Jump to content

Seile første gang fra Haugesund til Grimstad


Lasseee

Recommended Posts

Heisann. Jeg har kjøpt en liten 22 fots Stor Triss MK2 seilbåt i Haugesund, og ønsker å få denne i havn i Grimstad. Fremfor å frakte denne på tilhenger, så tenker jeg at det hadde vært fint å ta dette som en tur, og faktisk seile båten ned. Dette er min første båt, og jeg har kun nybegynner kurs i seiling, men har seilt litt med venner i nære og fjerne strøk, og mener jeg skal få dette til. Båten har LYS tall på 0.85 og skal være veldig tilgivelig om det skulle blåse opp. Er dette helt uforsvarlig og en dårlig idé langs en kystlinje som krever mye erfaring, eller høres dette ut som en fin mulighet til å få seilerfaring langs en kyst med nødhavner i tilfelle været skulle bli mer enn jeg er komfortabel med? Jeg tenker å gjør dette i juni. Alle tanker og evnt. tips velkommen.

 

 

432_229975240.jpg

Redigert av Lasseee (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ved fint vær i juni er det en fin tur, og med litt erfaring og utstyret i orden ville jeg ikke ha sagt det var en direkte uforsvarlig tur. Ville ha seilt med venner så mye du kan fram til du selv skal ta turen, jo mer erfaring du opparbeider deg jo lettere er det å ta riktige avgjørelser om det skulle blåse opp litt (solgangsbris, til dels kraftig, oppstår ofte sommerstid, selv om det er meldt mindre vind).

 

Ville ha anskaffet gode kart (kartplotter, evt. nettbrett/telefon med Navionics kartapp eller lignende, helst i vanntett etui), VHF, god redningsvest og medlemskap i Redningsselskapet. I tillegg ville jeg ha hatt med kikkert, god lykt og hodelykt, kniv, nødvendig verktøy (fastnøkler og skrujern passende til alle dimensjoner du finner ombord, skiftenøkkel, avbitertang, nebbtang, baufil (i tilfelle vant og stag må kappes), vannpumpetang og hammer), drivanker, eventuelt treplugger som passer til gjennomføringene i tilfelle en av disse skulle ryke, en kveil med egnet tau, ståltråd og gaffateip (i tilfelle du trenger nødreparasjon underveis), egnede klær og mat/drikke + dopapir for flere dager (i tilfelle du ikke får lagt til der du ønsker i nærheten av butikker underveis). Slikt som håndsprit er også greit å ha med som tillegg til håndvask etter toalettbesøk, så slipper du dårlig stemning i magen underveis. Er selvfølgelig mulig å ta med enda mer, men det var dette jeg kom på i farten.

 

Til motoren: fordel med nylig oljeskift (ta gjerne med en ekstra flaske med olje), ekstra tennplugg og fersk bensin på ren tank.

 

Før avreise ville jeg ha sjekket at alt fungerer som det skal, lanterner (og annen belysning), gjerne skiftet til LED for å spare strøm, hvis du ikke får lademuligheter underveis. Sjekk at riggen er stram og at fall og skjøter løper lett.

 

Og som nevnt tidligere; øv. Tren på seiling, snakk med seilervante venner og lær deg så mye du kan før du drar avgårde. Så skal det nok gå bra? Håper du kjører en egen hentetråd for turen, alltid kjekt å følge med på?

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for innspill og gode tanker. Vil en nødpeiler brukt på fjellet har noen nytte på sjøen, eller har dette lite funksjon? Tenker da som sekundær til VHF og medlemskap i RS. Vil nødbluss har noen verdi? Holder det med digitale sjøkart, eller burde jeg få disse på print?

