Jump to content

pakning vannpumpe aggregat Onan


skage

Recommended Posts

Sliter litt med følgende. Jeg har tatt en skikkelig service på aggragatet i båten, 7,2 kwh Onan.

 

Vannpumpa ble tatt ut og jeg har skiftet litt lagre og pakninger/aksel. Ja naturligvis så har jeg også skiftet impeller. Det fulgte ikke med pakning fra leverandør så jeg kjøpte pakning papir på biltema.

Tykkelse 0,4 noe som er litt tykt.

Jeg snakker naturligvis om saltvann pumpa.

 

Det som skjer er pumpa ikke klarer og suge skikkelig. Jeg står med vannslangen i filter koppen og holde nivået men vannslangen. Den suger ok en stund så mister den suget, da spyler jeg rett ned i hullet som går rett til pumpa så tar den tak igjen og suger godt en stund 1 minutt max. Jeg må liksom gi den et godt trykk med slangen så er den i gang igjen.

 

Tror dere dette skylde for tykk pakning på dekselet til impelleren slik at den bare spinner og ikke holde vakuumet sitt.  

Jeg har ikke funnet noen som har tynnere pakninger i butikk. Hvor tynt er en original pakning på en slik pumpe tror dere?

 

Synspunkter??

Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært i søpla og hentet en brukt pakning fra en større pumpe, fabrikat Jabsco. Den måler 0,2 millimeter. Ellers så kan bruk av tetningsmasse med null (0) avstand pumpehus/lokk føre til at vannet som skal smøre mellom impeller og pumpehus/lokk går for tørt. Altså redusert smøring og øket slitasje på endelokk og pumpehus.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror @skageer tjent med originalen. Han har formodentlig ikke kompetanse til å måle radialkompresjonen i impelleren. Andre her inne har hatt problemer med impellere med for myke vinger, feil antall vinger osv. Men nå gidder jeg ikke mer av denne tråden. Mantra: Er du ikke sikker, bruk originaldel. Kan bli dyrere å bomme. På Hulda er det få originaldeler :-)

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joda original pakning kan jeg nok bestille. Det var bare at firmaet som klarte og skaffe meg ny impellere til en pris av kr 900.- ikke leverte med pakning så då ble jeg rett og slett ganse forbannet på hele styret. Jeg skal vente nå på den nye tynne pakning  og se. Så får jeg vurdere resultat. 

Takker alle for innspill.

 

 

Link to post
Share on other sites

Etter beskrivelsen din av hvor dårlig pumpen fungerer, ville jeg ikke ha tatt det for gitt at det kun skyldes pakningen. En enkel grovsjekk av impelleren, som verken krever spesialverktøy eller spesialkompetanse, er å forsikre seg om at den ligger an mot bunnen av pumpehuset, og samtidig stikker omtrent like langt over kanten, som tykkelsen på pakningen (om lokket er plant).

Det er sikkert flere enn meg som har kjøpt "originaldel" som har vist seg å ikke passe helt.

Link to post
Share on other sites

Hadde akkurat samme problem med mitt Onan aggregat!

Johnson sjøvannspumpe som på motor er plassert ca. 0.5 m over vannspeilet. Klarte ikke å løfte vannet opp til pumpa.

Prøvde først å skifte impeller, men med samme resultat!

Tok ut hele pumpa og demonterte. Det viste seg at simmering var helt utslitt.

Klemfjæra i simmering hadde rusta i stykker og ødelagt lippene.

 

Handla original Johnson rep sett (ca.700,-) som inneholdt impeller, dekselpakning , og simmering.  Forunderlig så viste det seg at den originale simmeringen IKKE hadde rustfri klemfjær, så den ble skiftet på stedet av den lokale pusheren.

 

Etter montering fungerte alt som det skulle.

Problemet var at pumpa saug luft fra den dårlige akseltetningen! 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Ja dette høres jo ut som om kan være en svært relevant problemstilling. Dette skal jeg sjekk opp. Når jeg hadde akslingen ute så syntes jeg vel at det virket ok. Lite slitasje på aksling der akseltetningen er og ellers ok. Men jeg har ikke tenkt at den kan suge luft uten at den lekker vann ut samtidig. 

 

Mye styr og variabler og mange feil kilder.

Link to post
Share on other sites

Litt info. Snakket med Lasa i Lommedalen i dag om problemstillinger vedr min pumpe. De mente at så lenge det ikke lekker vann ut av akslingen mente de at det var lite sannsynlig at Aksel pakningen var årsaken. De hadde mest tro på slitasje i bunnen av pumpehuset og på lokket. Snu lokket eller puss ned grader/slitasje og se hva som skjer. Jeg kommer med info om resultat når ny pakning og lokket er sjekket.

Link to post
Share on other sites

Et merkelig resonnement fra Lasa i Lommedal !

 

I en slik pumpe så ligger simmeringens tetnings-lipper  mot selve pumpen for å tette mottrykks. Dvs. når pumpen leverer trykk så vil tetningslippen bli presset mot aksel.

 

For at pumpen skal kunne leverer trykk så må den tilføres væske (vann). Så sant pumpen står over væskeoverflaten så må pumpen ha evne å suge den til seg. Da er det viktig at simmeringen tetter mot innsug av luft.

 

Simmeringen er, som tidligere nevnt, utstyrt med en klemfjær som skal tette slik at vakuum oppstår og pumpen suger til seg vannet. Når pumpen får vann så snues forholdet. Pumpen får et mottrykk som deretter trykker simmeringens tetningslipper mot akselen.

 

 

 

 

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Riktig som du skriver. Jeg tenker at erfaringsmessig så tenker de nok at det lekker vann ut av akslen ved stillstand når denne pakninger er dårlig. Men dette var bare en tanke fra meg. Sikkert mange variabler her. Men jeg håper og få min tynne pakning nå før helgen så skal jeg slipe lokket og banke ut ny pakning så får vi se.

Nå er første hovedoppgave og få lense automatikken til og fungere. Mange pumper og alarmer og sensorer som skal samarbeide.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...