Jump to content

Mus i båten for første gang


5nacks

Recommended Posts

Nei, ikke sånn mus....

 

Var nede i båten i dag for å fikse litt. I det jeg skulle plukke opp tuben med tec7 fra et oppbevaringsrom under ene sofaen, så kom det frem ei lita mus. Så var helvete løs. Rydde alt som var løst ut av båten, støvsuge dritt og sjekke for ødeleggelser. Heldigvis hadde musa bare kost seg med båtmannsstolen. Alt annet ser helt og fint ut (foreløpig). Spant avgårde opp til maxbo og kjøpte inn 6 stk musefeller og plasserte rundtom der jeg kunne se musedritt. Etter noen timer dro jeg ned til båten, og kunne høste fangsten. 1 stk død mus. Vet ikke om det er museår i år. Men kanskje lurt å sjekke båten sin. I morgen skal jeg kjøpe inn noen trakter som jeg skal tre på fortøyningene og landstrømkabelen. 

 

IMG_20200122_175841.jpg

IMG_20200122_174554.jpg

Link to post
Share on other sites

3 mm åpning er nok, feks en åpen ventil. 
hos oss satt de ut åtefeller på bryggene. Finnes også musebørsts å tvinne på fortøyninger

https://www.skadedyrshop.no/skadedyr/gnagere/bekjempe-mus/musesikring-av-hus/museborste-4m-sikrer-huset-mot-mus-enklere-blir-det-ikke-411

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I fjord hadde vi en mink som flyttet inn i båten. Jeg regner med at den kom inn en av to luftekanaler. Den hadde lagd seg et lite rede i et skap, og der lå det noe drit etter ham, det luktet mink for å si det mildt. Heldigvis ikke annen skade enn avføring og litt matrester av det han hadde fanget og spist.

 

Jeg la inn noe aluminiumsgitter som jeg fikk kjøpt på biltema. Har sett spor av mink rundt båten i vinter, men foreløbig ingen tegn på at den har kommet seg inn igjen.

Link to post
Share on other sites

scamπ skrev for 2 timer siden:

Båten ligger på vannet i Horten. Den må ha klatret på en av fortøyningene. Har kommet seg inn i båten gjennom en smal sprekk der landstrømkabelen går inn i båten. God på å klatre må musa være. 

Ooops, hvor i Horten?

Jeg ligger ytterst på en av flytebryggene i gjesthavna og har tenkt at jeg er trygg for mann og mus der.....

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, Lazyjack said:

Ooops, hvor i Horten?

Jeg ligger ytterst på en av flytebryggene i gjesthavna og har tenkt at jeg er trygg for mann og mus der.....

På Rørestrand. Kanskje musene tar kyststien til deg ?

 

Ligger langt ute på en flytebrygge. Mus i båten har ikke slått meg som et problem tidligere. 

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 10 timer siden:

3 mm åpning er nok, feks en åpen ventil. 
hos oss satt de ut åtefeller på bryggene. Finnes også musebørsts å tvinne på fortøyninger

https://www.skadedyrshop.no/skadedyr/gnagere/bekjempe-mus/musesikring-av-hus/museborste-4m-sikrer-huset-mot-mus-enklere-blir-det-ikke-411

Flott vedlegg, men 3 mm, er det mulig :blush:

Link to post
Share on other sites

scamπ skrev for 9 timer siden:

På Rørestrand. Kanskje musene tar kyststien til deg ?

 

Ligger langt ute på en flytebrygge. Mus i båten har ikke slått meg som et problem tidligere. 

Jeg har sommerplass på Rørestrand?

Det er vel helst om vinteren de tyr til slikt som å gå i hus, båter osv. 

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk et år mus i båten (båten sto på land), og den eneste veien ombord var via strømkabelen. Dermed tapet jeg fast en tom plast syltetøyboks opp ned på kabel, og ingen flere mus ombord.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Lars H. said:

Jeg fikk et år mus i båten (båten sto på land), og den eneste veien ombord var via strømkabelen. Dermed tapet jeg fast en tom plast syltetøyboks opp ned på kabel, og ingen flere mus ombord.

 

bilde

Se det ja, enkel og fin patent :) lagde noe lignende i dag. 

Link to post
Share on other sites

Og er det allerede mus ombord, de kan være flinke til å lure seg unna, gjorde en musefelle med en ostebit jobben hos meg.

 

image.png.d74d9570c85733c96155515819f7b74c.png

 

 

Og for å dra dette ut på viddene, de er noen rare dyr de musene.

 

 

mus_mus.gif

 

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...