ikkje til å sjå ut! Om trappa skal "tilbake til fordums glans", får du ein større jobb ettersom trinnet bør skiftast ut. Ingen veg utanom.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg snekrer en del av gamle teakmaterialer der jeg møter det samme problemet. Jeg ville ha prøvd å åpne fugene forsiktig så jeg får presset inn lim, deretter presset delene sammen med tvinger og skrudd inn lange, syrefaste skruer og plugget. Her ville jeg valgt vanlig hvitt vannfast trelim. Derettter pusser du overflaten ren. Sparkling vil sannsynligvis ikke gjøre saken bedre.

 

Vi i "teakbransjen" tar vare på slipepulver av teak som vi blander med hvitt trelim for å gjøre sånne reparasjoner mindre synlige. Sånt pulver har du neppe tilgjengelig for ditt treslag, men kanskje du kan prøve med et passende fargepulver som du blander inn i limet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det der ser da unektelig ut som en konstruksjonsfeil. Trappenesen (eller heter det "leidernesen"?) mangler åpenbart understøtting. Da er du prisgitt holdfastheten på langs av fibrene i treverket, noe som du ser, ikke er en god løsning.

Verken 6 mm treskruer, eller 4 mm kryssfinér er i nærheten av å tåle vekta av en voksen mann. En optimal limfuge kan heller ikke bli sterkere enn det opprinnelige trinnet. Så skal det tåle belastningen må du enten ha solid støtte under trinnet, eller i trinnet. "Pappsen"s metode vil kunne fungere, men det spørs om et 15 mm trinn er tykt nok til å få inn et tilstrekkelig solid stål. Husk at materialet du bruker bør tåle at du står på et 10 cm utstikk. I tillegg må det være tilstrekkelig treverk igjen rundt hullet.

Den enkle løsningen er å bytte ut anlegget under trinnet med et som rekker ut til ca 1 cm innenfor kanten, i tillegg til å lime, og gjerne skru trinnet.

Link to post
Share on other sites

ozo skrev for 1 time siden:

Det der ser da unektelig ut som en konstruksjonsfeil. Trappenesen (eller heter det "leidernesen"?) mangler åpenbart understøtting. Da er du prisgitt holdfastheten på langs av fibrene i treverket, noe som du ser, ikke er en god løsning.

Verken 6 mm treskruer, eller 4 mm kryssfinér er i nærheten av å tåle vekta av en voksen mann. En optimal limfuge kan heller ikke bli sterkere enn det opprinnelige trinnet. Så skal det tåle belastningen må du enten ha solid støtte under trinnet, eller i trinnet. "Pappsen"s metode vil kunne fungere, men det spørs om et 15 mm trinn er tykt nok til å få inn et tilstrekkelig solid stål. Husk at materialet du bruker bør tåle at du står på et 10 cm utstikk. I tillegg må det være tilstrekkelig treverk igjen rundt hullet.

Den enkle løsningen er å bytte ut anlegget under trinnet med et som rekker ut til ca 1 cm innenfor kanten, i tillegg til å lime, og gjerne skru trinnet.

Jeg ville ha boret 3-4stk hull i 8mm. Helst fra baksiden. Da blir det ingen synlig boring og du slipper plugger. Fylt de med west system epoxy, også i sprekker, presset det sammen med tvinger og satt in 5/6mm gjengestål. 

Link to post
Share on other sites

Delene var allerede løse og er limt med epoxy, det er også hull etter skruer i front. Jeg velger  denne fremgangsmåten basert på forslagene i denne tråden:

Forsenker derfor nye skruer og plugger hullene. 

Så laminerer jeg 3 lag med 2mm finer med epoxy og duk mellom, på undersiden, dette avsluttes ca 1 cm innenfor trappenesen. Så lager jeg sparkel av lim og slipestøv til sprekken. 

Trappen slipes ned, trinnet beises med en farge som ligner, så lakker jeg opp med blank og avslutter med silkematt. 

 

Link to post
Share on other sites

Too Much skrev for 7 timer siden:

Så laminerer jeg 3 lag med 2mm finer med epoxy og duk mellom, på undersiden

Dette kan nok bli ganske sterkt, men jeg ville ha vurdert den normale måten å bygge trapp på.

 

leider.jpg.aa55376aeadf3950eca5ab87585c8935.jpg

 

Enten felles trinnene inn i trappevangen, eller de hviler på en underliggende kloss (som både limes og skrus i vangen). Øverst en fungerende løsning, og nederst en som ikke er god dersom trinnet ikke er sterkt nok i seg selv. Når trinnet, som hos deg, stikker utenfor trappevangen, og i tillegg består av et nokså tynt, enkelt stykke tre, er du temmelig avhengig av en understøtting som tåler hele belastningen. Det vil i praksis si minst 200 kg ytterst på nesen.

Link to post
Share on other sites

Da bør nok klossene byttes, eller evt. flyttes fram, slik figuren viser. Styrkemessig bør det være minst mulig utstikk på trinnet, men estetikken tatt i betraktning, kan man trekke det litt ut. Siden trinnet her vil være svekket, bør det absolutt ikke være mer enn én cm. På et uskadet trinn kunne det ha vært noe mer, men dette må man vurdere ut ifra den antatte styrken på trinnet. Da må man også ta hensyn til at heltre kan ha store variasjoner.

Det at trinnene her har en bøy, slik at de stikker lenger ut på midten, øker også belastningen, og må dermed tas med i betraktningen.

Redigert av ozo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Trappa ble ferdig og resultatet ble helt ok. 

IMG_20200410_074700.jpg.05e7c757786b471a7a36c3411a557e7c.jpg

Limte sammen delene med Epoxy.

La 4 lag duk i epoxy våt i våt med  en 5mm xfiner under trinnet

Boret og skrudde inn 4 lange 4mm treskruer som ble plugget med teakpropper. Hullene var der fra før og er desverre ikke symmetrisk plassert

Trinnet føles solid. 

Limsprekken ble gjemt under antiskli.

Avsluttet med 3 strøk blank og 2 strøk silkematt 3 stjerners oljebasert lakk. 

Er godt fornøyd

Redigert av Too Much (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...