Jump to content

Identifisering av VP V8 motor


Duffie

Recommended Posts

Hei, 

 

Sliter litt med å finne ut hva slags Volvo V8er jeg har. 

 

Motoren fungerer greit, men forgasseren har sett sine bedre dager. Jeg mistenker at denne forgasseren en gang har blitt byttet ut. Den som står på er en Edelbrock 1409.

 

Jeg forsøker derfor å finne ut hva slags motor jeg har for da å prøve å få ta i en originalforgasser. 

 

Trodde opprinnelig det var en Aq211 som stod der, men så fant jeg et merke på blokka hvor det stod 5.7l

 

Det er dessverre ingen merker/serienummer på motoren. Motoren står i en Scand Dynamic 7100, 87 mod

 

Har knipset en haug med bilder, og håper noen kan hjelpe meg med dette :) 

IMG_20200118_180308.jpg

IMG_20200118_180209.jpg

IMG_20200118_180156.jpg

IMG_20200118_180147.jpg

IMG_20191105_112100.jpg

IMG_20191029_103141.jpg

IMG_20200118_180233.jpg

IMG_20200118_180120.jpg

Redigert av Duffie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Duffie skrev for 15 timer siden:

Hei, 

 

Takk for svar :)

 

Motoren går forsåvidt jevnt og fint nå, med unntak av at auto-choken ikke fungerer, samt at den har et ganske heftig forbruk, til tross for meget rolig kjøring (7-9 knop) 

 

Er denne for stor for motoren? 

Edelbrock levere ferdigdyset forgassere til mange marine V8 motorer. Om tidligere eier har kjøpt "rett" gasser så er det en oppgradering i forhold til den originale gasseren. Trolig trenger den gasseren en skikkelig rens og bør trolig ikke byttes ut. Sjekk med et amcar-verksted i nærheten av deg og spør om pris på rens om du ikke vil gjøre det selv. Disse gasserne har etter min erfaring en tendens til å gå litt surt om de ikke har blitt renset på en stund. Problemet er at gasseren står for lenge slik at det blir irr og det som verre er inne i gasseren på vinterstid. Siden du har lukket kjølesystem så kan du med fordel bytte til en bedre innsug. Det gir bedre effekt på lave turtall men du får selv vurdere kostnad. Det er forresten original med 4-port spreadbore på disse VP 350-motorene (5,7L). Når det gjelder choke så kan du sette strøm direkte på regulatoren. Siden det er en bimetallfjær inne i den så skal du raskt se om den endrer seg. om ikke er den trolig defekt. Man får kjøpt disse løse, i hvert fall sist jeg drev på med disse gasserne. Sjekk på nettet så finner du koblingskjema for choken om du ikke har det. Må kobles riktig ellers så står choken på hele tiden samt justere forspennet riktig, se vedlagte videoer. 

 

Mye bra info her også 

 

Litt om gasseren og monteringsanvisninger https://www.edelbrock.com/marine-series-600-cfm-carburetor-with-electric-choke-non-egr-1409.html.

En godt juster Edelbrock vil gi deg en god og pålitlig drift og er mitt førstevalg på marine V8. Finnes forresten "uendelig" med halsringer, dyser og nålkombinasjoner til disse så man kan tune de til "alle" motorer :)

Link to post
Share on other sites

pero skrev for 18 timer siden:

  Finn et bedre innsug. Kastet nettopp to av disse originale støpejernsinnsugene.  

 

Tull desse innsuga er faktisk av de beste originaltypen. Og ja du er på tynn is. Evt adapter er for å tilpasse edelbrocken , dvs fra spreadbore til squarebore. 

Om alt funker fint fortsett fra choken så kan du strengt tatt bare stripse bort heile choken. Eller kan eg anta du allerede har justert den heilt av siden du ikkje har koblet strøm til den ?  den er ikkje nødvendig på sommerbåt. At den er noe uøkonomisk i 'meget rolige7-9 knop'  er jo fordi det er snart den mest uøkonomiske farta du kan gå i.

Oppgradering dra den originale forgasseren er det ikkje men det er det rimeligste alternativet der ute. Og den er slett ikkje dårlig heller. 

Ellers er det omtrent umulig skille den ene fra den andre modellnavnet  men det spiller igrunn liten rolle så lenge det er en 5.7 så er det nettop det. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...