Jump to content

Zinkanoder volvo penta tamd 31a

925Riviera

Recommended Posts

Kan bare snakke om egen erfaring med modellen uten after cooler/  intercooler, tmd31a

min har kun en zink, og det er på FV kjøleren. 
ifølge skjema på https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7745620.aspx

er der ingen zink på after cooler, men det kan være ettermontert, feks på gear

hør gjerne med forrige eier 

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Furu skrev for 4 timer siden:

Kan bare snakke om egen erfaring med modellen uten after cooler/  intercooler, tmd31a

min har kun en zink, og det er på FV kjøleren. 

kan også bare snakke om egen erfaring.........jeg har ingen zink alls, ikke ens i FV kjøleren....har en MD 31A

hadde kjøpt zink, for å skifte da båten var ny for meg, for 20 år siden.....men fann inga zink-plugger på motoren.

Ringte Volvo Penta ......

vad har du for nummer på motoren ?

- jeg sa numret

-vent !................nei, sa han du har en av de seneste motorene, med en annen legering i FV-kjøleren

du trenger ingen zink !

-jeg blev litt bekymret, og lurte på dette...om det kunde vare riktig?

-da sa han, faktum er att vi finner mindre tæring i disse motorer, med den nye legeringen, en eldre med zink

...................

så finner du ikke zink, skriv opp numret, og ring VP

S/Y Gunga Din

Hvorfor skal du skru den opp?  Pluggen på bildet er rød, den er avsinket, bytt den ut med en ny plugg.

Anoder i kjølekretser, generelt:

Hulda har varmeveksler og oljekjøler fra Bowman. Girkjøler levert fra ZF, montert på giret. Ingen av dem har anode. Grunnen er at kjøleinnsatsene er av NiAl-type legering. Sink vil opptre destruktivt i et slikt system. Les instruksjonsboken. Hos meg skriver blant annet Bowman noe slikt: ''Om anode skal brukes, skal denne være av jern (Fe). Sett eventuelt inn en rørstump av jern nedstrøms kjøleren, lett tilgjengelig, slik at rørsumpen rutinemessig kan skiftes ut''-

De som ønsker å kverke kjølerene ved overivrig vedlikehold, har naturligvis full anledning til det. 

Redigert av Hulda (see edit history)
1 hour ago, Gunga Din said:

:thumbsup:

det var litt igjen på den, kanskje du klarer en sesong til :wink:

(bare en liten advarsel, som ikke har med zinken å gjøre…..

får du problem med vannkranen, den på framsidan, å må skifte den

…….så ta ikke nøkkel med lang arm der....fronten der er en presset plåt, hele plåten bøjjer seg !

snakker av egen erfaring :lol:)

Hvem kran tenker du på?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...