Jump to content

Bytte fra 55 til 80Amp dynamo. Yanmar 4JH2-DTE


rogeri

Recommended Posts

Vurderer å bytte til større dynamo da jeg finner at orginalen på 14,4V/55A er i minste laget.

Har 2 stk blybatteri på 95 amp/t og bruker elektrisk garnhaler 30-35A ved belastning. Dette med motoren på tomgang.

Da sluregear er tilkoblet veg garnhaling kan jeg ikke overstige turtall mer enn ca.1000 omdreininger.

Spørsmålet blir vel om en 80A leverer vesentilg mer enn orginalen på så lavt turtall som dette?

https://www.marinepartsnorge.no/reservedeler/innenbordere/varaosatsisaperamoot-yanmar/vsy-motordeler/varasisayanmmoot-produkter/generator-yanmar-type-2-12v-80-amp-ph300-0002/Vurderer denne typen     

 

Link to post
Share on other sites

En Generator på 80A kan teoretisk gi 1,45 ganger mer ut enn en generator på 55A. Dette er uavhengig av batteristørrelsen din innen "normale" størrelser. Jeg regner med at når du skriver "95 amp/t" mener et batteri med en kapasitet på 95Ah. Sikkert bare en skrivefeil.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En av de fire plagiater som finnes i Norge og ikke den beste av alle.
Skal du bruke den til jobb da ville jeg nok sikte på bedre alternativer.

Som Lars beskriver er større så klart bedre, men når vi snakker da om "med turtall".
For å bestemme om du drar fordel av et større dynamo er det viktig å se på datablader og effektkurvene.
Vanlig er nemlig at mindre dynamoer leverer mer ved lav turtall, og omvendt.
Et svar er altså ikke mulig sålenge vi ikke har fakta som kan sammenliknes.

:seeya:

:fishing:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Du burde først jevne for antakelser og heller måle hvor mye strøm du trenger.

Finn ut hvor mye du trenger (bare mål, inkl. kjøleskap, belysning, osv., dvs maks belastning)
så måler du diameteren på reimskive, og sjekker om du har 1 eller 2 reimspor,
og sjekker også hvor mye motoren dreier maksimal.

Med disse 4 data har du i grunn alt du trenger for finne en dynamo som passer.

Men husk god reserve, oppover, fordi det blir sjelden færre forbrukere på båt men gjerne mer. 
Kjedelig når du må begynne på nytt etter hvert isteden å gjøre det riktig med en gang.

Lykke til!

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Som Jørg sier, sjekk databladene. Her hva en Hitachi 55A dynamo og en Hitaci 80A kan gi.

 

hitaci55.jpg.cb85b37a9312f64a9b07d2c4ce7fdc88.jpg

 

hitaci80.jpg.b628f9779844b18afd4a7684afe1ba7a.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De to generatorene jeg viste til, er ved bruk ved samme type motor, Yanmar 4JH*** serien. 55A versjonen er standard, mens Yanmar angir 80A generatoren som en option.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De to generatorene jeg henviste til heter LR155-20 og LR180-03. Dette er modeller fra langt tilbake i tid (55A modellen satt i min Yanmar 4JHE fra 1986), så om den du linker til rogeri er en LR180-03, er jo ikke godt å si noe om iom. at de ikke oppgir data for den annet enn 12V/80A.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...