Jump to content

Revidert forskrift for 12 pax båter, krav til CE merking på fartøy etter 1950


Sjøholken

Recommended Posts

Nytt år, nytt regelverk....

Da har det kommet ny Forskrift om drift av fartøy som fører 12 eller færre passasjerer. Denne kan vel sies å være en forbedring av den gamle, men det er ett sted den ser ut til å treffe hardt.... og det er under kapittel 3 - Konstruksjon og utstyr. Jeg skal ta dere igjennom min sak og bekymringer rundt dette:

Jeg eier en 49 fots krysser som er bygget i 1954. Frem til nå har det vært rimelig rett frem og drive med passasjertrafikk såfremt det er 12 eller færre betalende passasjerer.

 

Kapittel 3 – Konstruksjon og utstyr

§ 9. Konstruksjonskrav

Rederiet skal kunne dokumentere at ett av de tre alternativene i § 9 første ledd bokstavene a, b eller c er oppfylt. Dersom slik dokumentasjon ikke finnes, må rederiet fremskaffe dette.

For alle fartøy gjelder at de må være godt vedlikeholdt og i god stand så lenge de er i drift, jf. prinsippet i skipssikkerhetsloven § 11.

16.1 Første ledd bokstav a: CE-merket som fritidsfartøy

Hovedregelen i 1400-forskriften § 9 første ledd er at fartøyet minst skal være konstruert og bygd for å tåle vindstyrke og bølgehøyde som angitt for sin kategori med hensyn til stabilitet, oppdrift og andre relevante grunnleggende krav omhandlet i vedlegg 1 i forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy. Dette vil i praksis si at fartøyet skal være CE-merket som fritidsfartøy, jf. forskrift 15. januar 2016 nr. 35 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv.

Denne hovedregelen videreføres i ny forskrift § 9 første ledd bokstav a. Justis- og beredskapsdepartementet mener det vil være mer brukervennlig om bestemmelsen inntar en henvisning til forskrift 15. juni 2016 nr. 35 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv.

Dersom fartøyet som benyttes er CE-merket og det finnes dokumentasjon på dette, er det grunnleggende konstruksjonskravet oppfylt.

 

Det som er nevnt over faller utenfor for min del, da mitt fartøy selvfølgelig ikke er CE merket fra Flekkefjord motorverksted og slipp....

Ref Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv:

 

§ 2.Unntak

(1) Kravene til konstruksjon og produksjon gjelder ikke for
a) fritidsfartøy og vannscootere som utelukkende er beregnet på konkurranse, herunder kapproingsbåter og robåter for trening, og som er merket som konkurransefartøy av produsenten
b) kanoer, kajakker, gondoler og tråbåter som bare drives fram av menneskelig kraft
c) seilbrett som utelukkende er beregnet på framdrift ved hjelp av vinden og betjening av én eller flere stående personer
d) surfebrett
e) forsøksfartøy som ikke blir gjort tilgjengelig eller tatt i bruk i EØS-området
f) selvbygget fritidsfartøy eller vannscooter konstruert for eget bruk som ikke skal omsettes i EØS-området før fem år etter at fartøyet er tatt i bruk
g) undervannsfartøy, luftputefartøy, hydrofoilfartøy
h) dampdrevne fartøy med ekstern forbrenning, som bruker kull, koks, tre, olje eller gass som drivstoff
i) amfibiekjøretøy.

(2) Kravene til eksosutslipp og støyutslipp gjelder ikke for
a) framdriftsmotorer som er montert eller er spesielt beregnet til montering på
i) fritidsfartøy eller vannscootere som utelukkende er beregnet på konkurranse og som er merket som konkurransefartøy av produsenten
ii) forsøksfartøy, forutsatt at de ikke senere blir brakt i omsetning i EØS-området
iii) undervannsfartøy, luftputefartøy, hydrofoilfartøy
iv) amfibiekjøretøy
b) selvbygget framdriftsmotor, fritidsfartøy eller vannscooter konstruert for eget bruk som ikke bringes i omsetning i EØS-området før fem år etter at den tas i bruk.

(3) Forskriften gjelder ikke for
a) originale historiske fritidsfartøy og vannscootere konstruert før 1950, og individuelle kopier av slike fartøy som i hovedsak er konstruert med originalmaterialer og merket som historisk kopi av produsenten
b) originale historiske framdriftsmotorer basert på konstruksjon fra før 1950, og individuelle kopier av slike motorer som ikke er serieprodusert, som er montert i fritidsfartøy eller vannscooter nevnt i første ledd bokstav f eller tredje ledd bokstav a.
 
