Jump to content

Hvor lang tid? Oslo - Kragerø Ibiza24 - 225hk


Ibiza 24 225hk

Recommended Posts

Hei,

lurer på om noen vet hvor lang tid vi bruker fra Oslo til Kragerø med en Ibiza24 med 225hk.

Hvilken marsfart bør vi ha og hvor mye kr går med i drivstoff sånn ca??

Anbefales det stopp? Hvor bør vi fylle? Andre tips?

Fant ut at det var 89NM og at det vil ta 4,5t i 20knop. 3,5 i 25knop. Stemmer det?

Redigert av Ibiza 25 (see edit history)
Link to post

Jepp. Stemmer med tiden det, når den er avrundet til nærmeste halvtime. 

 

Antall liter kommer an på hvilken motor det er, og uansett kan ikke jeg svare på det da jeg ikke kjenner hverken båt eller motor. ?

 

I følge denne tråden kan du regne rundt 30 liter i timen (hvilket jeg tror er litt lite egentlig). Dvs rundt 100-110 liter i alt. Jeg vet ikke om tallet er reelt eller ønsketenkning. Hvis den går på 1,2 liter / Nm så går den ganske rimelig ut fra min erfaring. 

 

 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Kjørte Oslo - Kristiansand I fjor sommer med en Finnmaster T8 m. Yamaha 300hk så ikke helt sammenlignbart, men kanskje nærme nok? Tid og forbruk avhenger veldig av vær og vind. Vi hadde mye motvind og en del sjø så vi valgte å kjøre inn ved Kjøpmannskjær og la oss til i Stavern. Da hadde vi brukt 151,47 liter. Du skal jo krysse Rakkebåene og om det er mye sjø bør du holde et stykke ut til havs, da blir ruten lengre, men tryggere. 

Link to post

Hei og velkommen til Forumet.:flag_bp:

Tiden stemmer.

Er det første gangen du går dette strekket som kaptein så må ta med i betraktningen at du ofte vil få grov sjø slik at 25 knop med barn og familie ombord neppe er fornuftig...

Forbruk er det mange som har erfaring med og kan hjelpe deg, men da må du først fortelle hvilken motor du har....

Husk - er du flink å deler riktig informasjon blir svarene bedre også :thumbsup:

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post

Avhengig av mye:

  • Mye båtbølger innenfor Drøbak på vanlige dager, ikke lett på holde farten. Velg dag der ikke alle skal ut på tur.
  • Strøm kan gjøre det humpete mellom Drøbak og Tønsberg - strøm ut og vind inn fjorden blir korte krappe bølger. Sjekk strøm og tid for bedre føre.
  • Tønsberg  til Stavern er helt mulig å kjøre uansett vær .
  • Stavern - Kragerø....
    • -veldig væravhengig - om det er flatt er det ny indre merket farled som er flott
    • Om det er vær - kan det fort bli en time eller to mer fra Stavern med fart under plan og drivstoffforbruk deretter.

Men det er slett ikke vanskeligere enn at om det er fint føre så er det flott å bare holde farten og kose seg!

 

Fylle på feks Hvasser som er passe for å ha med seg mye drivstoff fra Stavern til Kragerø. Og billigere enn mange andre steder.

 

-forvent å bruke mer enn 1,2 l/nm om det er flatt og fint i 30kn. Blir det bulkete Stavern-Kragerø - kan du doble.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

Denne forbrukskalkulatoren er til god hjelp om du ikke har erfaringsdata.

 

https://www.boat-fuel-economy.com/yamaha-påhengsmotor-forbruk

 

Den viser feks at din motor bruker ca 23 liter pr time ved 3500 omdr.

Husk at det er ved optimale forhold og trolig uten bunnstoff, 2 i lettdreven båt og halv tank.

Med 5 pers i båten, bagasje, bunnstoff og litt grodd så er det sikkert relevant å bruke ca 25 liter/time, så får du gjøre om det til liter/nautisk mil når du ser hvilken fart din båt gjør ved 3500 omdr.

Valg av propell påvirker også forbruk.

 

Tilbake til det å dele informasjon.

Din motor heter Yamaha F225

Yamaha 225 er en 2T motor.

Viktig at du ikke blander slik at folk som vil hjelpe deg bruker energi på rett måte.

Lykke til :flag_bp:

 

Link to post

Har kjørt den samme turen på fire timer med en Ibiza Touring på 20 fot m/150hk totakter for en del år siden. I tillegg kom en rask stopp i Røssesund for skifte av oljer (første service på Seahorse Marina) så fire timer var selve kjøretiden. Tid/fart er hellt og holdent avhengig av værforholdene og vi startet ved soloppgang og spiste frokosten i Kragerø! Forbruket var døye literen per 1.852 meter. Flatt vann hele veien og gikk utaskjærs, med andre ord lydbøya på Rakke og rett til Jomfrulandsgapet (mellom Stråholmen og Jomfruland).

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
alfaalfa skrev 1 time siden:

Stavern - Kragerø....

  • -veldig væravhengig - om det er flatt er det ny indre merket farled som er flott

 

mange gode råd her av @alfaalfa  vil bare legge til at det korte strekket over Rognsfjorden, som er en del av den indre leden,  kan være ille selv om det virker stille rundt... vanskelig å plukke opp på værmelding fordi det er så lokalt.

Link to post
dieselfan skrev for 2 timer siden:

 

mange gode råd her av @alfaalfa  vil bare legge til at det korte strekket over Rognsfjorden, som er en del av den indre leden,  kan være ille selv om det virker stille rundt... vanskelig å plukke opp på værmelding fordi det er så lokalt.

Håper ikke de drar inn i Rognsfjorden, men holder seg på kurs mellom Nevlungshavn og Kragerø om de tar indre led fra Stavern ved å fyke over Langesundsbukta. (dette er flisespikking for de som leser dette og lurer på om vi er helt kokko - det er vinter og har ikke båt på sjøen og det gir frustrasjon ;-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...