Jump to content

jordslag inn i båten ved vinterforvaring


MR Swe

Recommended Posts

hei,

 

Var innom båten i dag og såg det var en del jordslag på seter m.m,Vaskade bort det jeg kunde men hvordan føre bygge det? Haar flere fukt slukere inne i båten. Båten står ute men inne i en telt med vegger / tak...og så pressening over båten men med lufting under og på siderne.
Kan man sette inn en byggvifte men svag varme for at få sirkulasjon og litt varme i båten.

Link to post
Share on other sites

Varme vil heve duggpunktet og redusere muligheten for jordslag/mugg. Dvs. at varme vil redusere relativ fuktighet. Sett inn en fuktighetsmåler og hold øye med variasjonen. Hos meg ligger stort sett RF mellom 40- og 60 %. Måler fra Biltema som registrerer høyeste/laveste temp og fuktighet.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den er gjerne fin for en ‘sjokkuttørking’ men blir vel litt overdimensjonert for å ha på kontinuerlig (og uten tilsyn..)? Jeg har 2 stk 200W frostvakter kjøpt på Biltema en gang i tiden. Disse hever temperaturen innvendig tilstrekkelig til at jeg aldri ser blåmann noe sted. Ligger på sjøen uten presenning el. Har brukt disse frostvaktene i tidligere båter også, ved lagring på land/under presenning osv. Så lenge innetemperatur alltid er noe høyere enn utetemp så antar jeg at unngår kondensering som Hulda sier. 

Link to post
Share on other sites

Er nok litt smak og behag det der - og muligens ulike forhold ift temperatursvingninger? For meg har frostvakter vært tilstrekkelig. Tar ikke hjem dyner og puter ol, men kjører dieselvarmer et døgn en gang ila vinteren og før jeg tar båten i bruk igjen. Da ‘knitrer’ det av dynene. Godt nok for meg. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
MR Swe skrev 53 minutter siden:

har tilgang til strøm men de virker de i når det er mindre en + 5? Sett litt på meaco og Arida.. Ser ut som de virker i plussgrader. hva skjer da om låter disse stå på i minusgrader. Båten står hos sviges så har ikke daglig tilsyn av den

 

Det har nok mugget i de "varme" periodene. Er ikke særlig til fukt eller gode vilkår for mugg i minusgrader. 

 

Elkjøp har den nye "meaco" varianten til Sandstrøm. Mener den var på salg til tusenlappen nå, jeg ga to tusen tidligere i høst. En sånn og en frostvakt for å holde temperaturen på pluss, så tette igjen luftingene, da er du trygg og kan la tekstiler/puter og alt overvintre i båten. 

---

Er ofte biologisk materiale som mugner så nitidig vask før vinteropplag er gode greier, gjerne med klorinvann som tar biologisk materiale. Og om det først har mugnet, også vaske med klorinvann. 

Link to post
Share on other sites

Jeg erfarte at å ha gjennomgående lufting var det som skulle til. Hadde ikke varme i båten men alle luker åpne. Skal det være helt lukket under teltet er det nok lurt med avfukter. Når det er kuldegrader er det uansett ikke fukt som er problemet. Snarere tvert i mot. Mekanisk avfukting (tørrbollen) krever ingen oppfølging annet enn at du tømmer bollene en gang i blant.

 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvor i verden @MR Sweer lokalisert. Det er forskjell på Longyearbyen og Mogan. Men her i Son er det i dag 6,5 grader C og RF= 65 %. Det er mao. meget mildt og meget tørt. Siden jul har temperaturen variert mellom -1 grad C og +8 grader C. Luftfuktigheten har vært mellom RF= 50 % og RF= 90 %. Mugg vokser ikke i minusgrader. Mugg vokser når det er pluss 10 grader. Hvilket det fort blir under en presenning når solen står på. Om man ikke er i Longyearbyen på denne tiden av året. Ved disse temperaturer og fuktigheter, er det naturlig at fuktig luft kan kondensere på kalde overflater. Vann kan dryppe ned på puter og renne langs skott. Før i tiden, før plastbåten, var prosedyren maks lufting under presenningen. Skuffer og skapdører åpne. Treverk har iboende isolasjon, og faren for kondensering tilsvarende redusert. Plastbåter og stål/metallbåter har det annerledes der det ikke er isolert. De er kondensbomber.

 

Da er det to metoder: Enten økes temperaturen innendørs slik at RF reduseres under kondensnivå. Eller man tørker ut luften til under kondensnivå. For meg fremstår gjennomlufting som å fylle en plastbåt med fuktig luft og vente på kulda og kondenseringsprosessen. At 'det er så tørt om vinteren' er en myte. Den myten passer sikkert fint inne på Finnskogen, hytta vår i Valdres og slike plasser. Den myten, ref. over, passer ikke i Son. Heller ikke andre kystplasser mellom Tromsø og Malmö. I Hulda er det nå ca. 13 grader og RF= ca. 50 %, omtrentelig. Og båten fremstår som tørr. Avfukteren kan jeg ikke stole på, for den slår seg av ved ca. +5 grader (Maeco Junior (noe slikt)). På østlandet, om vinteren, ventet vi i trebåtperioden på februar/mars. Da kom det som oftes nordlig vind fra Sibir. Den vinden hadde lagt fra seg fuktighet på veien. Vinden ramlet ned i lavlandet og øket temperaturen. Så var det å lufte ut båtene maksimalt. Vi kunne se hvordan treverket sprakk fra den ene uken til den andre. Under slike forhold var 'det tørt om vinteren', beintørt. Det var ikke plastpresenninger, presenningene var av hardslått bomull. Noen hadde tak av bølgeblikk og maks gjennomtrekk. Slik er det ikke like mye av nå lenger. Det er bare ryktet tilbake. Så bør man vel anpasse seg til nye virkeligheter, plastikk og kondens.

