5nacks Startet 22.Januar.2020 Del på Facebook Startet 22.Januar.2020 Nei, ikke sånn mus.... Var nede i båten i dag for å fikse litt. I det jeg skulle plukke opp tuben med tec7 fra et oppbevaringsrom under ene sofaen, så kom det frem ei lita mus. Så var helvete løs. Rydde alt som var løst ut av båten, støvsuge dritt og sjekke for ødeleggelser. Heldigvis hadde musa bare kost seg med båtmannsstolen. Alt annet ser helt og fint ut (foreløpig). Spant avgårde opp til maxbo og kjøpte inn 6 stk musefeller og plasserte rundtom der jeg kunne se musedritt. Etter noen timer dro jeg ned til båten, og kunne høste fangsten. 1 stk død mus. Vet ikke om det er museår i år. Men kanskje lurt å sjekke båten sin. I morgen skal jeg kjøpe inn noen trakter som jeg skal tre på fortøyningene og landstrømkabelen. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 22.Januar.2020 Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 Ligger båten på vannet eller i opplag på land? Vet du hvordan musa kan ha kommet seg ombord? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2020 Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 De går på fortøyningstauene Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 22.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 (redigert) Båten ligger på vannet i Horten. Den må ha klatret på en av fortøyningene. Har kommet seg inn i båten gjennom en smal sprekk der landstrømkabelen går inn i båten. God på å klatre må musa være. Redigert 22.Januar.2020 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Januar.2020 Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 (redigert) 3 mm åpning er nok, feks en åpen ventil. hos oss satt de ut åtefeller på bryggene. Finnes også musebørsts å tvinne på fortøyninger https://www.skadedyrshop.no/skadedyr/gnagere/bekjempe-mus/musesikring-av-hus/museborste-4m-sikrer-huset-mot-mus-enklere-blir-det-ikke-411 Redigert 22.Januar.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 22.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 3mm ja, da øker jo inntrengningsmulighetene noe. Har satt ut en musefelle ute i cockpiten også, foran lukene. Takk for tipset om musebørster. Sitér dette innlegget Link to post
Midtpinne Svart 22.Januar.2020 Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 I fjord hadde vi en mink som flyttet inn i båten. Jeg regner med at den kom inn en av to luftekanaler. Den hadde lagd seg et lite rede i et skap, og der lå det noe drit etter ham, det luktet mink for å si det mildt. Heldigvis ikke annen skade enn avføring og litt matrester av det han hadde fanget og spist. Jeg la inn noe aluminiumsgitter som jeg fikk kjøpt på biltema. Har sett spor av mink rundt båten i vinter, men foreløbig ingen tegn på at den har kommet seg inn igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 22.Januar.2020 Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 scamπ skrev for 2 timer siden: Båten ligger på vannet i Horten. Den må ha klatret på en av fortøyningene. Har kommet seg inn i båten gjennom en smal sprekk der landstrømkabelen går inn i båten. God på å klatre må musa være. Ooops, hvor i Horten? Jeg ligger ytterst på en av flytebryggene i gjesthavna og har tenkt at jeg er trygg for mann og mus der..... Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 22.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2020 (redigert) 16 minutes ago, Lazyjack said: Ooops, hvor i Horten? Jeg ligger ytterst på en av flytebryggene i gjesthavna og har tenkt at jeg er trygg for mann og mus der..... På Rørestrand. Kanskje musene tar kyststien til deg ? Ligger langt ute på en flytebrygge. Mus i båten har ikke slått meg som et problem tidligere. Redigert 22.Januar.2020 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 23.Januar.2020 Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 Bitteliten skrev for 10 timer siden: 3 mm åpning er nok, feks en åpen ventil. hos oss satt de ut åtefeller på bryggene. Finnes også musebørsts å tvinne på fortøyninger https://www.skadedyrshop.no/skadedyr/gnagere/bekjempe-mus/musesikring-av-hus/museborste-4m-sikrer-huset-mot-mus-enklere-blir-det-ikke-411 Flott vedlegg, men 3 mm, er det mulig Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.Januar.2020 Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 JRK skrev 52 minutter siden: Flott vedlegg, men 3 mm, er det mulig Jeg har alltid hørt 6mm. Virker litt mer sannsynlig, de er ikke så små. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 23.Januar.2020 Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 Nei, for husmus er det eksempelvis et hull med dia 6 mm. Skogsmus noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 23.Januar.2020 Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 scamπ skrev for 9 timer siden: På Rørestrand. Kanskje musene tar kyststien til deg ? Ligger langt ute på en flytebrygge. Mus i båten har ikke slått meg som et problem tidligere. Jeg har sommerplass på Rørestrand? Det er vel helst om vinteren de tyr til slikt som å gå i hus, båter osv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Januar.2020 Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 Ja, det er en vintergreie. I år er det museår. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 23.Januar.2020 Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 Fikk mus i forrige båt, men lå da longside, har heldigvis ikke hatt mens jeg ligger i bås ( eller muligens viknesen er musesikker? ) Uansett så vokser problemet proporsjonalt med antall fot. Det er uendelig mange gjemmeplasser i en stor fritidsbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Mortenliereng Svart 23.Januar.2020 Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 Det sa brura også " I år er det muse år" Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 23.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 Just now, Mortenliereng said: Det sa brura også " I år er det muse år" Haha! Det kom den ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Januar.2020 Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 Jeg fikk et år mus i båten (båten sto på land), og den eneste veien ombord var via strømkabelen. Dermed tapet jeg fast en tom plast syltetøyboks opp ned på kabel, og ingen flere mus ombord. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mortenliereng Svart 23.Januar.2020 Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 Hehe,ja måtte bare skje? Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 23.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 Har vært nede i båten i dag. Ikke noe mer mus i fellene. Ikke spor etter mus heller. Har laget meg "skjold" på tauene av noen lokk jeg fant nederst i kjøkkenskuffa. Kan hende de kommer seg opp via fenderene, musa får kanskje godt gripetak i gummien. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 23.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 1 minute ago, Lars H. said: Jeg fikk et år mus i båten (båten sto på land), og den eneste veien ombord var via strømkabelen. Dermed tapet jeg fast en tom plast syltetøyboks opp ned på kabel, og ingen flere mus ombord. Se det ja, enkel og fin patent :) lagde noe lignende i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Januar.2020 Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 (redigert) Og er det allerede mus ombord, de kan være flinke til å lure seg unna, gjorde en musefelle med en ostebit jobben hos meg. Og for å dra dette ut på viddene, de er noen rare dyr de musene. Redigert 23.Januar.2020 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
5nacks Svart 23.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 9 minutes ago, Lars H. said: Og for å dra dette ut på viddene, de er noen rare dyr de musene. Haha ? Sitér dette innlegget Link to post
locoLobo Svart 23.Januar.2020 Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 Bare sånn hvis det er behov for å smøre musa....proffene, Anticimex og lignende sverger til peanøttsmør i fellene. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 23.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 Det skal testes :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.