 

Båten har allerede:

  • radarreflektor
  • anker med kjetting og mye tau
  • div fortøyningstau
  • kulefender
  • drivanker
  • padleåre
  • manuell lensepumpe og øsekar
  • flagg
  • windeks
  • ankerlanterne/motorlanterne
  • vanntank med kran
  • batteripakke
  • solsellepanel
  • div verktøy
  • 12v lyskaster
  • reservekanne 10l
  • 8hk påhengsmotor

Jeg tenker å suplere listen med det relevante utstyret som er nevnt.

 

Før avrreise så tenker jeg å benytte dagene inntil et gunstig værvindu på å seile rundt i fjorden for å bli kjent med båten og øve meg på å legge fra og til, samt se at alt i båten sitter som det skal, som du nevner.


Hvilke havner langs ruten er gode stopp? Er Skudeneshavn for langt unna til første dag, eller er dette innenfor rekkevidde, gitt været er greit? Er det noen områder langs ruten som jeg burde være ekstra obs på?

 

Takk igjen.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Det er aldri feil å segla frå Haugesund...:smiley:

 

Gratulerer med ny båt.

 

Det er jo ikkje akkurat ein rask båt du har kjøpt.

Dvs. at du treng god tid over opne strekk som Jæren og Lista.

Eg hadde brukt påsken til å bli kjent med båten. I løpet av mai hadde eg segla båten til Tananger, og hatt båten klar når du får ei bra vêrmelding.

 

På biletet ser det ut som om det manglar rekketau/wire.

Det bør du absolutt ha før du kastar loss.

 

Ask

 

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 1 time siden:

Hei

 

Det er aldri feil å segla frå Haugesund...:smiley:

 

Gratulerer med ny båt.

 

Det er jo ikkje akkurat ein rask båt du har kjøpt.

Dvs. at du treng god tid over opne strekk som Jæren og Lista.

Eg hadde brukt påsken til å bli kjent med båten. I løpet av mai hadde eg segla båten til Tananger, og hatt båten klar når du får ei bra vêrmelding.

 

På biletet ser det ut som om det manglar rekketau/wire.

Det bør du absolutt ha før du kastar loss.

 

Ask

 

 

 

Skal du seile solo? 

 

Jæren er et langt strekk å stå til rors alene,spesielt med litt dønninger.(som det ofte er) 

I tillegg er det greit å gå et stykke fra land og da er det lett å miste retningssans og plutselig har man svingt 90grader uten at man merke det en gang. Så man må ha kontrollere kursen med gjevne mellomrom. 

På dette strekket er autopilot et stort savn ? 

 

Redigert : Beklager siteringen @Ask

Får ikke fjernet det på telefonen ?

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen. Takk for påminnelse om å de lange strekkene ved Jæren og Lista @Ask, det skal jeg notere. Legge til Kai i Tanager høres ut som en god idé, da jeg har venner i området. Rekketau er et veldig godt sikkerhetsinnspill, takk for det.

 

Ja, @TrikkerN Lønning, jeg planlegger som om jeg skal gjøre det solo, men muligens jeg klarer å overtale noen til å bli med på denne litt vel eventyrlige ferden :) Dårlig med autopilot, men kompass, GPS og kart skal med.

Er det gode muligheter for oppankring innaskjærs langs denne ruten, eller er gode bryggemuligheter?

 

Hvor lang tid burde dette stykket ta å faktisk seile med denne lille båten, om vi ser bort fra dagene som går med til å vente på riktig vind og vær?

 

Jeg tenker at om det virkelig skulle bli vanskelig å heller gå i havn i Tananger/Stavanger/Sandnes og ta båten på henger derfra.

 

Hvordan er stykket fra Haugesund til Sandnes?

Jeg kan nesten allerede føle lettelsen over å ha klart å komme frem til Sørlandet :)

 

Takk igjen for gode innspill.

Link to post
Share on other sites

Ville tatt sikte på Tananger fra Haugesund. Absolutt overkommelig på første dag. Da har du og Kvitsøy i backup. Dag 2 Tananger-Egersund. Det finnes ett par havner nedover Jæren om du ser på Google maps som kan funke med så liten båt. Dag 3 klarer du Egersund til Farsund. Om det går for seint er det havn på Lista.

