Sjøholken Startet 24.Januar.2020 Del på Facebook Startet 24.Januar.2020 Nytt år, nytt regelverk.... Da har det kommet ny Forskrift om drift av fartøy som fører 12 eller færre passasjerer. Denne kan vel sies å være en forbedring av den gamle, men det er ett sted den ser ut til å treffe hardt.... og det er under kapittel 3 - Konstruksjon og utstyr. Jeg skal ta dere igjennom min sak og bekymringer rundt dette: Jeg eier en 49 fots krysser som er bygget i 1954. Frem til nå har det vært rimelig rett frem og drive med passasjertrafikk såfremt det er 12 eller færre betalende passasjerer. Kapittel 3 – Konstruksjon og utstyr § 9. Konstruksjonskrav Rederiet skal kunne dokumentere at ett av de tre alternativene i § 9 første ledd bokstavene a, b eller c er oppfylt. Dersom slik dokumentasjon ikke finnes, må rederiet fremskaffe dette. For alle fartøy gjelder at de må være godt vedlikeholdt og i god stand så lenge de er i drift, jf. prinsippet i skipssikkerhetsloven § 11. 16.1 Første ledd bokstav a: CE-merket som fritidsfartøy Hovedregelen i 1400-forskriften § 9 første ledd er at fartøyet minst skal være konstruert og bygd for å tåle vindstyrke og bølgehøyde som angitt for sin kategori med hensyn til stabilitet, oppdrift og andre relevante grunnleggende krav omhandlet i vedlegg 1 i forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy. Dette vil i praksis si at fartøyet skal være CE-merket som fritidsfartøy, jf. forskrift 15. januar 2016 nr. 35 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv. Denne hovedregelen videreføres i ny forskrift § 9 første ledd bokstav a. Justis- og beredskapsdepartementet mener det vil være mer brukervennlig om bestemmelsen inntar en henvisning til forskrift 15. juni 2016 nr. 35 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv. Dersom fartøyet som benyttes er CE-merket og det finnes dokumentasjon på dette, er det grunnleggende konstruksjonskravet oppfylt. Det som er nevnt over faller utenfor for min del, da mitt fartøy selvfølgelig ikke er CE merket fra Flekkefjord motorverksted og slipp.... Ref Forskrift om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv: § 2.Unntak (1) Kravene til konstruksjon og produksjon gjelder ikke for a) fritidsfartøy og vannscootere som utelukkende er beregnet på konkurranse, herunder kapproingsbåter og robåter for trening, og som er merket som konkurransefartøy av produsenten b) kanoer, kajakker, gondoler og tråbåter som bare drives fram av menneskelig kraft c) seilbrett som utelukkende er beregnet på framdrift ved hjelp av vinden og betjening av én eller flere stående personer d) surfebrett e) forsøksfartøy som ikke blir gjort tilgjengelig eller tatt i bruk i EØS-området f) selvbygget fritidsfartøy eller vannscooter konstruert for eget bruk som ikke skal omsettes i EØS-området før fem år etter at fartøyet er tatt i bruk g) undervannsfartøy, luftputefartøy, hydrofoilfartøy h) dampdrevne fartøy med ekstern forbrenning, som bruker kull, koks, tre, olje eller gass som drivstoff i) amfibiekjøretøy. (2) Kravene til eksosutslipp og støyutslipp gjelder ikke for a) framdriftsmotorer som er montert eller er spesielt beregnet til montering på i) fritidsfartøy eller vannscootere som utelukkende er beregnet på konkurranse og som er merket som konkurransefartøy av produsenten ii) forsøksfartøy, forutsatt at de ikke senere blir brakt i omsetning i EØS-området iii) undervannsfartøy, luftputefartøy, hydrofoilfartøy iv) amfibiekjøretøy b) selvbygget framdriftsmotor, fritidsfartøy eller vannscooter konstruert for eget bruk som ikke bringes i omsetning i EØS-området før fem år etter at den tas i bruk. (3) Forskriften gjelder ikke for a) originale historiske fritidsfartøy og vannscootere konstruert før 1950, og individuelle kopier av slike fartøy som i hovedsak er konstruert med originalmaterialer og merket som historisk kopi av produsenten b) originale historiske framdriftsmotorer basert på konstruksjon fra før 1950, og individuelle kopier av slike motorer som ikke er serieprodusert, som er montert i fritidsfartøy eller vannscooter nevnt i første ledd bokstav f eller tredje ledd bokstav a. Første ledd bokstav b: konstruert etter en standard som tilsvarer regelverket for CE-merking av fritidsfartøy Fartøy som ikke er CE-merket kommer inn under § 9 første ledd bokstav b. Slike fartøy skal være konstruert etter en standard som tilsvarer regelverket for CE-merking av fritidsfartøy. Formuleringen «regelverket for CE-merking av fritidsfartøy» er en henvisning til § 9 første ledd bokstav a. Fartøy som ikke er CE-merket skal da vurderes opp mot den sikkerhetsstandarden som følger av forskrift 15. januar 2016 nr. 35 om produksjon og omsetning av fritidsfartøy og vannscootere mv. Bestemmelsen viderefører kravet i 1400-forskriften § 9 annet ledd («ekvivalente eller strengere krav til teknisk sikkerhet»). Det er naturligvis anledning til å benytte fartøy som oppfyller strengere krav enn det som følger av regelverket for CE-merking av fritidsfartøy. For å oppfylle kravet må rederiet som minimum kunne fremvise en eller annen form for dokumentasjon som viser at fartøyet er konstruert på en måte som gjør det egnet til å føre passasjerer i det aktuelle fartsområdet. Slik dokumentasjon kan for eksempel være at fartøyet opprinnelig er bygget etter Nordisk Båtstandard, eller at fartøyet tidligere har vært sertifisert som passasjerskip. Det som står her under b: må vel være det som jeg eventuelt kan redde meg inn under, men hvordan i all verden skal det gå for seg uten at man må ut med titusenvis av kroner... Fartøyet er konstruert for å drive fiske, ingen