Jump to content

Suzuki DT30 2002-modell. Spenning øker opp til 18V ved gasspådrag


VegJoh

Recommended Posts

Hei, 

 

Jeg har en Suzuki DT30, 2002 modell på jolla som jeg var ute å testkjørte i dag etter installasjon av kartplotter. Jeg merket at når jeg ga litt gass og kom opp i 10 knop så koblet plotteren ut ( skjedde gjentatte ganger) Kom meg hjem og fikk hentet et alternativt batteri og et multimeter. Koblet plotteren på ekstern batteri og multimeter på batterikretsen i båten. Da fungerte plotteren fint, men til min store forbauselse så jeg at spenningen økte til over 18V når jeg ga opp mot full gass og ned igjen til 13,8 ved tomgang. 

 

Mitt spørsmål til dere som har litt erfaring med slik her inne;
Mistenker at det er en spenningsregulator av noe slag på denne som kødder, men er det en kombinert spenningregulator og likeretter eller er det to separate enheter. Så vidt jeg har forstått så er det coil lading på disse, kan feilen ligge på den eller er det regulator/likeretter , eventuelt noe annet? Noen som vet om man kan måle seg frem til feilen på noe vis ?
 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Takk for svar @Mort1, ser ut til at den sprengskissen du linket til er av en liten annen utforming. Min motor ser slik ut (se bilde)

D4E3E5FA-3BA3-43DB-9A72-E8073E8B20FF.png.4e834fc31472ebf54b95cb01078c6edf.png

 

I tillegg er det en elektrisk komponent på babord side rett under svinghjulsdekselet. 

 

F75B6906-CF67-4404-A639-FD9883DAA269.jpeg.fe4897adbe4619c0f6cc779b40b83048.jpeg

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Takk for linker @dieselfan og @Mort1. Det er til rett motor. 

 

Den du peker på dieselfan fant jeg ut var rectifier som du skriver, det er vel likeretter på norsk, men jeg er usikker på om den bare gjør A/C til D/c eller om den også har noen form for redusering eller regulering av spenningen. 

 

Med tanke på den regulatorene som Mort1 linker til, kan det se ut som om regulator til disse er «optional equipment» i følge delelisten. Og til stiv pris ja.. over 7000,-

 

De andre delene på bilde med likeretteren er tenningsspolen (under) og cdi boksen(til høyre).

 

Den elektroniske enheten som vises på det andre bildet mitt er trolig en tennings timing sensor. 

 

Finner i utgangspunktet ikke en enhet i motoren som ligner på den regulatoren som Mort1 linker til, så den er trolig ikke installert. 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
dieselfan skrev On 22.1.2020 at 23.12:

  Når det gjelder likeretteren så er jeg ikke en fagperson, dessverre.

 

Nei, fagperson er ikke jeg heller. 

 

Men jeg følte ikke for å slippe dette problemet helt, så jeg har forsket litt på det siden sist jeg skrev på denne posten.

Jeg søkte på diverse utenlandske forum og fant ut at disse motorene ikke kommer med en regulator som standard, kun en likeretter. Tanken er at med slike små motorer, så skal "motstanden" i et ikke fulladet batteri som den er tilkoblet, regulerer ned spenningen slik at den er innenfor "normale" verdier. Dog virker det som om nye gel og vedlikeholdsfrie batterier ikke klarer å regulerer på samme måte som gamle tradisjonelle batterier (I følge ekspertisen på disse forumene).

 

Det at det ikke er noen regulator installert, støttes også av koblingskjemaet fra service-manualen (Linjene fra coilen er markert med gul og rød, før det rettes til sort(jord) og til blå/grå(+)

IMG_0589.jpeg.05b71730e4c19bf46ad46b7a61b7d1cb.jpeg

 

 

 

Som erstatningsdel til den likeretteren som stod montert, så fant jeg en såkalt "regulator" som skulle være tilpasset Suzuki 15-40hk. Pris 411,- så tenkte det var vært et forsøk.

