Fri fugl Startet 23.Januar.2020 Del på Facebook Startet 23.Januar.2020 Gjelder en gammel klassisk seilbåt, Marieholm 26 som har en gammel saltvannskjølt Volvo Penta MD5A. Skal installere ny motor. Hvilken passer best? eller anbefales? mest driftssikker? Yanmar 1GM10 eller Volvo Penta D1-13? Hva med kjølesystem; saltvann eller ferskvann? Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Svart 23.Januar.2020 Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 Ny eller brukt motor ? Er vel bare ferskvannskjøling som gjelder på for dieselmotorer idag, eller tar jeg feil ? Speiderne i Søgne har nylig gjort jobben på ett par Maxi77, @mons kan sikkert fortelle mer. Men jeg hadde vurdert elmotor om jeg først skulle tatt kostnaden med ny motor. Sitér dette innlegget EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 23.Januar.2020 Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 @Fri fugl Hei og velkommen til Forumet Flott at du har satt deg inn i reglene for Forumet og laget en god trådtittel, som er lett søkbar Vil absolutt anbefale ferskvannskjøling. Da har du mulighet til varmtvann og en deilig dusj. Det vil nok også øke verdien på båten din og den vil være enklere å selge om det skulle bli aktuelt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 23.Januar.2020 Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 Sølvklump (yanmar) er aldri feil...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grønnskollingen Svart 23.Januar.2020 Del på Facebook Svart 23.Januar.2020 (redigert) Jeg installerte en Beta 14 i min Marieholm 261. Den passet fint, men måtte ha noe tilpasning av beddingen. Hvis jeg skulle gjort det samme i dag hadde jeg droppet Betaen og heller gått for en Yanmar 1GM. Den er saltvannskjølt, men kompakt, veier mindre og er ukomplisert å mekke på selv. Og så har den den fine lyden som bare en-sylindrete motorer har på tomgang. Om du må bytte propell vil jeg anbefale Darglow Featherstream. Den gir deg like god futt bakover som forover og det kan komme godt med på en båt hvor bakking kan være ganske "spennende". Å installere trykkvann og varmtvannstank i en så liten båt mener jeg vil være snodig bruk av plass og vekt. En godt vedlikeholdt saltvannskjølt yanmar vil du ha glede av i mange, mange år. Redigert 23.Januar.2020 av Grønnskollingen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ask Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 Hei Eg ville utansett gått for ferskvasskjølt motor. Dette sjølv om eg ikkje hadde planar om varmtvasstank og trykkvatn. Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 Jeg også...…... Om du går for Yanmar, saltvannskjølt...….så skulle jeg komplettere med https://www.martec.se/farskvattenkylningar/martec/martec-yanmar/martec-plus-1gm.html og da er du oppe i samme pris som VP D1-13 fordel med ferskvann er mange....du kan komplettere med en liten VV-bereder eller en sånn her....da har du gang-varme i båten https://www.martec.se/defroster-varmluftsaggregat/defroster-minipassad-4-3kw-12v.html Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Grønnskollingen Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 Har dere sett hvilken båt det er snakk om og plassen i motorrommet? Da jeg skulle skifte motor var det også opplest og vedtatt at ferskvannskjølt var det eneste saliggjørende. Hvorfor? Fordi derfor. Får inntrykk av at man svarer utifra hva man ville gjort med egen båt og ikke tar særlig høyde for at ikke alle har stor båt og dertil stor motorisering. Den gamle md-5en i min 261 hadde etter 35 år rustet i stykker og var moden for utskifting. Fram til da hadde den gått klokkereint. Om jeg hadde skiftet til ny saltvannskjølt motor i dag ville jeg med et pessimistisk anslag vurdert utskifting i 2040. Kan hende det har vært noe utvikling innenfor alternativ framdrift innen da..... Om jeg skulle byttet motor i dag ville jeg prioritert en motor som tar minst mulig plass, er lett å skru på, har lang levetid til sitt bruk, og ikke minst har passe effekt. Med Betaen ble båten overmotorisert og motorrommet trangt. Å komme til giret og volvodongen krevde demontering av interiøret. Det hadde jeg sluppet med en 1gm. Men for all del... Har en VP D1 i min nåværende båt og er godt fornøyd med den og. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 (redigert) Grønnskollingen skrev for 1 time siden: Får inntrykk av at man svarer utifra hva man ville gjort med egen båt og ikke tar særlig høyde for at ikke alle har stor båt og dertil stor motorisering. Kan ikke du prøve å respektere at noen av de som ikke er blindt enige med deg rett og slett har en annen mening basert på annen erfaring? Dette er TS sin første tråd og vi har liten kjennskap til ham. Jeg opplever at han ønsker innspill, mitt inntrykk er at han ønsker å høre andres erfaring og mening om alternativene han har gitt eller kanskje ting han ikke har tenkt på selv.... Jeg har venner som ikke får fruen ut i båt uten at det er varmtvann ombord... jeg har andre venner som kun pakker mobil m/vipps og badebukse og er borte i 3 uker, folk er forskjellige. Noen drar ut med båten 04.00 og andre sover til 11.00 og har aldri sett dugg på rutene... vi er forskjellige Har installert varmtvann i en Draco17, så argumentet med plass er jeg ikke helt med på.... Er ganske sikker på at TS setter pris på alle innspill, og bruker de på en nyttig måte i sin prosess Redigert 24.Januar.2020 av dieselfan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 Det son taler mest til fv kjøling er mulighet for varme, varmtvann og bedre annenhåndsverdi. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grønnskollingen Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 dieselfan skrev 1 time siden: Kan ikke du prøve å respektere at noen av de som ikke er blindt enige med deg rett og slett har en annen mening basert på annen erfaring? Hæ? Leste du alt jeg skrev? Uenighet er ikke det samme som disrespekt. Kan godt legge inn siste setningen på nytt: "Men for all del... Har en VP D1 i min nåværende båt og er godt fornøyd med den og." Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mare Nostrum Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 Grønnskollingen skrev 1 time siden: Hæ? Leste du alt jeg skrev? Uenighet er ikke det samme som disrespekt. Kan godt legge inn siste setningen på nytt: "Men for all del... Har en VP D1 i min nåværende båt og er godt fornøyd med den og." 1-0 til deg Grønnskollingen! Alle som har vært ombord i en Marieholm 26 ( som egentlig er en IF) vet at det er smått om plass til det meste. God sjøbåt forresten. En 1GM hadde vært mitt førstevalg uten tvil! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fri fugl Svart 26.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 Tusen takk for gode råd folkens ? Det blir nok å installere en Yanmar 1GM10. Hovedsakelig pga. at den er noe enklere og tar mindre plass. Tror det skal gå mange år før den ruster i stykker.. "finnarne" hadde et spennende innspill: finnarne skrev On 23.1.2020 at 12.57: Men jeg hadde vurdert elmotor om jeg først skulle tatt kostnaden med ny motor. Har lekt litt med tanken. Skulle det bli el-motor måtte batteribanken vært stor nok til å kunne kjøre båten i 4 knop i 12 timer (48 nautiske mil). Hvor stor batteribank? Og motor? hmm? Div. produkter som er på markedet: Motor: Bellmarine Batteri: Skanbatt HEAT PRO 12V Lithium Skilletrafo: MASTERVOLT Mass Gi 3.5 Skilletrafo Solseller Vindgenerator BMS - styringspanel Sikkert mye annet..., måtte uansett hatt hjelp av fagfolk her Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 26.Januar.2020 Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 Tja. Med VP D1-13 er diskusjonen om salt/ferskvannskjøling tatt ut av spill. Du får den kun ferskvannskjølt. Det igjen betyr at den har høyere driftstemperatur enn en saltvannskjølt da det ikke er mulighet for saltavleiringer. En annen ting er at man slipper ombygging av motorfundamenter med D1. Det er bare å bestille motoren med repower bracket som flytter fundamentet 99 mm opp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
finnarne Svart 27.Januar.2020 Del på Facebook Svart 27.Januar.2020 Fri fugl skrev On 26.1.2020 at 7.55: Har lekt litt med tanken. Skulle det bli el-motor måtte batteribanken vært stor nok til å kunne kjøre båten i 4 knop i 12 timer (48 nautiske mil). Hvor stor batteribank? Og motor? hmm? Ifølge regnearket mitt, så vil du trenge 1.6kw motor, og du vil trenge batteribank med drøye 200ah ved 48 volt. Det er ganske mye batteri. Med blysyre/agm blir det 8x100ah 12 volt-batteri som skulle bli 8x25 kg som blir 200 kg bare i batterier. Vekten er en ting, men volumet det vil ta i en 26 fots båt som allerede er godt utnyttet, er noe helt annet. Aksepterer du 3 knop istedet, så blir det bare 140 Ah batteribank, men da blir hjemturen på 16 timer istedet for 12. Sitér dette innlegget EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post Share on other sites More sharing options...
