Jump to content

Marieholm 26, installere ny motor. Hvilken passer best?


Fri fugl

Recommended Posts

Gjelder en gammel klassisk seilbåt, Marieholm 26 som har en gammel saltvannskjølt Volvo Penta MD5A.

 

Skal installere ny motor. Hvilken passer best? eller anbefales? mest driftssikker? Yanmar 1GM10 eller Volvo Penta D1-13?

 

Hva med kjølesystem; saltvann eller ferskvann?

 

Takker for svar :smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

Ny eller brukt motor ?

Er vel bare ferskvannskjøling som gjelder på for dieselmotorer idag, eller tar jeg feil ?

Speiderne i Søgne har nylig gjort jobben på ett par Maxi77, @mons kan sikkert fortelle mer.

 

Men jeg hadde vurdert elmotor om jeg først skulle tatt kostnaden med ny motor.

 

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

@Fri fugl  Hei og velkommen til Forumet :flag_bp:

Flott at du har satt deg inn i reglene for Forumet og laget en god trådtittel, som er lett søkbar :thumbsup:

 

Vil absolutt anbefale ferskvannskjøling. Da har du mulighet til varmtvann og en deilig dusj.

Det vil nok også øke verdien på båten din og den vil være enklere å selge om det skulle bli aktuelt.

Link to post
Share on other sites

Jeg installerte en Beta 14 i min Marieholm 261. Den passet fint, men måtte ha noe tilpasning av beddingen. Hvis jeg skulle gjort det samme i dag hadde jeg droppet Betaen og heller gått for en Yanmar 1GM. Den er saltvannskjølt, men kompakt, veier mindre og er ukomplisert å mekke på selv. Og så har den den fine lyden som bare en-sylindrete motorer har på tomgang.

 

Om du må bytte propell vil jeg anbefale Darglow Featherstream. Den gir deg like god futt bakover som forover og det kan komme godt med på en båt hvor bakking kan være ganske "spennende".

 

Å installere trykkvann og varmtvannstank i en så liten båt mener jeg vil være snodig bruk av plass og vekt. En godt vedlikeholdt saltvannskjølt yanmar vil du ha glede av i mange, mange år.

Copy of DSC_0838.JPG

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg også...…...

 

 

Om du går for Yanmar, saltvannskjølt...….så skulle jeg komplettere med 

https://www.martec.se/farskvattenkylningar/martec/martec-yanmar/martec-plus-1gm.html

 

og da er du oppe i samme pris som VP D1-13

 

fordel med ferskvann er mange....du kan komplettere med en liten VV-bereder eller en sånn her....da har du gang-varme i båten

https://www.martec.se/defroster-varmluftsaggregat/defroster-minipassad-4-3kw-12v.html

 

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Har dere sett hvilken båt det er snakk om og plassen i motorrommet?

Da jeg skulle skifte motor var det også opplest og vedtatt at ferskvannskjølt var det eneste saliggjørende. Hvorfor? Fordi derfor. Får inntrykk av at man svarer utifra hva man ville gjort med egen båt og ikke tar særlig høyde for at ikke alle har stor båt og dertil stor motorisering. 

 

Den gamle md-5en i min 261 hadde etter 35 år rustet i stykker og var moden for utskifting. Fram til da hadde den gått klokkereint. Om jeg hadde skiftet til ny saltvannskjølt motor i dag ville jeg med et pessimistisk anslag vurdert utskifting i 2040. Kan hende det har vært noe utvikling innenfor alternativ framdrift innen da.....

 

Om jeg skulle byttet motor i dag ville jeg prioritert en motor som tar minst mulig plass, er lett å skru på, har lang levetid til sitt bruk, og ikke minst har passe effekt. Med Betaen ble båten overmotorisert og motorrommet trangt. Å komme til giret og volvodongen krevde demontering av interiøret. Det hadde jeg sluppet med en 1gm.  

 

Men for all del... Har en VP D1 i min nåværende båt og er godt fornøyd med den og. 

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev for 1 time siden:

Får inntrykk av at man svarer utifra hva man ville gjort med egen båt og ikke tar særlig høyde for at ikke alle har stor båt og dertil stor motorisering.