Dag 4 Farsund til Mandal eller Ny Hellesund. Eller lengre om du føler for det. Kan gå mye innaskjærs etter Lindesnes.

Dag 5 er du hjemme.

 

Dette er absolutt innafor med en liten seilbåt. Det blir nok lange dager på sjøen og en slags selvstyring ville vært kjærkommen tenker jeg. Har gått dette strekket alene selv. Da i 37 fot seilbåt med autopilot. Eg har båtsport kart du kan få for mesteparten av strekket.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Lasseee skrev 51 minutter siden:

Hei igjen. Takk for påminnelse om å de lange strekkene ved Jæren og Lista @Ask, det skal jeg notere. Legge til Kai i Tanager høres ut som en god idé, da jeg har venner i området. Rekketau er et veldig godt sikkerhetsinnspill, takk for det.

 

Ja, @TrikkerN Lønning, jeg planlegger som om jeg skal gjøre det solo, men muligens jeg klarer å overtale noen til å bli med på denne litt vel eventyrlige ferden :) Dårlig med autopilot, men kompass, GPS og kart skal med.

Er det gode muligheter for oppankring innaskjærs langs denne ruten, eller er gode bryggemuligheter?

 

Hvor lang tid burde dette stykket ta å faktisk seile med denne lille båten, om vi ser bort fra dagene som går med til å vente på riktig vind og vær?

 

Jeg tenker at om det virkelig skulle bli vanskelig å heller gå i havn i Tananger/Stavanger/Sandnes og ta båten på henger derfra.

 

Hvordan er stykket fra Haugesund til Sandnes?

Jeg kan nesten allerede føle lettelsen over å ha klart å komme frem til Sørlandet :)

 

Takk igjen for gode innspill.

Vi kjørte 2stk fra Finnøy til Kristiansand med en liten pitstop på Tananger. Dette var for å få en cowboystrekk og ventet litt på været. 

Når vi kom til Søgne var vi begge drittlei,etter 26t kjøring. (marsj på 6-7knop)

Bruk bølgevarsel og følg ellers med på været. 

 

Vi kjørte innom Egersund, deretter utaskjærs til  Spangereid kanalen og stortsett innaskjærs til Kristiansand. (moro å kjøre på lykter) 

 

Hvor tenker du på evt oppankring? ?

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Fin tur. Seiler selv med Havbraatt tur retur Kristiansand Bergen i begynnelsen av juni.

Med ny og liten båt ville jeg vurdert å gå litt inn i Ryfylke når jeg kom ut Karmsundet.

Blir lett mye triveligere.

Med så liten båt er det flere plasser på Jæren du kan gå til land hvis du har vett til å gå inn før det blir for mye sjø. Kikk på satelittbilder.

Mons

Link to post
Share on other sites

Par tips.

Det er ingen her som kan si om det er trygt å selge denne båten en gang til sommeren. Med mindre de kjenner deg, dine kunnskaper, samt teknisk stand på båten din spesielt godt. 

Det vil bli dager som værer gjør dette til en fantastisk tur, og der vil bli dager hvor det er uforsvarlig. Det er ditt ansvar, som kaptein på skuta, å ta de riktige avgjørelsene. 

Gå på det rette tidspunkt, hol deg i ro/snu til trygg havn når det kreves. Så planlegg god tid. Mange sier de MÅ dra på en bestemt dag. Da har du allerede satt deg i en vanskelig situasjon. Alltid ha valg. 

Tren på å kunne ta rev i seilene på en raskt og trygg måte. Samt husk å gjøre det i tide. 

Lykke til 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mange gode tips gitt allerede. 

