Jump to content

Hvilken båt kan dette være?


Amaridal

Recommended Posts

Jeg fikk tak i en eldre båt til å pusse opp som en vinterhobby.

Jeg trodde den het helle 14, men finner ingen informasjon om den. Har kontaktet helle båt byggeri og de mener de ikke har laget slike.

 

Har nå forsterket akteren og tatt en sjans med å kjøpe en ny mercury f30 til denne.

 

Noen som vet hvilken båt dette er og evt info om anbefalt motor str?

 

Sto en honda 15 på den tidligere på 48kg. Denne virket til å være for liten til båten. Planet med en person men ikke to

20200123_155325.jpg

20191225_125914.jpg

20191223_172401.jpg

Link to post
Share on other sites

ser jo såpass bred ut at den burde bære en 30hk greit.  Men slike båter med 4t motor, tank , batteri og førerplass helt bak blir fort litt baktunge når båten skal i plan.  Du kan jo vurdere å sette batteriet i en kasse i konsollen for å fordele velta litt bedre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Til sammenlikning: Jeg hadde en Rana 430 SP (av den gamle typen) med 3 syl 30 hk Yamaha. Det er en meget bred og ganske tung 14-foter. Hadde full innerliner. Altså åpen båt med styrekonsoll slik som din. - Det var helt greit med 2 personer, med 4 så gikk den i plan men brukte mye tid. Hadde den hatt smart tabs så hadde det gått raskere i plan. Fikk den i plan med 6 voksne, men da brukte den laaange tid på å komme opp og ut av vannet.

 

Mener den ble målt til ca 24 knop med meg alene. Hadde power tilt så kunne finjustere den i vannet. Var V-bunn også helt akter. Var meget stødig. 

 

Den motoren (tror det var en 1998 modell) var kjent for å være en sterk motor med mye pønsj.  Vet ikke hvordan båten hadde gått med moderne 4-takter. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

ivar skrev On 26.1.2020 at 15.15:

ser jo såpass bred ut at den burde bære en 30hk greit.  Men slike båter med 4t motor, tank , batteri og førerplass helt bak blir fort litt baktunge når båten skal i plan.  Du kan jo vurdere å sette batteriet i en kasse i konsollen for å fordele velta litt bedre

Bygde en "teknisk rom" kasse foran konsoll for batteri og drivstoff. 

Får krysse fingrene at den planer ?

20200111_204458.jpg

Link to post
Share on other sites

den planer nok, hjelper jo også om du har powertrim på motoren.  Men planingsterkselen blir nok mindre markant med vekta bedre fordelt i båten. 
Du får melde tilbake når du får testet :smiley:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...