IMG_4041.jpeg.939503054144f9d6ade48052d295a027.jpeg

 

Før jeg monterte den, så demonterte jeg den gamle og kontrollmålt den. 

IMG_3881.jpeg.fb64b21c4f38e63f5724bdefcf5f80b7.jpeg

 

Diodenes retning var angitt i manualen

IMG_0585.jpeg.52643edcc5fd2da12fe882d9f4536996.jpeg

 

 

Jeg fant at både den nye og den originale viste akkurat samme verdier over diodebroen.  Det fortalte meg allerede før montering, at den nye delen mest sannsynlig ikke ville bidra med noe annet enn å likerette strømmen fra coilen. Det som det imidlertid viste seg, var at koblingen på den nye (både farger og selve kabelskoene) ikke stemte overens med slik manualen sa. Nå kjenner jeg ikke til nyere Suzuki motorer og hvordan fargene på kablingen er der, men hvis noen kjøper denne delen som jeg gjorde, så vær imidlertid oppmerksom på følgende. 

 

Den nye: bildet øverst: Der går vekselstrøm fra hvit ledning og gul ledning, til likestrøm sort - og til rød +

På den gamle nederst: Der går vekselstrøm fra rød og gul ledning til likestrøm hvit + og sort -

IMG_0587.jpeg.1497103b8dcb3bfc8fa3226d3bd91b57.jpeg

 

Og her er verdiene etter måling (verdiene er målt i kilo-ohm). Spenningstap over diodene er ca. 0,6 volt.

Verdiene I sort I siste rad fra original likeretter, verdiene skrevet i rødt er fra den nye likeretteren.

IMG_0586.jpeg.dcdb296715f2f0a752bb3494074cebeb.jpeg

 

 

Den nye likeretteren/regulatoren ble for sikkerhetsskyld testet på motoren, men med samme resultat som den "gamle". Det vil si, ingen regulering av spenningen. 

 

Planen er nå å installere en slik fra Kjell.com for å regulerer spenningen, primært til kartplotteren: https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/arduino/stromforsyning/variabel-spenningsregulator-switchet-p87049

 

Videre, så så jeg at det elektriske anlegget i jolla, var koblet på en slik måte at det ikke er slik jeg ønsker å ha det i båten. Jeg legger derfor opp helt nytt. Jeg hadde en jordingsskinne liggende, men ønsket å ha en tilsvarende "skinne" tilgjengelig for + strømmen også. 

Denne ble av bekvemlighetsshensyn produsert  i syrefast selv:

IMG_4014.jpeg.1045969d8e1dd12b8433a2c6e7f3abfb.jpeg

 

IMG_4017.jpeg.0ea1bd4642147c63220d4180d88ac43c.jpeg

 

Litt TIG

IMG_4019.jpeg.4adc8fade1f80d97ed080280bd0e1218.jpeg

 

Siden guttungen ønsket seg 3D printer til jul, har far også fått gleden av å få manifestert noen plastprosjekter fra Fusion360.

1552313582_Skjermbilde2020-03-19kl_20_29_02.png.d6bfffc51ce3041dbfb06e72d397022a.png

 

 

IMG_4022.jpeg.d3c44ddf0ba617c6e63d87bb11efefb7.jpeg

 

IMG_4023.jpeg.9aa00ad91f5fe08dfabad3a9f83fbe61.jpeg

 

IMG_4027.jpeg.407241204e88ac1a6e4f34343c7e61d7.jpeg

 

Så da er en (+) og en (-) bro epoxyplastet inn i konsollet på jolla. 

IMG_4031.jpeg.6ff7a9a900b7434a709aba317e321d50.jpeg

 

Satser derfor på at dette avslutter denne tråden, og at den enkle regulatoren fra Kjell.com skal løse mine problemer, og at jeg med denne avslutningen av tråden kan ha gitt noen svar til andre som kommer opp i samme utfordring som jeg gjorde, hva gjelder høy spenning fra mindre påhengene. 

Redigert av VegJoh
Skrivefeil (see edit history)

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...