bellen Startet 24.Januar.2020 Del på Facebook Startet 24.Januar.2020 Fleire fartøy ligg i vinteropplag med AIS-sendaren på. Det fører til mange unødvendige AIS-mål, og utgjer ei ekstra ulempe i den mørke årstida. https://www.sdir.no/aktuelt/nyheter/sla-av-ais-sendaren-din/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 Tja, er nå dette et så stort problem, og burde det heller ikke løses på annet vis (på mottakersiden, f.eks ved filtrering basert på SOG f.eks.)?. Selv slår jeg normalt av min sender, men ser at mange rundt meg lar dem stå på året rundt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 (redigert) Må jo være enkel skuring Båter som står på land skal IKKE bruke AIS de må skru av De som ligger i havn gjør som ingenting Redigert 24.Januar.2020 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 24.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 Framtia skrev for 2 timer siden: og burde det heller ikke løses på annet vis (på mottakersiden, f.eks ved filtrering basert på SOG f.eks.)?. Det er ikke mulig å filtrere ut Ais-mål på yrkesfartøy. LALUNA II skrev for 2 timer siden: De som ligger i havn gjør som ingenting Det blir et problem da det på yrkessfartøy går en alarm for hvert mål den er i kollisjonskurs med. Det kan føre til at virkelig reelle alarmer blir kvitert ut ved en feiltakelse som drukner i alle dei "unødvendige" alarmene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Benji Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 På mange AIS`r finnes det mulighet for å koble ut alarmen på mål som ligger i ro - har ligget i ro over 2 minutter - da er det ikke noen utfordringe lengre Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post Share on other sites More sharing options...
Big Horn Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 (redigert) Og er du på kollisjonskurs med et fartøy som ligger på land er det kansje greit å få alarm...... Redigert 24.Januar.2020 av Big Horn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 24.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 Benji skrev 48 minutter siden: På mange AIS`r finnes det mulighet for å koble ut alarmen på mål som ligger i ro - har ligget i ro over 2 minutter - da er det ikke noen utfordringe lengre Er det mulig på Ecdis også? Big Horn skrev 2 minutter siden: Og er du på kollisjonskurs med et fartøy som ligger på land er det kansje gret å få alarm...... Ikke bare dei som er på land som er problemet. Det største problemet er dei titals fartøyene som ligger i havna uvirksomme med Ais'en på. Det er helt unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Code0 Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 ...ser ikke problemet her nei,,. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 Kjedelig å bli filtrert bort hvis man ligger stille og fisker e.l. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LALUNA II Svart 25.Januar.2020 Del på Facebook Svart 25.Januar.2020 Hvis brukerne av AIS setter sin status MOORED når de er i havn og UNDER WAY/AKTIV når de er i farta så burde det problemet være uaktuelt Større båter har ingen prpblem med å se forskjell på status Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 25.Januar.2020 Del på Facebook Svart 25.Januar.2020 LALUNA II skrev 9 minutter siden: Hvis brukerne av AIS setter sin status MOORED når de er i havn og UNDER WAY/AKTIV når de er i farta så burde Det funksjonen finnes ikke på Garmin 600. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mare Nostrum Svart 25.Januar.2020 Del på Facebook Svart 25.Januar.2020 LALUNA II skrev 39 minutter siden: Hvis brukerne av AIS setter sin status MOORED når de er i havn og UNDER WAY/AKTIV når de er i farta så burde det problemet være uaktuelt Større båter har ingen prpblem med å se forskjell på status Går ikke på klasse B transpondere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Svart 25.Januar.2020 Del på Facebook Svart 25.Januar.2020 Det ligger en bra sammenligning av de forskjellige funksjoner/begrensninger mellom ais-klassene her: https://digitalyacht.net/wp-content/uploads/2018/11/Class-B-SOTDMA-AIS-White-Paper-V1_00.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Careka Svart 25.Januar.2020 Del på Facebook Svart 25.Januar.2020 vår står på hele tiden, liker å se at båten ligger der den skal. og ikke noen har lånt den. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 26.Januar.2020 Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 On 1/24/2020 at 3:25 PM, bellen said: Det blir et problem da det på yrkessfartøy går en alarm for hvert mål den er i kollisjonskurs med. Det kan føre til at virkelig reelle alarmer blir kvitert ut ved en feiltakelse som drukner i alle dei "unødvendige" alarmene. Dette ble oppgitt som grunn til at Helge Ingstad (og antageligvis de andre fregattene) som hovedregel har slike alarmer avskrudd - for mange falske positive med skip som ligger til land. Dette høres jo meget merkelig ut, all den tid det er mulig å selektivt skru av varsling på fartøy som ligger i ro. Dessuten, det bør jo ikke være helt umulig å få til en "adaptiv" versjon som faktisk gir alarm dersom man virkelig er i ferd med å kollidere med en båt som ligger i ro (f.eks. CPA på under fem meter og TCPA på under ti sekunder), mens den gir noe tidligere alarm dersom man kanskje er i ferd med å kollidere med en båt i bevegelse. Burde absolutt ikke være umulig å få til. Selvkjørende fartøyer er teknisk sett mulig, dersom alt man helst ikke bør krasje med enten har AIS-sender, tydelig radarsignal eller eksisterer på digitale kart, så kan en robot gjøre en adskillig bedre jobb enn et menneske til rors. Når man allikevel har et menneske til rors bør det slett ikke være umulig å gi klare og tydelige alarmer når rormannen er i ferd med å gjøre en megatabe, uten at systemet samtidig gir masse falske alarmer. Kanskje et sidesprang, men det er svært mange havarier som skyldes grov menneskelig svikt ved roret som kunne vært unngått med gode alarmsystemer. Dessverre er de aller fleste alarmsystemene bygd opp slik at de gir alt for mange alarmer på alt for mange ting som egentlig ikke er noe mannskapet behøver å bry seg om. Viking Sky også, det var slik jeg forstår masse alarmer om at oljetrykket var for lavt - men kanskje de druknet i mengden av mindre viktige alarmer? Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Code0 Svart 26.Januar.2020 Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 bellen skrev On 24.1.2020 at 13.15: Fleire fartøy ligg i vinteropplag med AIS-sendaren på. Det fører til mange unødvendige AIS-mål, og utgjer ei ekstra ulempe i den mørke årstida. ... noen som kan forklare meg hvilken ulempe dette medfører...? Det ligger en båt der..., jeg ser den på AIS.., so what..? Da bør jeg ikke kjøre på den..., står den på land, bør jeg vel ikke kjøre på den heller... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 26.Januar.2020 Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 Det må vel bety at en har på 12V anlegget kontinuerlig når en ligger på land, er ikke det rart? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 26.Januar.2020 Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 (redigert) Geir Kåre S skrev 1 time siden: Det må vel bety at en har på 12V anlegget kontinuerlig når en ligger på land, er ikke det rart? Nei, hvorfor det..? Båten min ligger på land, og som alle andre der , ligger den med landstrøm... Men ellers helt enig, AIS bør slåes av når en ligger på land... Redigert 26.Januar.2020 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 26.Januar.2020 Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 På veldig mange opplagsplasser er det forbudt å ha landstrøm tilkoplet pga. brannfaren. Ser heller ingen gode grunner til å ligge med landstrøm på land. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maika Svart 26.Januar.2020 Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 For de med litt solceller er det ikke nødvendigvis behov for å være koblet til landstrøm for å ha AIS stående på hele tiden Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Svart 26.Januar.2020 Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 Hverken hos Solas eller i IMOs guidelines er det noen føringer for annet enn at AIS skal brukes underveis, og til ankers. Unntaket er sikkerhetsmessige hensyn som ved piratfare ol.hvor de kan gå i svart. Det virker på meg som de fleste pålagt AIS har transponderen påskrudd også ved kai, iallefall her i Frierfjorden. Noen unntak er det, men få. Jeg syns egentlig det er veldig greit å se hvem som ligger hvor, og hvilken status de har, så for min del må de gjerne ha de på hele tiden. For fartøy utenom Solas er det ingen føringer for noe som helst, men jeg synes det er en grei kutyme å skru av senderen allikevel når jeg har fortøyd. det blir unødig mye clutter om alle har på hele tiden. Tenker en at det er greit å ha AIS på så man ser om båten forsvinner, så ha i bakhodet at det å sende fake AIVDM mot Marinetraffic er en smal sak. Jeg ville i så tilfelle absolut hatt en annen tracker, og bare sett på AIS/Marinetraffic som backup om en har frykt for rettet tyveri i seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 26.Januar.2020 Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 10 minutes ago, SamH said: Tenker en at det er greit å ha AIS på så man ser om båten forsvinner, så ha i bakhodet at det å sende fake AIVDM mot Marinetraffic er en smal sak. Jeg ville i så tilfelle absolut hatt en annen tracker, og bare sett på AIS/Marinetraffic som backup om en har frykt for rettet tyveri i seg. Teoretisk mulig, men i praksis ... den gjennomsnittlige båttyv bryr seg neppe om slikt :-) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Svart 26.Januar.2020 Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 De kan du nok ha rett i, men mtp at østblokken har fått seg stadig mer avansert utstyr (bil/motortyverier), er det nok ikke så far-fetched. Har de eks har en bestilling på en kostbar båt for levering Litauen og de ønsker en rimelig forsinkelse på oppdagelsen av tyveriet er all informasjon de trenger tilgjengelig på MT, og resten tar det en utvikler en halvtime å sette opp. Just saying.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
navid Svart 26.Januar.2020 Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 Etter det jeg har hørt så har Fiskeridirektoratet pålagt de som driver med leppefiske å sende kontinuerlig ais, selv om de ligger ved kai. Så storebror skal ha full kontroll. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 26.Januar.2020 Del på Facebook Svart 26.Januar.2020 Lazyjack skrev for 8 timer siden: På veldig mange opplagsplasser er det forbudt å ha landstrøm tilkoplet pga. brannfaren. Ser heller ingen gode grunner til å ligge med landstrøm på land. Har aldri hørt om sånne steder ... Er vel ikke større brannfare om en står på land med landstrøm..? Jeg har EL avfukter på, varme ovner, samt vifter for å sirkulere luften ombord...så da er det bare naturlig at ladingen også er på... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.