 

Jeg ville brukt en del tid på å planlegge rute, og alternativ b, c og d dersomhvisomatte fordi du har en relativt liten båt med liten motor. Det skal ikke mye til før fremdriften nærmer seg 0 og du må forandre planene. Frisk bris/solgangsbris i feil retning med skvalpesjø så kan fremdriften reduseres til noe nær meningsløst og det er like greit å gå i havn, eller ha en plan for hva en skal gjøre. Om en er på feil sted når det oppstår kan det bety veldig mange ukomfortable timer unødvendig. Med litt planlegging kan en redusere sjansene for det, men det vil jo alltids kunne skje uansett da :-)

 

Og med en båt i den størrelsen må du også tenke le- kyst. Om du får en kuling og sjø, solgangsbrisen kan fort bli en kuling på rette stedene, så er det ikke sikkert du klarer å gå klar, være seg et nes, en grunne osv. Du må legge ruta på en sånn måte at du har gode marginer og "rømingsveier". 

 

Samme med nattseiling. God planlegging sånn at du vet sånn ca hvor du er når det er på mørkeste, og prøve å legge det strekket på ett sted som er ok å gå i mørket mtp både navigering generelt og også annen trafikk. 

---

Tror jeg ville prøvd å få tak i en autopilot før avreise. Kostnaden er ikke avskrekkende når du har rorkult. Om det ikke går så prøv å finne balanse i båten for seil, evt motor og seil, tau du kan justere rundt rorkulten sånn at du/dere i det minste kan slippe styringa i korte perioder uten at båten begynner å gå i sirkler eller noe. Det er veldig upraktisk å måtte styre for hånd i time etter time uten å komme i fra med mindre en slipper ned seil osv. Som et minimum ville jeg øvd på å finne balansen ved å legge båten bi under ulike forhold, det kan du bruke til å få gjort litt andre ting eller tatt en liten pause nå og da.

 

Noen seilbåter kan en få til å balansere helt av seg selv på enkelte legger. Men en må av og til tenke litt "uortodoks" for å få det til. Min seiler feks skarp kryss uten at jeg må styre med tredje rev i storseilet og kryssfokk om det blåser sånn ca frisk bris. 

---

Og ja, mest mulig tilgjengelig i cockpit. Nok mat og drikke som er enkelt å få i seg, nok klær, og akkurat det er som regel mer klær enn hva man tror. 

---

Edit: Solkrem! Bare å ta med den med høyeste faktoren. Du vil bli solbrent, garantert. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Innen du er kommet til Tananger vet du on du er klar for 50 nm videre nedover i et strekk. Ny båt for deg... kjør noen timer med påhengeren, så dere blir venner. Tau bør dy bytte, tenker på skjøter og fall. Ser det er rullerev på bommen, prøv det og se at du får strammet storseilet skikkelig når du ruller ned på storseilet. Ingen grunn til å seile med fullt storseil om du ikke får lite vind eller medvind. I juni er det lenge lyst, kommer du tiidlig avgårde har du mange timer tilgjengelig. Sett båten på bil om du ikke har god følelse, den båten er ikke en havseiler...

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått Haugesund -Kristiansand et par ganger, en gang med robåt, og en gang med snekke. Du har alt fått mange gode råd. Det jeg i tillegg vil si deg er at det er en fantastisk opplevelse, et minne for livet, og når du er fremme er turen over. Det vil du i ettertid si var alt for fort. 

Så nyt turen og dagene. Er strømmen lagelig er det moro å gå inn til Åna-Sira, eller Berrefjord, eller Rekevik eller Sogndalstrand. For bare å nevne noen av de ok havnene du har på strekket Egersund-Hidra, et strekk hvor de større båtene ikke ser noen havn.  Tilsvarende på Jæren, jeg har vært innom Obrestad f.eks, og er det krise, munningen av Orre-elven. Men 70 kvartmil er langt, du skal ha godt vær over Jæren, og likevel vil det være gamle dønninger.

