Duffie Startet 18.Januar.2020 Del på Facebook Startet 18.Januar.2020 (redigert) Hei, Sliter litt med å finne ut hva slags Volvo V8er jeg har. Motoren fungerer greit, men forgasseren har sett sine bedre dager. Jeg mistenker at denne forgasseren en gang har blitt byttet ut. Den som står på er en Edelbrock 1409. Jeg forsøker derfor å finne ut hva slags motor jeg har for da å prøve å få ta i en originalforgasser. Trodde opprinnelig det var en Aq211 som stod der, men så fant jeg et merke på blokka hvor det stod 5.7l Det er dessverre ingen merker/serienummer på motoren. Motoren står i en Scand Dynamic 7100, 87 mod Har knipset en haug med bilder, og håper noen kan hjelpe meg med dette :) Redigert 18.Januar.2020 av Duffie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duffie Svart 18.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2020 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pero Svart 18.Januar.2020 Del på Facebook Svart 18.Januar.2020 Forgasseren er bra. Finn et bedre innsug. Kastet nettopp to av disse originale støpejernsinnsugene. Finn et originalt Edelbrock eller Weian, så går motoren jevnt og fint. Aq225 er 5.0L, så dette er et steg opp ja. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Duffie Svart 18.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2020 Hei, Takk for svar :) Motoren går forsåvidt jevnt og fint nå, med unntak av at auto-choken ikke fungerer, samt at den har et ganske heftig forbruk, til tross for meget rolig kjøring (7-9 knop) Er denne for stor for motoren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pero Svart 18.Januar.2020 Del på Facebook Svart 18.Januar.2020 Jeg er på tynn is, men tror at innsuget ditt er to-ports, mens forgasseren er 4 ports. Derav adapteret som sitter på innsuget. @DieselDahl kan muligens gi noen tips her om innsug og hvor man kan få tak i et som vil gi deg mer stabil gange og mindre forbruk. Sjekk også om du ikke allerede har gjort det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 19.Januar.2020 Del på Facebook Svart 19.Januar.2020 Duffie skrev for 15 timer siden: Hei, Takk for svar :) Motoren går forsåvidt jevnt og fint nå, med unntak av at auto-choken ikke fungerer, samt at den har et ganske heftig forbruk, til tross for meget rolig kjøring (7-9 knop) Er denne for stor for motoren? Edelbrock levere ferdigdyset forgassere til mange marine V8 motorer. Om tidligere eier har kjøpt "rett" gasser så er det en oppgradering i forhold til den originale gasseren. Trolig trenger den gasseren en skikkelig rens og bør trolig ikke byttes ut. Sjekk med et amcar-verksted i nærheten av deg og spør om pris på rens om du ikke vil gjøre det selv. Disse gasserne har etter min erfaring en tendens til å gå litt surt om de ikke har blitt renset på en stund. Problemet er at gasseren står for lenge slik at det blir irr og det som verre er inne i gasseren på vinterstid. Siden du har lukket kjølesystem så kan du med fordel bytte til en bedre innsug. Det gir bedre effekt på lave turtall men du får selv vurdere kostnad. Det er forresten original med 4-port spreadbore på disse VP 350-motorene (5,7L). Når det gjelder choke så kan du sette strøm direkte på regulatoren. Siden det er en bimetallfjær inne i den så skal du raskt se om den endrer seg. om ikke er den trolig defekt. Man får kjøpt disse løse, i hvert fall sist jeg drev på med disse gasserne. Sjekk på nettet så finner du koblingskjema for choken om du ikke har det. Må kobles riktig ellers så står choken på hele tiden samt justere forspennet riktig, se vedlagte videoer. Mye bra info her også Litt om gasseren og monteringsanvisninger https://www.edelbrock.com/marine-series-600-cfm-carburetor-with-electric-choke-non-egr-1409.html. En godt juster Edelbrock vil gi deg en god og pålitlig drift og er mitt førstevalg på marine V8. Finnes forresten "uendelig" med halsringer, dyser og nålkombinasjoner til disse så man kan tune de til "alle" motorer :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 19.Januar.2020 Del på Facebook Svart 19.Januar.2020 pero skrev for 18 timer siden: Finn et bedre innsug. Kastet nettopp to av disse originale støpejernsinnsugene. Tull desse innsuga er faktisk av de beste originaltypen. Og ja du er på tynn is. Evt adapter er for å tilpasse edelbrocken , dvs fra spreadbore til squarebore. Om alt funker fint fortsett fra choken så kan du strengt tatt bare stripse bort heile choken. Eller kan eg anta du allerede har justert den heilt av siden du ikkje har koblet strøm til den ? den er ikkje nødvendig på sommerbåt. At den er noe uøkonomisk i 'meget rolige7-9 knop' er jo fordi det er snart den mest uøkonomiske farta du kan gå i. Oppgradering dra den originale forgasseren er det ikkje men det er det rimeligste alternativet der ute. Og den er slett ikkje dårlig heller. Ellers er det omtrent umulig skille den ene fra den andre modellnavnet men det spiller igrunn liten rolle så lenge det er en 5.7 så er det nettop det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marida Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Men 225 er vel bygd på 305 motoren til GM? 5,7 eller 350 er vel på 260Hk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.