Jump to content

Nye regler for opptil 12 passasjerer


mons

Recommended Posts

Det er en gledens dag for lag og foreninger, sjøvettopplæring ol i dag.

Det er kommet nytt regelverk som gjør at sjøspeidere, dykkere og andre kan fortsette å bruke båtene sine.

Sjøspeidernettverket har vært i langvarig dialog med lovgiver, og har fått gehør for måten vår å tenke sjøvett på. Det har vært mange runder med gjennomlesing av lovtekster, møter osv, men vi har hatt gode folk på saken som har samarbeidet bra med direktoratet.

Loven har fått en utforming som vil stemme rimelig bra med måten vi lever i dette landet og rettsoppfatningen til de fleste.

Litt usikker på de store speiderskøytene (40-75 fot) som kanskje har et mannskap på over 20 som går i rullerende vakter hele døgnet da regelverket nå omtaler maks på 12 pers pluss fører. Kanskje man kan definere som mannskap, og kanskje det er andre åpninger.

Tror uansett dette bare gjelder svært få båter - ca 5 i speidersammenheng, og kanskje noen få i kystlagene.

 

http://n247.no/?nyhet=11008&tittel=-_Det_ble_som_speidere_og_dykkerklubber_har_arbeidet_for

 

Her er ny forskrift for båter under 24 meter og under 12 passasjerer samt ny forskrift om trebåter

https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/

Mons

Link to post
Share on other sites

Mortenliereng skrev for 15 timer siden:

Forstår jeg deg riktig hvis det er restriksjoner for antall passasjerer ombord I mindre båt uten utvidet normalt båtførerbevis 

Ja, det er ikke lov med fler enn 12 passasjerer. Det har det ikke vært lov til før eller nå. Og det hjelper ikke i fritidsbåt å ha noe slags sertifikat...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Oh, det var ikke helt enkelt å forstå. Men er det sånn at om båten er eid av foreningen, ført av folkene i foreningen så gjelder: 

 

- Det forutsettes at disse institusjonene – eller de som stiller fartøy til disposisjon for dem, og som er registrert i brønnøysundregisteret – har interne sikkerhetsrutiner som ivaretar  sikkerheten til alle som er om bord. 

- Det er en forutsetning at laget eller foreningen besitter maritim kompetanse som nevnt i § 2 annet ledd slik at det kan legges opp til en forsvarlig drift som ivaretar medlemmenes sikkerhet

 

Og at båtene som brukes i tillegg til de vanlige kravene for fritidsbåter (CE godkjenning?) også følger: 

 

• Fartøyet opererer i maksimum 10 knop

• Fører av fartøyet har båtførerprøven

• Det er god mobildekning i området og mobiltelefonen oppbevares i vanntett futteral

• Alle om bord er iført egnet flyteutstyr under hele seilasen

• Fartøyet har om bord en innretning som gjør det mulig å plukke opp en person fra vannet

------------

Siste punkt: 

- Dersom det tilbys turer til allmennheten, eller om personer uten tilknytning til sammenslutningen i stedet for å betale billett betaler “medlemskontingent” for å være med på enkeltturer, vil skipssikkerhetsloven med tilhørende forskrifter få anvendelse.

-------------

Som vel betyr at dette "unntaket" for reglene kun gjelder for faktiske medlemmer av foreningen/laget? Så kan en forening/lag med egen båt frakte en skoleklasse under dette regelverket?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...