Jump to content

Bytte av fôringer i dp-e drev


Oleflat

Recommended Posts

Jeg har byttet på tidligere båt. Det er en grei jobb om set skruen på innsiden går greit ut. Jeg brukte eike kiler på utsiden og slo den ut sammen med noen flasker CRC på innsiden. Når set skruen er ute begynte jeg med kiler fra utsiden. Slå dem godt fast og la stå til dagen etter. Fortsett sånn til de får bevegelse. Viktig å ha riktig bits, mener det var umbrako. Dimensjon står i instruksen for jobben. Jeg klarte å knekke bitset i skruen, det var umulig å få boret ut bitset. Endte med at den kom ut med kiler selv om set skruen satt i. Den lagde kun ett tynt spor i akselen som jeg pusset bort. Har desverre slettet bildene jeg hadde. Kommer veldig an på plassen på innsiden og om trim sensor løsner greit. Veldig greit å montere sammen. Lykke til! 

Link to post
Share on other sites

Minst arbeid er vel å bygge oppunder finne på drev, og vippe frem drevet 4 cm slik at du akkurat får ut foringene. De sitter sjeldent fast, sett inn kontaktflaten med vannfast fett før du monterer nye...

(forutsetter at du er kjent med å demontere/montere drev om så ikke er tilfelle så si klart ifra så skal vi gå mer detaljert til verks)

 

Hva som er lurt å gjøre samtidig:

Siden en giraktuator koster 30.000kr og en girwire koster 300kr så er det min mening at å sjekke om denne går lett i strømpa eller rett og slett bytte den... dersom du ikke vet når det er gjort sist er god butikk. 

Demonter fra giraktuator og fre girmekanismen i drevet og sjekk at den går lett i alle "ytterpunkter" som; full sving begge, min og max trim+++  antydning til at wire ikke går fint helt frem og tilbake i en av posisjonene så sjekk "traseen". Om ikke noe er feil der så bytt wire.

Husk at "røret" som sitter fast i skjoldet og normal går inn i motorrommet, som girwire er trukket i, ikke må monteres lavere i båten da "røret" i prinsippet kan senke båten om den monteres for lavt... best med lange slake bøyer på dette røret men det må ikke senkes...

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...