tvil om at det er solid bygget. Men jeg har vanskeligheter med å sammenligne regelverket for CE merking av fritidsbåter med konstruksjonen av min skute.... Første ledd bokstav c: fartøy som er vernet eller fredet av Riksantikvaren Bokstav c gjelder fartøy som er vernet eller fredet av Riksantikvaren. Slike fartøy er som regel unntatt krav om CE-merking på grunn av byggeår og skal i utgangspunktet tilfredsstille § 9 første ledd bokstav b om ekvivalent sikkerhetsnivå. For å unngå misforståelser om hva som må kunne dokumenteres for vernede eller fredede fartøy, inntas en egen konstruksjonsbestemmelse for denne gruppen fartøy etter mønster fra forskrift 17. juni 2014 nr. 768 om særlige regler for skip som er vernet eller fredet og fører flere enn 12 passasjerer § 6. For slike fartøy er det særlig viktig at rederiet fastsetter fornuftige operasjonsbegrensninger, se også kommentarer til § 4 første ledd bokstav b. Dette er også en mulighet, men det å få fartøyet vernet er heller ingen enkel prosess, da jeg har gjort det før med tidligere fartøy. Jeg veit det er flere der ute som har fiskefartøy som er bygget etter 1950, og som seiler med 12 eller færre passasjerer.... hva er deres løsninger/tanker rundt dette? Eventuelt andre innspill fra noen som har litt kjennskap til dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøholken Svart 24.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 Ett lite tillegg: @Båtadvokaten tar opp emne rund CE merking her: http://www.baatjuss.no/blog1.php/2016/07/16/viderverdigheter-med-ce-merking Slik det blir nevnt i innlegget hos baatjuss, så virker det litt merkelig med dette kravet i forskriften.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Poseidon Svart 24.Januar.2020 Del på Facebook Svart 24.Januar.2020 Ja, slik som denne forskriften er utformet er jeg redd for at den reiser flere spørsmål enn den besvarer, for ikke å si: "skaper flere problemer enn den løser". Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøholken Svart 25.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2020 Ja, spesielt for oss som skal prøve å ta vare på skøyter. Jeg kan ikke se så mye fornuft i den delen av forskriften... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kårs Svart 30.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2021 Nokon nye tankar/erfaringar om denne problematikken? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 30.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2021 Tipw: Hvis du ikke får kontakt her kan du sikkert få tak i telefonnummeret til eieren av "Sølvskjær" som er @Sjøholkensin skute. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøholken Svart 30.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2021 Hei @Kårs Ja, jeg har fått litt ny info, har vel egentlig glemt å oppdatere her Jeg har snakket med en saksbehander hos direktoratet. Han forsto problematikken, men mente også at det ikke skulle være noe problem. For min del så har skrevet i egenerklæringen (som må fylles ut for fartøy under 50fot og 12 passasjerer) at fartøyet er bygget etter de regler som var gjeldene på tidspunktet for bygging. Og at dette er bra nok. Jeg trengte ikke å henvise til noen spesifikk norm/regelverk. Jeg er glad for svaret, men jeg ble ikke helt klok på det heller. For det er litt vanskelig for meg å forstå at det er godt nok i forhold til det som står i det nye regelverket, men men. For din del, så trenger du ikke tenke på CE merking i hvert fall, da ditt fartøy er fra før 1950. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kårs Svart 30.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2021 Det var hyggelig og merkelig på same tid! Takk for svar! Det kan vel også ha litt med at der sikkert er svært lite ulykke med den typen båtar i den sammenheng. Om dei hadde handheva det veldig strengt og konsekvent hadde det vore litt verre å få det til.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjøholken Svart 30.Oktober.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2021 Min bekymring er hvis noe skulle skje, så kan akkurat det punktet bli gjenstand for litt styr siden mitt fartøy er fra 1953. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 31.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2021 Hva er det med CE merking i 1950, da regelen ble innført 16 juni 1998. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 31.Oktober.2021 Del på Facebook Svart 31.Oktober.2021 Etter å ha lest gjennom denne tråden slår det meg at byråkratiet er uutgrunnelig mange ganger. Dersom du lager båten din selv uten dokumentasjon er den godkjent for omstning på markedet etter 5 års bruk, og da på linje med andre CE-mekete båter. Når en båt er godt vedlikeholdt og har vært i drift i minst et halv hundre år skal den plutselig måtte bevise sin sjødyktighet etter nyere konstruksjonsregler. . Jeg forstår godt at Sjøfartsdirektoratet ikke forstår tåkepratet i direktivet og hvordan de skal håndheve det. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
hanto1 Svart 1.November.2021 Del på Facebook Svart 1.November.2021 Idiotiet vil ingen ende ta.. Alt var ikke bedre før ,men mye var fa.. så mye enklere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 1.November.2021 Del på Facebook Svart 1.November.2021 Ja, sånn er det bare. Motoren til Hulda er en USA-jernklump som er så langt unna CE som det er mulig å komme. Veien rundt byråkratiet var å fortelle, som sant var, at jeg overhalte og mariniserte en gammel bilmotor. Vips, så forsvant CE og HK-avgift, helt lovlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.