666 Startet 24.Januar.2020 Del på Facebook Startet 24.Januar.2020 Har montert fabrikkny transom, men hva skal til for å beholde en pen utside, og en akseltapp som ikke lekker? Sitér dette innlegget Link to post
Tønsberg84 Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 666 skrev 37 minutter siden: Har montert fabrikkny transom, men hva skal til for å beholde en pen utside, og en akseltapp som ikke lekker? Kjøpt seacore transom? Den har i alle fall rustfri styrepinne.. ellers er det vell bare å spraye med drevspray og kjøpe ny alu ring til belgen før installering av drevet hver sesong? Belger skal sjekkes hvert år og skiftes etter 3-5år mener jeg det står i manualen. Sett inn med marinefett på lagrene hver sesong Sitér dette innlegget Link to post
666 Svart 24.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 Tja, seacore vet jeg ikke, men tviler. Det er nok en ganske vanlig utgave som erstatter en tilsvarende som var 20 år gammel. Den skiftet jeg belger, lager, slanger osv på i fjor, og de var 19 år gamle og like bra. Utskifting hvert 5 år høres litt ulv, ulv ut.. Den var imidlertid noe tæret innvendig rundt pinne, men uten synlig lekkasje, og ifm motoroppgradering nå bytter jeg likeså alt. Nytt er nytt.. Og Mercruiser transom har kun et lager, ikke flere, er du en amatør som tror du kan? Det er nok ikke deg jeg vil ha tilbakemelding fra! Ønsker seriøse tips.. Sitér dette innlegget Link to post
MorganX Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 Mercruiser manualen sier 5 års intervaler på belgbytte. Dette for å være på den sikre siden. Bedre å bytte i henhold til serviceintervalene enn å risikere at båten synker om belgen sprekker noe som faktisk skjer. Har selv skiftet til syrefast styrepinne og ny pakning og regner med at dette holder noen år. Har du ny transom er det ikke noe ekstra man kan gjøre for å forebygge slitasje av styrepinne/pakning. For å holde drev/transom pen i saltvann så er mitt råd og bruke drevspray fra Jotun eller Seajet. Det vil alltid komme groe i saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.