Første ledd bokstav b: konstruert etter en standard som tilsvarer regelverket for CE-merking av fritidsfartøy

Fartøy som ikke er CE-merket kommer inn under § 9 første ledd bokstav b. Slike fartøy skal være konstruert etter en standard som tilsvarer regelverket for CE-merking av fritidsfartøy. Formuleringen «regelverket for CE-merking av fritidsfartøy» er en henvisning til § 9 første ledd bokstav a.

Fartøy som ikke er CE-merket skal da vurderes opp mot den sikkerhetsstandarden som følger av forskrift 15. januar 2016 nr. 35 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv. Bestemmelsen viderefører kravet i 1400-forskriften § 9 annet ledd («ekvivalente eller strengere krav til teknisk sikkerhet»). Det er naturligvis anledning til å benytte fartøy som oppfyller strengere krav enn det som følger av regelverket for CE-merking av fritidsfartøy.

For å oppfylle kravet må rederiet som minimum kunne fremvise en eller annen form for dokumentasjon som viser at fartøyet er konstruert på en måte som gjør det egnet til å føre passasjerer i det aktuelle fartsområdet. Slik dokumentasjon kan for eksempel være at fartøyet opprinnelig er bygget etter Nordisk Båtstandard, eller at fartøyet tidligere har vært sertifisert som passasjerskip.

 

Det som står her under b: må vel være det som jeg eventuelt kan redde meg inn under, men hvordan i all verden skal det gå for seg uten at man må ut med titusenvis av kroner... Fartøyet er konstruert for å drive fiske, ingen tvil om at det er solid bygget. Men jeg har vanskeligheter med å sammenligne regelverket for CE merking av fritidsbåter med konstruksjonen av min skute....

Første ledd bokstav c: fartøy som er vernet eller fredet av Riksantikvaren

Bokstav c gjelder fartøy som er vernet eller fredet av Riksantikvaren. Slike fartøy er som regel unntatt krav om CE-merking på grunn av byggeår og skal i utgangspunktet tilfredsstille § 9 første ledd bokstav b om ekvivalent sikkerhetsnivå.

For å unngå misforståelser om hva som må kunne dokumenteres for vernede eller fredede fartøy, inntas en egen konstruksjonsbestemmelse for denne gruppen fartøy etter mønster fra forskrift 17. juni 2014 nr. 768 om særlige regler for skip som er vernet eller fredet og fører flere enn 12 passasjerer § 6.

For slike fartøy er det særlig viktig at rederiet fastsetter fornuftige operasjonsbegrensninger, se også kommentarer til § 4 første ledd bokstav b.

 

Dette er også en mulighet, men det å få fartøyet vernet er heller ingen enkel prosess, da jeg har gjort det før med tidligere fartøy. 

 

 

Jeg veit det er flere der ute som har fiskefartøy som er bygget etter 1950, og som seiler med 12 eller færre passasjerer.... hva er deres løsninger/tanker rundt dette? Eventuelt andre innspill fra noen som har litt kjennskap til dette?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei @Kårs

Ja, jeg har fått litt ny info, har vel egentlig glemt å oppdatere her:thumbsup:

Jeg har snakket med en saksbehander hos direktoratet. Han forsto problematikken, men mente også at det ikke skulle være noe problem.

For min del så har skrevet i egenerklæringen (som må fylles ut for fartøy under 50fot og 12 passasjerer) at fartøyet er bygget etter de regler som var gjeldene på tidspunktet for bygging. Og at dette er bra nok. Jeg trengte ikke å henvise til noen spesifikk norm/regelverk.

 

Jeg er glad for svaret, men jeg ble ikke helt klok på det heller. For det er litt vanskelig for meg å forstå at det er godt nok i forhold til det som står i det nye regelverket, men men.

 

For din del, så trenger du ikke tenke på CE merking i hvert fall, da ditt fartøy er fra før 1950.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest gjennom denne tråden slår det meg at byråkratiet er uutgrunnelig mange ganger.

 

Dersom du lager båten din selv uten dokumentasjon er den godkjent for omstning på markedet etter 5 års bruk, og da på linje med andre CE-mekete båter.

 

Når en båt er godt vedlikeholdt og har vært i drift i minst et halv hundre år skal den plutselig måtte bevise sin sjødyktighet etter nyere konstruksjonsregler. .

 

Jeg forstår godt at Sjøfartsdirektoratet ikke forstår tåkepratet i direktivet og hvordan de skal håndheve det.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...