Jump to content

Batterirom eldre øien 530f


Timmeeh

Recommended Posts

Har en 06mod øien 530f med kun et oppbevaringsrom. Bensintank og batteri er i samme rom. Det er god utlufting, og jeg har ikke hovedstrømbryter. Selv om det har fungert fint uten i 14 år ønsker jeg likevel å få det montert. Tenkte da å lage meg batterirom i babord siden, ved å sette inn en vanntett luke i plast i rommet midt i. 

 

Lime fast noen impregnerte lekter med en kryssfinerplate oppå, for så å sikre startbatteri og evt et forbruksbatteri. Her vil det jo være nødvendig med lufting, er det noen som vet hvordan øien har det originalt på nyere modeller? Tenkte tette nipler inn til midt rommet for kabler, så det blir tettest mulig (er jo også flytetanker dette). Er litt skeptisk til hovedbryter i et tett batterirom, men også skeptisk til å ha den i midtrommet hvor bensintanken står... Så hva skal jeg gjøre her da? Hvis batterirommet har god utlufting, kan bryteren monteres på innsiden av midtrommet så kontaktflatene er på batteriromsiden? Eller skal jeg droppe hele bryteren? Er jo kun motor og kombiplotter som er montert. 

 

Tenkte også å sette inn en luke i baugen da jeg har sett flere gjort dette, fått det gjort hos leverandør til og med. Så får en bort en del tauverk og småting. 

Link to post
Share on other sites

index skrev for 3 timer siden:

Bryter kan nok være greit det, selv om det tilfører en eksstra feilkilde. Men hva skal du med forbruksbatteri?

Ja, og med gnistfaren i nærhet til batteri og bensin er det vel kanskje mer trøbbel enn nytte i en slik båt? 

 

Forbruksbatteri er til en evt elektrisk haler, da jeg ikke kommer overens med hobbyfisheren p220 min.. Hehe. Men det er et annet eventyr! 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...