Jump to content

Hvordan behandles fabrikkny Mercruiser transom best mulig?


666

Recommended Posts

666 skrev 37 minutter siden:

Har montert fabrikkny transom, men hva skal til for å beholde en pen utside, og en akseltapp som ikke lekker?

Kjøpt seacore transom? Den har i alle fall rustfri styrepinne.. ellers er det vell bare å spraye med drevspray og kjøpe ny alu ring til belgen før installering av drevet hver sesong?  Belger skal sjekkes hvert år og skiftes etter 3-5år mener jeg det står i manualen. Sett inn med marinefett på lagrene hver sesong 

Link to post
Share on other sites

Tja, seacore vet jeg ikke, men tviler. Det er nok en ganske vanlig utgave som erstatter en tilsvarende som var 20 år gammel. Den skiftet jeg belger, lager, slanger osv på i fjor, og de var 19 år gamle og like bra. Utskifting hvert 5 år høres litt ulv, ulv ut.. Den var imidlertid noe tæret innvendig rundt pinne, men uten synlig lekkasje, og ifm motoroppgradering nå bytter jeg likeså alt. Nytt er nytt..

Og Mercruiser transom har kun et lager, ikke flere, er du en amatør som tror du kan?

Det er nok ikke deg jeg vil ha tilbakemelding fra! Ønsker seriøse tips..

Link to post
Share on other sites

Mercruiser manualen sier 5 års intervaler på belgbytte. Dette for å være på den sikre siden. Bedre å bytte i henhold til serviceintervalene enn å risikere at båten synker om belgen sprekker noe som faktisk skjer. Har selv skiftet til syrefast styrepinne og ny pakning og regner med at dette holder noen år. Har du ny transom er det ikke noe ekstra man kan gjøre for å forebygge slitasje av styrepinne/pakning. For å holde drev/transom  pen i saltvann så er mitt råd og bruke drevspray fra Jotun eller Seajet. Det vil alltid komme groe i saltvann.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...