Jump to content

Slå av AIS-sendaren din!


bellen

Recommended Posts

Framtia skrev for 2 timer siden:

og burde det heller ikke løses på annet vis (på mottakersiden, f.eks ved filtrering basert på SOG f.eks.)?.

Det er ikke mulig å filtrere ut Ais-mål på yrkesfartøy. 

 

 

LALUNA II skrev for 2 timer siden:

De som ligger i havn gjør som ingenting

Det blir et problem da det på yrkessfartøy går en alarm for hvert mål den er i kollisjonskurs med. Det kan føre til at virkelig reelle alarmer blir kvitert ut ved en feiltakelse som drukner i alle dei "unødvendige" alarmene. 

Link to post
Share on other sites

Benji skrev 48 minutter siden:

På mange AIS`r finnes det mulighet for å koble ut alarmen på mål som ligger i ro - har ligget i ro over 2 minutter - da er det ikke noen utfordringe lengre

Er det mulig på Ecdis også? 

 

Big Horn skrev 2 minutter siden:

Og er du på kollisjonskurs med et fartøy som ligger på land er det kansje gret å få alarm......:giggle:

Ikke bare dei som er på land som er problemet. Det største problemet er dei titals fartøyene som ligger i havna uvirksomme med Ais'en på. Det er helt unødvendig. 

Link to post
Share on other sites

LALUNA II skrev 39 minutter siden:

Hvis brukerne av AIS setter sin status MOORED når de er i havn og UNDER WAY/AKTIV når de er i farta  så burde det problemet være uaktuelt
Større båter har ingen prpblem med å se forskjell på status
 

Går ikke på klasse B transpondere.

Link to post
Share on other sites

On 1/24/2020 at 3:25 PM, bellen said:

Det blir et problem da det på yrkessfartøy går en alarm for hvert mål den er i kollisjonskurs med. Det kan føre til at virkelig reelle alarmer blir kvitert ut ved en feiltakelse som drukner i alle dei "unødvendige" alarmene. 

 

Dette ble oppgitt som grunn til at Helge Ingstad (og antageligvis de andre fregattene) som hovedregel har slike alarmer avskrudd - for mange falske positive med skip som ligger til land.

 

Dette høres jo meget merkelig ut, all den tid det er mulig å selektivt skru av varsling på fartøy som ligger i ro.

 

Dessuten, det bør jo ikke være helt umulig å få til en "adaptiv" versjon som faktisk gir alarm dersom man virkelig er i ferd med å kollidere med en båt som ligger i ro (f.eks. CPA på under fem meter og TCPA på under ti sekunder), mens den gir noe tidligere alarm dersom man kanskje er i ferd med å kollidere med en båt i bevegelse.  Burde absolutt ikke være umulig å få til.

 

Selvkjørende fartøyer er teknisk sett mulig, dersom alt man helst ikke bør krasje med enten har AIS-sender, tydelig radarsignal eller eksisterer på digitale kart, så kan en robot gjøre en adskillig bedre jobb enn et menneske til rors.  Når man allikevel har et menneske til rors bør det slett ikke være umulig å gi klare og tydelige alarmer når rormannen er i ferd med å gjøre en megatabe, uten at systemet samtidig gir masse falske alarmer.  Kanskje et sidesprang, men det er svært mange havarier som skyldes grov menneskelig svikt ved roret som kunne vært unngått med gode alarmsystemer.  Dessverre er de aller fleste alarmsystemene bygd opp slik at de gir alt for mange alarmer på alt for mange ting som egentlig ikke er noe mannskapet behøver å bry seg om.  Viking Sky også, det var slik jeg forstår masse alarmer om at oljetrykket var for lavt - men kanskje de druknet i mengden av mindre viktige alarmer?

Link to post
Share on other sites

bellen skrev On 24.1.2020 at 13.15:

Fleire fartøy ligg i vinteropplag med AIS-sendaren på. Det fører til mange unødvendige AIS-mål, og utgjer ei ekstra ulempe i den mørke årstida.

... noen som kan forklare meg hvilken ulempe dette medfører...? Det ligger en båt der..., jeg ser den på AIS.., so what..? Da bør jeg ikke kjøre på den..., står den på land, bør jeg vel ikke kjøre på den heller... 

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev 1 time siden:

Det må vel bety at en har på 12V anlegget kontinuerlig når en ligger på land, er ikke det rart? 

 

Nei, hvorfor det..?

Båten min ligger på land, og som alle andre der , ligger den med landstrøm...

Men ellers helt enig, AIS bør slåes av når en ligger på land...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hverken hos Solas eller i IMOs guidelines er det noen føringer for annet enn at AIS skal brukes underveis, og til ankers. Unntaket er sikkerhetsmessige hensyn som ved piratfare ol.hvor de kan gå i svart.

Det virker på meg som de fleste pålagt AIS har transponderen påskrudd også ved kai, iallefall her i Frierfjorden. Noen unntak er det, men få. Jeg syns egentlig det er veldig greit å se hvem som ligger hvor, og hvilken status de har, så for min del må de gjerne ha de på hele tiden. 
  
For fartøy utenom Solas er det ingen føringer for noe som helst, men jeg synes det er en grei kutyme å skru av senderen allikevel når jeg har fortøyd. det blir unødig mye clutter om alle har på hele tiden.

 

Tenker en at det er greit å ha AIS på så man ser om  båten forsvinner,  så ha i bakhodet at det å sende fake AIVDM mot Marinetraffic er en smal sak. Jeg ville i så tilfelle absolut hatt en annen tracker, og bare sett på AIS/Marinetraffic som backup om en har frykt for rettet tyveri i seg.

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, SamH said:

Tenker en at det er greit å ha AIS på så man ser om  båten forsvinner,  så ha i bakhodet at det å sende fake AIVDM mot Marinetraffic er en smal sak. Jeg ville i så tilfelle absolut hatt en annen tracker, og bare sett på AIS/Marinetraffic som backup om en har frykt for rettet tyveri i seg.

 

Teoretisk mulig, men i praksis ... den gjennomsnittlige båttyv bryr seg neppe om slikt :-)

Link to post
Share on other sites

De kan du nok ha rett i, men mtp at østblokken har fått seg stadig mer avansert utstyr (bil/motortyverier), er det  nok ikke så far-fetched.
Har de eks har en bestilling på en kostbar båt for levering Litauen og de ønsker en rimelig forsinkelse på oppdagelsen av tyveriet er all informasjon de trenger tilgjengelig på MT, og resten tar det en utvikler en halvtime å sette opp. Just saying..

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev for 8 timer siden:

På veldig mange opplagsplasser er det forbudt å ha landstrøm tilkoplet pga. brannfaren.  Ser heller ingen gode grunner til å ligge med landstrøm på land. 

 

Har aldri hørt om sånne steder ...

Er vel ikke større brannfare om en står på land med landstrøm..?

Jeg har EL avfukter på, varme ovner, samt vifter for å sirkulere luften ombord...så da er det bare naturlig at ladingen også er på... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...