Jump to content

Är det någon som känner igen båten min? Viksund Sabb Cruiser?


Sevehem

Recommended Posts

Hej!

 

Ny på forumet även om jag läst en del trådar emellanåt och här finns helt klart mycket kunskap. 

 

Jag har en liten fråga kring en "ny" båt jag precis köpt. Skrovet är av allt att döma en Viksund Sabb Cruiser, gjord någon gång sent 60tal alternativt tidigt 70tal. Däremot är överbygget inte likt någon Viksund jag sett. Båten är köpt av mig i Kungsbacka ca 30 km söder om Göteborg men dokumentationen som var med tyder på att den troligen legat i området kring Bergen men senare i Hortens kommune på 90-talet. 

Min fråga är om någon känner igen båten eller vet något om denna modell?

Min teori är att någon tyckte om skrovet på sabb cruisern men ville ha en mer fiskerianpassad båt och beställde denna versionen direkt av Viksund. Men va vet jag?

 

Med vänlig hälsning Simon Sevehem, Väröbacka, Halland, Sverige.  

 

Screenshot_20200123-210506_Gallery.jpg

Link to post
Share on other sites

rogeri: Tack så mycket! Intressant att det finns flera, det skulle vara roligt att veta hur många som gjordes. Jag har inte hittat en enda bild på nätet som liknar denna båt så de kan inte varit många. 

 

Det skall bli riktigt kul att få henne i vattnet till våren, skrovformen talar för att den tar sjön mycket bra. 

Link to post
Share on other sites

Wow! Tack igen rogeri! Är bilden från Bodö? Många vackra båtar må jag säga. Ja den blå ser ju ut precis som min. Den jag köpte har en ny Sole-diesel på 32 hk (Sole mini 33) som jag tror gör skutan mer rättvisa än originalet (sabb 8hk).

 

Planen ser i dagsläget ut som att jag skall bygga nytt överbygget för att få den lite mer modern med lite bekvämligheter som toalett, inre styrplats, bord med bänkar, värme och möjlighet för fler än två att sova. Däcket är idag över tre meter långt viket inte behövs för hummer-, kräft- och makrillfiske.

 

Mina grafiska kunskaper begränsar sig till ms paint men i detta fallet duger det för att få en idé om hur jag tänker mig min framtida sjark! 

 

kollajakt (1).jpg

Redigert av Sevehem
Stavfel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tackar för återkoppling! Vi får se hur det blir med mina planer, denna säsong skall båten användas precis som den är för att testa hur den beter sig i vattnet och för att verkligen få tid att fundera på väg man saknar och hur man kan lösa problemen på bästa sätt. 

Jag har också haft tankar kring självlänsande arbetsdäck och högre kanter men om det blir så så kommer det ske när jag använt båten minst en säsong efter att överbygget är klart. Jag vill inte höja tyngdpunkten mer än att det fungerar bra. Jag vet ju i dagsläget ingenting om hur ballastad hon är och hur stadigt hon ligger vid sidosjö. Vi har inte så mycket till skärgård här där jag bor utan närmsta vågbrytare är ofta Danmark vilket innebär rätt grov sjö emellanåt. 

Jag skyndar långsamt helt enkelt. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Nu är damen i sjön och flyter till och med ?

 

Naturligtvis var det lite strul med en länspump (jabsco) men det ordnar sig säkert med ny impeller och lite allmän översyn.

 

Jag hann med att provköra lite med och skrovet gled oerhört lätt i vattnet. Erling Viksund visste vad han gjorde!IMG-20200407-WA0000.jpg.e99c4b1309e76477a313aa3adae81a5d.jpg 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...