 

Kan ikke du prøve å respektere at noen av de som ikke er blindt enige med deg rett og slett har en annen mening basert på annen erfaring?

Dette er TS sin første tråd og vi har liten kjennskap til ham. Jeg opplever at han ønsker innspill, mitt inntrykk er at han ønsker å høre andres erfaring og mening om alternativene han har gitt eller kanskje ting han ikke har tenkt på selv....

Jeg har venner som ikke får fruen ut i båt uten at det er varmtvann ombord... jeg har andre venner som kun pakker mobil m/vipps og badebukse og er borte i 3 uker, folk er forskjellige.

Noen drar ut med båten 04.00 og andre sover til 11.00 og har aldri sett dugg på rutene... vi er forskjellige :yesnod:

Har installert varmtvann i en Draco17, så argumentet med plass er jeg ikke helt med på....

 

Er ganske sikker på at TS setter pris på alle innspill, og bruker de på en nyttig måte i sin prosess :thumbsup:

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

 

Kan ikke du prøve å respektere at noen av de som ikke er blindt enige med deg rett og slett har en annen mening basert på annen erfaring?

 

 

Hæ? Leste du alt jeg skrev? Uenighet er ikke det samme som disrespekt. Kan godt legge inn siste setningen på nytt: "Men for all del... Har en VP D1 i min nåværende båt og er godt fornøyd med den og." 

Link to post
Share on other sites

Grønnskollingen skrev 1 time siden:

 

 

Hæ? Leste du alt jeg skrev? Uenighet er ikke det samme som disrespekt. Kan godt legge inn siste setningen på nytt: "Men for all del... Har en VP D1 i min nåværende båt og er godt fornøyd med den og." 

1-0 til deg Grønnskollingen! Alle som har vært ombord i en Marieholm 26 ( som egentlig er en IF) vet at det er smått om plass til det meste. God sjøbåt forresten.

En 1GM hadde vært mitt førstevalg uten tvil!

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for gode råd folkens ?

 

Det blir nok å installere en Yanmar 1GM10. 

Hovedsakelig pga. at den er noe enklere og tar mindre plass. 

Tror det skal gå mange år før den ruster i stykker..

 

"finnarne" hadde et spennende innspill:

 

finnarne skrev On 23.1.2020 at 12.57:

Men jeg hadde vurdert elmotor om jeg først skulle tatt kostnaden med ny motor.

Har lekt litt med tanken.

Skulle det bli el-motor måtte batteribanken vært stor nok til å kunne kjøre båten i 4 knop i 12 timer (48 nautiske mil).

Hvor stor batteribank? Og motor? hmm?

 

Div. produkter som er på markedet:

Motor: Bellmarine

Batteri: Skanbatt HEAT PRO 12V Lithium

Skilletrafo: MASTERVOLT Mass Gi 3.5 Skilletrafo

Solseller

Vindgenerator

BMS - styringspanel 

Sikkert mye annet..., måtte uansett hatt hjelp av fagfolk her

 

Link to post
Share on other sites

Tja. Med VP D1-13 er diskusjonen om salt/ferskvannskjøling tatt ut av spill. Du får den kun ferskvannskjølt. Det igjen betyr at den har høyere driftstemperatur enn en saltvannskjølt da det ikke er mulighet for saltavleiringer.

En annen ting er at man slipper ombygging av motorfundamenter med D1. Det er bare å bestille motoren med repower bracket som flytter fundamentet 99 mm opp.

Link to post
Share on other sites

Fri fugl skrev On 26.1.2020 at 7.55:

Har lekt litt med tanken.

Skulle det bli el-motor måtte batteribanken vært stor nok til å kunne kjøre båten i 4 knop i 12 timer (48 nautiske mil).

Hvor stor batteribank? Og motor? hmm?

Ifølge regnearket mitt, så vil du trenge 1.6kw motor, og du vil trenge batteribank med drøye 200ah ved 48 volt. Det er ganske mye batteri.

Med blysyre/agm  blir det 8x100ah 12 volt-batteri som skulle bli 8x25 kg som blir 200 kg bare i batterier. Vekten er en ting, men volumet det vil ta i en 26 fots båt som allerede er godt utnyttet, er noe helt annet.

