Jump to content

Oppdrift liten flytebrygge


Volcom

Recommended Posts

Små, lette flytebrygger blir veldig ustabile. Første bud er at rammeverket må være stivt og ikke vri seg etter hvor belastningen er størst. Andre bud er at oppdriften må være god nok til at den ikke kantrer eller går under når man står på et hjørne. Dette er erfaringer fra diverse flåtebygg i tenåra...

Link to post
Share on other sites

Kan være lurt å bygge rammeverket slik som du vil ha det først, men pass på at det er stivt nok ja. Når du har vekten på denne, ville jeg ha valgt oppdrifts kilde. Oppdrift er kort fortalt. Vekten på bryggen må være mindre en massen vann som blir fortrengt. Er bryggen 50 cm høy fra underkant element til topp dekke og veier 50% mindre en massen vann som blir fortrengt så flyter den 25cm over vannet. Kort forklaring?

Link to post
Share on other sites

ozo skrev for 3 timer siden:

20-25 kg (minus vekten av kanna).

Det er vel neppe relevant at kannene skal være helt nedsenket... 

Det er kun den delen av kanna som er under vann som gir oppdrift. 

 

Anbefaler å skru og lime brygga sammen, ikke spikre. 

 

Plasser oppdrift langs sidene for bedre stabilitet. 

 

Tenk sikkerhet:

"fire voksne går ned på brygga for å ta imot båt som skal legge inntil, alle tar ett steg ut på kanten samtidig for å hjelpe" ... 400kg på en side gjør at den lett går rundt om den er laget med 550kg oppdrift... Og er lettbygd

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kannene har oppdrift helt til de går under vann da har de oppnådd maks. Det er vi helt enige om. Poenget mitt er at når brygga er ferdig og du har en vekt, så må du se på hva du skal bruke som flyte element. Skal det være kanner, eller tønner eller kanskje sveiste rør. Da må en berekne hvor mange, hvor stor må jeg ha slik at elementet fremdeles er over vann og har kapasitet til ønsket last. 

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at det er mye lettere å få festet firkantede kanner, sammenliknet med tønner.

For å bruke minst mulig materialer så ville jeg integrert kannene best mulig i designet.

Som tidligere nevnt så gir det desidert best stabilitet å plassere oppdrift så langt ut i kantene som mulig.

 

Bønder kan ha maursyredunker, anleggsreperatører og servicefolk bruker mye 20 og 25 liters oljedunker+++

Link to post
Share on other sites

Alternativ kan være etpar store tykke isoporflak som pakkes i tykk presenning (for å unngå forurensning) og kles med trykkimpregnert rundt det hele.

En eller to stk 2x8 på høykant rundt kanten og skru bord tvers over.

Nødvendig tykkelse finner du hvis du regner at brygga i vann veier ca det samme antall kg som halvparten av treverket du må bruke i konstruksjonen målt i liter.

I tillegg bør du ha minst dobbelt så mye oppdrift som det er aktuelt å laste på brygga. Dette beregner du med antall liter isopor som må stemme med antall kg treverk (beregnet som over) pluss minst to liter for hver kg beregnet last.

 

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...