 

Så kan man diskutere calsium cloride, torrbollar, forskjellige typer avfuktere. Går man den veien, er det null gjennomlufting som gjelder. I Hulda, om avfukteren går kontinuerlig, kommer jeg greit ned i under RF= 40 %. Jeg lar RF heller ligge på rundt 50- til 60 % og temperaturen noen grader over utetemperaturen. Etter 18 år i sjøen året om, ingen mugg/svartsopp, dyner og puter ligger i båten hele tiden. Tørt og litt lufting. Det passer for meg. Når jeg kommer om bord, startes Eber'n og båten tørker ut i løpet av et par timer. Da pøses det varm luft gjennom hele båten, maks utlufting. Dette skjer flere ganger i måneden. Jeg er mye om bord.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
R.O skrev 34 minutter siden:

Noen som vet om dette er mindre problem ved innendørs kaldt lager..? Forskjellen på presenning og kaldt lager er vel at båten holder litt mer stabil temp i et kaldt lager, og kanskje litt lavere, siden sola ikke tar rett på båten...?

 

Enig i resonnementene dine, men mindre vind/trekk drar kanskje negativt mtp lufting? 

 

Lagring under tak, type "carport" med sånn ca full gjennomblåsning er kanskje optimalt? 

Link to post
Share on other sites

Det er mindre problemer med innendørs kaldt lager. Kuldebroen brytes i lagervegger/tak. Slik sett reduseres problemet, uten at det blir helt eliminert. Som utledet over, gjennomtrekk er ikke utslagsgivende. Har en som ligger under tak i Son. Og snurper båten inn i presenning for å beskytte den mot skitt. Helt petimeter. Snakket med han for noen år siden. Ikke noe problem. Da jeg bygget Hulda lå vi også uoppvarmet under samme taket, ikke fuktighet inne i båten, det var før den ble skummet/isolert innvendig.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 11 minutter siden:

Det er mindre problemer med innendørs kaldt lager. Kuldebroen brytes i lagervegger/tak. Slik sett reduseres problemet, uten at det blir helt eliminert. Som utledet over, gjennomtrekk er ikke utslagsgivende. Har en som ligger under tak i Son. Og snurper båten inn i presenning for å beskytte den mot skitt. Helt petimeter. Snakket med han for noen år siden. Ikke noe problem. Da jeg bygget Hulda lå vi også uoppvarmet under samme taket, ikke fuktighet inne i båten, det var før den ble skummet/isolert innvendig.


Litt OT: Letter etter plass under tak i Son, men de jeg fant hadde grense på 28fot? Er det steder i Son der man kan få en 30fotet i kaldt lager/under tak, samtidig som de lar deg skru på båten selv...?

Link to post
Share on other sites

https://www.aliexpress.com/item/32860528019.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.34a5475e2wm60z&algo_pvid=0e64d664-6de8-411f-a099-e8786dad72e2&algo_expid=0e64d664-6de8-411f-a099-e8786dad72e2-23&btsid=e836d8b2-1184-42e8-8998-905024f58b9d&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_8,searchweb201603_55

 

Noen som har testet noe slikt?

 

12 VDC  5 A, med justerbart fuktighetssetpunkt. Selvfølgelig dårlig i streng kulde, men det kan kombineres med dieselvarmer eller Wallas i så fall, og mesteparten av året er temp over 10 grader.

 

Må jo være gull for havner uten strøm? I kombinasjon med solcelleregulator som passer på at batteriet ikke blir tappet for langt ned..

 

 

Eventuelt denne avfukteren:

https://www.aliexpress.com/item/4000237641155.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.4a3c475eJPt0Ed&algo_pvid=6a8cf04a-3132-4de5-92cf-3d68cbfaf0d7&algo_expid=6a8cf04a-3132-4de5-92cf-3d68cbfaf0d7-1&btsid=a77a9273-8b4f-4f6b-b385-69793c983839&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_8,searchweb201603_55

 

I kombinasjon med en justering av luftfuktighet-setpunkt:

https://www.aliexpress.com/item/4000449580852.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.58334f63tMQIbH&algo_pvid=b25520bf-e1fd-45c0-8f1b-211cae5b21f5&algo_expid=b25520bf-e1fd-45c0-8f1b-211cae5b21f5-41&btsid=9cb8aacd-9b23-4277-b863-5af050433475&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_8,searchweb201603_55

 

 

Solcelleregulator(kan evt koble til panel også)

https://www.aliexpress.com/item/4000346649498.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.7af85a544EUAW5&algo_pvid=50b5048a-de22-4773-bcd0-70a9af8fca26&algo_expid=50b5048a-de22-4773-bcd0-70a9af8fca26-4&btsid=032307c8-188f-4da0-8afb-6142f01841e0&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_8,searchweb201603_55

 

image.png.536e81d2954014f51ee02afbe76b2602.png

 

Redigert av Supermix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jannmar skrev for 5 timer siden:

 

 

 

Denne er langt sikrere, og lettere å plassere. (Tar mindre plass).

varmevifte..JPG

 

Den skal være godkjent av ett forsikringsselskap for bruk i båt, men jeg tør ikke gå i fra den jeg har ettersom den første ovnen min av denne typen tok fyr.  Den har veltesikring, men bortsett fra det ser jeg ingen grunn til å gå ifra den eller sovne mens den står på.  Mulig det bare er jeg som har opplevd trøbbel med disse ovnene, men tilliten er i hvertfall ikke der.  Den er imidlertid super til bruk som vifteovn i sesongen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...