Aksepterer du 3 knop istedet, så blir det bare 140 Ah batteribank, men da blir hjemturen på 16 timer istedet for 12.

 

 

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

O hoi,

Hehe, det var heftig tungt!

 

Det henger litt i en tynn tråd med el-motor, selv med de dyre lithium-batteriene, som er noe lettere.

 

En annen ting er f.eks. om båten tas på en langtur inn i fjordene på vestlandet. Kan være vanskelig å seile pga. lite vind eller fallvind, og med mye gråvær og regn blir det så som så med batterilading. 

Ikke er det plass til reservegenerator heller.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
On 1/24/2020 at 12:28 AM, Grønnskollingen said:

Jeg installerte en Beta 14 i min Marieholm 261. Den passet fint, men måtte ha noe tilpasning av beddingen. Hvis jeg skulle gjort det samme i dag hadde jeg droppet Betaen og heller gått for en Yanmar 1GM. Den er saltvannskjølt, men kompakt, veier mindre og er ukomplisert å mekke på selv. Og så har den den fine lyden som bare en-sylindrete motorer har på tomgang.

 

Om du må bytte propell vil jeg anbefale Darglow Featherstream. Den gir deg like god futt bakover som forover og det kan komme godt med på en båt hvor bakking kan være ganske "spennende".

 

Å installere trykkvann og varmtvannstank i en så liten båt mener jeg vil være snodig bruk av plass og vekt. En godt vedlikeholdt saltvannskjølt yanmar vil du ha glede av i mange, mange år.

 

Hei, jeg er helt ny her.

Skulle gjerne hatt kommentarer på om det er mye jobb å bytte en MD5 til en Yanmar 1GM10 i en Mareieholm 261 ?

 

On 1/24/2020 at 12:28 AM, Grønnskollingen said:

Copy of DSC_0838.JPG

 

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg erfaring med Yanmar 1GM10, men har byttet til en Beta.

 

Jeg var så dum at jeg satte bort jobben til et verksted i indre Oslofjord som gjorde et grusomt stykke arbeide. Om jeg skulle  gjort den samme jobben igjen i dag ville jeg ha gjort det selv.

 

Selve byttet er ikke særlig komplisert, men du må være obs på at føttene på den nye motoren ikke stemmer overens med beddingen i Marieholmen. Det betyr at du må tilpasse enten bedding eller motorføttene.

 

Den orginale akselen var i fin form og passe lang. Jeg byttet cutlesslager og volvodong fordi selvfølgelig.

 

Beta leverer "special feet" som er tilpasset avtrykket til MD5. Vet ikke om Yanmar har en tilsvarende tjeneste. 

 

Yanmaren er mer kompakt enn MD5 og vil passe fint i motorkassen.

 

Når den nye motoren står støtt er det ikke mye annet å gjøre enn å koble på drivstoff, gir og gass, strøm, kjølevann og eksos, montere panel og koble på det elektriske. Er du handy er det ikke "vanskelig", men det er litt fikling.

 

Akselen må kobles på rett og det var dette som opprinnelig var grunnen til at jeg satte bort jobben, men nå vet jeg at jeg kan gjøre jobben like bra, om enn litt treigere. 

 

Disse motorene er veldig små og enkle. Gleden ved å installere motoren selv vil vare lenger enn frustrasjonen og de blå tomlene.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
On 1/23/2020 at 8:04 AM, Fri fugl said:

Hei!

skjønner ikke helt denne svarfunksjonen, men prøver. 

 

Hvordan har det gått med motorbytte ?

Jeg har en Marieholm 261, med original motor. Den går helt fint, men tenkte å være litt forberedt i tilfelle noe skjer. Jeg har en ny topp pluss litt andre deler, men kan jo hende det blir bytte. 
 

Hilsen

Terje 
 

 


Gjelder en gammel klassisk seilbåt, Marieholm 26 som har en gammel saltvannskjølt Volvo Penta MD5A.

 

Skal installere ny motor. Hvilken passer best? eller anbefales? mest driftssikker? Yanmar 1GM10 eller Volvo Penta D1-13?

 

Hva med kjølesystem; saltvann eller ferskvann?

 

Takker for svar :smiley:

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...