Fri fugl Svart 27.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2020 O hoi, Hehe, det var heftig tungt! Det henger litt i en tynn tråd med el-motor, selv med de dyre lithium-batteriene, som er noe lettere. En annen ting er f.eks. om båten tas på en langtur inn i fjordene på vestlandet. Kan være vanskelig å seile pga. lite vind eller fallvind, og med mye gråvær og regn blir det så som så med batterilading. Ikke er det plass til reservegenerator heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tursiops Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 On 1/24/2020 at 12:28 AM, Grønnskollingen said: Jeg installerte en Beta 14 i min Marieholm 261. Den passet fint, men måtte ha noe tilpasning av beddingen. Hvis jeg skulle gjort det samme i dag hadde jeg droppet Betaen og heller gått for en Yanmar 1GM. Den er saltvannskjølt, men kompakt, veier mindre og er ukomplisert å mekke på selv. Og så har den den fine lyden som bare en-sylindrete motorer har på tomgang. Om du må bytte propell vil jeg anbefale Darglow Featherstream. Den gir deg like god futt bakover som forover og det kan komme godt med på en båt hvor bakking kan være ganske "spennende". Å installere trykkvann og varmtvannstank i en så liten båt mener jeg vil være snodig bruk av plass og vekt. En godt vedlikeholdt saltvannskjølt yanmar vil du ha glede av i mange, mange år. Hei, jeg er helt ny her. Skulle gjerne hatt kommentarer på om det er mye jobb å bytte en MD5 til en Yanmar 1GM10 i en Mareieholm 261 ? On 1/24/2020 at 12:28 AM, Grønnskollingen said: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tursiops Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 Hei, er helt ny her, og usikker på om jeg bruker "svarknappen" helt riktig nå. Skulle gjerne hatt kommentarer på om det er mye jobb å bytte en MD5 til en Yanmar 1GM10 i en Mareieholm 261 ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grønnskollingen Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 Nå har ikke jeg erfaring med Yanmar 1GM10, men har byttet til en Beta. Jeg var så dum at jeg satte bort jobben til et verksted i indre Oslofjord som gjorde et grusomt stykke arbeide. Om jeg skulle gjort den samme jobben igjen i dag ville jeg ha gjort det selv. Selve byttet er ikke særlig komplisert, men du må være obs på at føttene på den nye motoren ikke stemmer overens med beddingen i Marieholmen. Det betyr at du må tilpasse enten bedding eller motorføttene. Den orginale akselen var i fin form og passe lang. Jeg byttet cutlesslager og volvodong fordi selvfølgelig. Beta leverer "special feet" som er tilpasset avtrykket til MD5. Vet ikke om Yanmar har en tilsvarende tjeneste. Yanmaren er mer kompakt enn MD5 og vil passe fint i motorkassen. Når den nye motoren står støtt er det ikke mye annet å gjøre enn å koble på drivstoff, gir og gass, strøm, kjølevann og eksos, montere panel og koble på det elektriske. Er du handy er det ikke "vanskelig", men det er litt fikling. Akselen må kobles på rett og det var dette som opprinnelig var grunnen til at jeg satte bort jobben, men nå vet jeg at jeg kan gjøre jobben like bra, om enn litt treigere. Disse motorene er veldig små og enkle. Gleden ved å installere motoren selv vil vare lenger enn frustrasjonen og de blå tomlene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 Ida Marie III skrev On 23.1.2020 at 18.48: Sølvklump (yanmar) er aldri feil...? En del av de nye småmotorene til yanmar er common rail. Det blir mye elektronikk og strøm krav. Så kjøp i såfall en som er mekanisk styrt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grønnskollingen Svart 28.April.2021 Del på Facebook Svart 28.April.2021 ... 1GM10... Skal du ha noe mindre komplekst må du bruke årer. 1GM10 kan startes med håndkrank.... Kommenterte du sånn generelt bare? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tursiops Svart 20.November.2022 Del på Facebook Svart 20.November.2022 On 1/23/2020 at 8:04 AM, Fri fugl said: Hei! skjønner ikke helt denne svarfunksjonen, men prøver. Hvordan har det gått med motorbytte ? Jeg har en Marieholm 261, med original motor. Den går helt fint, men tenkte å være litt forberedt i tilfelle noe skjer. Jeg har en ny topp pluss litt andre deler, men kan jo hende det blir bytte. Hilsen Terje Gjelder en gammel klassisk seilbåt, Marieholm 26 som har en gammel saltvannskjølt Volvo Penta MD5A. Skal installere ny motor. Hvilken passer best? eller anbefales? mest driftssikker? Yanmar 1GM10 eller Volvo Penta D1-13? Hva med kjølesystem; saltvann eller ferskvann? Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.