Jump to content

Zinkanoder volvo penta tamd 31a


925Riviera

Recommended Posts

Kan bare snakke om egen erfaring med modellen uten after cooler/  intercooler, tmd31a

min har kun en zink, og det er på FV kjøleren. 
ifølge skjema på https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7745620.aspx

er der ingen zink på after cooler, men det kan være ettermontert, feks på gear

hør gjerne med forrige eier 

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Furu skrev for 4 timer siden:

Kan bare snakke om egen erfaring med modellen uten after cooler/  intercooler, tmd31a

min har kun en zink, og det er på FV kjøleren. 
 


kan også bare snakke om egen erfaring.........jeg har ingen zink alls, ikke ens i FV kjøleren....har en MD 31A

hadde kjøpt zink, for å skifte da båten var ny for meg, for 20 år siden.....men fann inga zink-plugger på motoren.

Ringte Volvo Penta ......

vad har du for nummer på motoren ?

- jeg sa numret

-vent !................nei, sa han du har en av de seneste motorene, med en annen legering i FV-kjøleren

du trenger ingen zink !

-jeg blev litt bekymret, og lurte på dette...om det kunde vare riktig?

-da sa han, faktum er att vi finner mindre tæring i disse motorer, med den nye legeringen, en eldre med zink

...................

så finner du ikke zink, skriv opp numret, og ring VP

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal du skru den opp?  Pluggen på bildet er rød, den er avsinket, bytt den ut med en ny plugg.

Anoder i kjølekretser, generelt:

Hulda har varmeveksler og oljekjøler fra Bowman. Girkjøler levert fra ZF, montert på giret. Ingen av dem har anode. Grunnen er at kjøleinnsatsene er av NiAl-type legering. Sink vil opptre destruktivt i et slikt system. Les instruksjonsboken. Hos meg skriver blant annet Bowman noe slikt: ''Om anode skal brukes, skal denne være av jern (Fe). Sett eventuelt inn en rørstump av jern nedstrøms kjøleren, lett tilgjengelig, slik at rørsumpen rutinemessig kan skiftes ut''-

De som ønsker å kverke kjølerene ved overivrig vedlikehold, har naturligvis full anledning til det. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

kai myhre skrev for 3 timer siden:

Så da denne jeg la ut bildet av er ikke noe annode i den?

 

Det kan jeg ikke se. Mulig det er noe sink i enden av pluggen? Slip litt ned og se om det sitter en skrue der. Da har det i såfall vært skrudd inn en anode der en gang for lenge siden. Men sjekk med produsenten om det skal være anode på denne kjøleren.

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

det var litt igjen på den, kanskje du klarer en sesong til :wink:

 

(bare en liten advarsel, som ikke har med zinken å gjøre…..

får du problem med vannkranen, den på framsidan, å må skifte den

…….så ta ikke nøkkel med lang arm der....fronten der er en presset plåt, hele plåten bøjjer seg !

snakker av egen erfaring :lol:)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Gunga Din said:

:thumbsup:

det var litt igjen på den, kanskje du klarer en sesong til :wink:

 

(bare en liten advarsel, som ikke har med zinken å gjøre…..

får du problem med vannkranen, den på framsidan, å må skifte den

…….så ta ikke nøkkel med lang arm der....fronten der er en presset plåt, hele plåten bøjjer seg !

snakker av egen erfaring :lol:)

 

Hvem kran tenker du på?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...