Kirkehavn må du innom. Gå på innsida av Hidra, for leia fra Kirkehavn til Rasvåg er for lokalkjente. Stikk inn i Vågen. Og så må du se på Abelsnes og Andabeløy, før du stikker rundt Odden på Lista. Lista er langt, og både der og på Jæren er en raun som stikker godt ut og som du må ta høyde for. 

Bare for å nevne noen av de gledene du har foran deg. Kos ræven av deg, og gjør heller turen for lang enn for kort. When it´s over, it´s over. 

Link to post
Share on other sites

Lasseee skrev for 23 timer siden:

jeg planlegger som om jeg skal gjøre det solo, men muligens jeg klarer å overtale noen til å bli med på denne litt vel eventyrlige ferden :) Dårlig med autopilot, men kompass, GPS og kart skal med.

Soloseilas over jæren og lista i fint vær uten autopilot kan fort bli både kjedelig og slitsomt (pga avstanden/tiden).

Soloseilas samme strekke uten autopilot kan fort bli meget hektisk og særdeles slitsomt i mye vær.

Bare det å finne leden inn mellom skjæra når du er utaskjærs og skal inn etter jæren eller Lista eller Lindesnes og det bryter og skummer rundt deg, og du ikke kan slippe rorkulten for å hverken navigere eller trimme seil (eller pisse), det kan fort bli kilent.

 

Du får deg autopilot for 5000,- som kun trenger 2 enkle fester (en på kulten, en på benken), og 12v tilkobling (kompass og betjening er i piloten) :

https://www.bestmarin.no/produkter/navigasjon-lyd-og-bilde/autopilot/rorkultpilot-st1000-st2000---raymarine-pH6697768

 

 

Jeg hadde ikke gått rundt uten (har gjort det, gjentar det ikke).

 

 

 

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon som du. Kjøpte "læringsbåt" - Junker 22, 1976, med 8 hk Yamaha - i Lærdal, og seilte til Haugesund. Uten autopilot, så akkurat det kan jeg skrive under på. Sjekk kartet. Har siden seilt den strekningen du skal, 6 ganger. Enig med Nero II i at du ikke skal gjøre dette for vanskelig, men trykke på. Folk seiler jorda rundt i sånne båter, og selv om det kan være strengt rundt der, er det ikke allverden i godt vær i juni. Med værvindu menes kun at Yr og Storm (Pent.no) er enige om at det ikke blir uvær, så går det bra. Det er tross alt snakk om en dag. Du kan jo tenke på båten din som motorbåt med seilmuligheter om du vil. Noen av rådene her kan leses som at du må lære å seile først, det mener jeg er i overkant konservativt. Du har vist, bare gjennom denne forberedende forespørselen, at du tenker kritisk og forsiktig. Kjør på, stol på deg selv, og lær. 

 

Det du imidlertid bør ta helt bokstavelig, er at du trenger autopilot. Du klarer saktens å putre og seile deg rundt til Grimstad uten, men du skal vel bruke båten lenge etter det? En ting er lange strekk, som folk har helt rett i er veldig ubehagelig, men om du ikke er god til å seile trenger du autopilot bare for å holde båten opp i vinden for å heise eller stryke seil om du er alene. Tro meg (og de andre som har sagt det), du trenger autopilot for å få glede av båten, og kan like godt kjøpe den før langturen.

 

På den båten trenger du en Raymarine ST 1000 rorkultpilot som Erik og Sun Flyer sier. Finnes nok andre merker, men jeg har ikke funnet noen som importerer. Båtsentrene  har ikke på lager. Etter at jeg skjønte tegningen etter en 16 timers økt, ringte jeg framover nedover hele kysten fra Trondheim til Stord, men fikk ikke tak i. Mange visste faktisk ikke hva det var. Bestill på forhånd. Jeg har montert og kalibrert et par, og kan hjelpe deg dersom vi er i Haugesund samtidig før du drar. Send pm i så fall.

 

 

 

Redigert av Steihy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...